هر آنچه درباره تونل‌های زیرزمینی غزه باید بدانید

یکی از مهم‌ترین نکات درباره تونل‌های مورد استفاده از سوی رزمندگان مقاومت در غزه، رازگونه بودن آن است.

بمباران گسترده و وحشیانه غیرنظامیان در غزه در شرایطی ادامه دارد که طی روز‌های گذشته مقام‌های رژیم صهیونیستی از آمادگی ارتش این رژیم به‌منظور آغاز تهاجم زمینی به نوار غزه خبر می‌دهند.

این موضوع طی روز‌های اخیر بخش مهمی از تحلیل‌های غربی و صهیونیستی درباره روند تحولات در سرزمین‌های اشغالی را به خود اختصاص داده است.

نکته محوری در همه این دست از تحلیل‌ها، نگرانی فزاینده از نقش محوری تونل‌های مورد استفاده رزمندگان جبهه مقاومت فلسطینی در ایجاد توازن راهبردی با ارتش رژیم صهیونیستی است، اما نکته اینجاست که درباره تونل‌های مقاومت در نوار غزه چه می‌دانیم؟ این تونل‌ها از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی برخوردار است که به کابوسی برای تصمیم‌سازان صهیونیست برای ورود زمینی به غزه تبدیل شده است. پاسخ به این سؤال‌ها می‌تواند تا حدود زیادی پاسخی برای نگرانی شدید تل‌آویو از آینده نبرد در سرزمین‌های اشغالی به حساب آید. درباره این تونل‌ها، به‌عنوان یکی از مولفه‌های قدرت رزمندگان حماس و جهاد اسلامی نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مهم‌ترین نکات درباره تونل‌های مورد استفاده از سوی رزمندگان مقاومت در غزه، رازگونه بودن آن است. نکته اینجاست که تقریبا درباره تونل‌های موجود در غزه چیزی نمی‌دانیم. بخشی از اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد، از سوی صهیونیست‌ها و برخی رسانه‌های آنان منتشر شده که قابل‌اعتنا بودن این دست اطلاعات و داده‌ها به شدت زیرسؤال است؛ موضوعی که تحلیلگران غربی-صهیونیست هم به آن اذعان دارند.

بخش دیگری از داده‌های موجود درباره تونل‌های جبهه مقاومت در غزه از تصاویر و گزارش‌هایی است که به‌صورت کاملا کنترل شده و با رعایت نکات امنیتی از سوی حماس و به‌وسیله برخی رسانه‌های عربی مانند شبکه تلویزیونی «الجزیره» منتشر شده، اما دربردارنده نکته مهم و قابل ارزیابی از این تونل‌ها نیست و تصویر شفافی در این زمینه به‌دست نمی‌دهد؛ بنابراین هرآنچه که تاکنون درباره این تونل‌ها منتشر شده، مبتنی بر گمانه‌زنی‌هایی است که میزان اعتبار آن‌ها چندان قابل‌سنجش نیست. بر این اساس رازگونگی این تونل‌ها زمینه‌ساز افزایش هراس ارتش رژیم صهیونیستی در این زمینه شده و این ترس را به‌وجود آورده که ارتش صهیونیستی اسیر غافلگیری مهیب‌تری از جنس آنچه در جریان «طوفان‌الاقصی» اتفاق افتاد، شود.

نکته دیگر درباره تونل‌های حماس و جهاد اسلامی در غزه این است که این ابتکار عمل ویژه، از جنس راهبرد‌هایی است که پیش از این از سوی رزمندگان حزب‌الله لبنان نیز استفاده شده و دستاورد‌های مهمی نیز به دنبال داشته است.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۴ آبان ۱۴۰۲
چرا ارتش آزاد سوریه به حماس کمک نمیکنه، یه مدت حماس خوب دوشادوش اونا می جنگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۴ آبان ۱۴۰۲
سلام، فکر کنم اشتباه فرمودید. چون ارتش آزاد سوریه خودش مقابل ارتش سوریه ایستاده بود و غربی ها ازش حمایت میکردند.
Italy
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۴ آبان ۱۴۰۲
آره نمیدونید مام گوشامون درازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
مثل تونل های داعش
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۹:۴۲ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
سلام،

امیدوارم پایان این جنگ پیروزی و موفقیت رزمندگان فلسطین باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
حتماً هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۴ آبان ۱۴۰۲
حتما با امیدوارم ان شالله چیزی درست نمیشه با سنگ وچوب کسی پیروز نمیشه