آمادگی بخش نسخ خطی کتابخانه عمومی امیرکبیر برای ارائه خدمت به پژوهشگران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت : بخش نسخ خطی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه با ۸۰۰ نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی و منابع نفیس آماده ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقه‌مندان استان است.

محمدامین بهرامی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در بازدید کارشناس نسخ خطی اعزامی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بررسی و سازماندهی بخش منابع خطی و سنگی کتابخانه عمومی امیرکبیر و آماده‌سازی بهره‌برداری از آن گفت : بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه با زیربنای ۳۰ مترمربع و شرایط و تجهیزات تقریبا استاندارد، آماده ارایه خدمت به پژوهشگران است.

وی اظهار کرد: از این منابع، تعداد ۲۱ نسخه خطی، ۶۰۹ نسخه چاپ سنگی و تعداد ۱۴۷ نسخه چاپ سربی و مابقی آن منابع نفیس چاپی قدیمی است که قدیمی‌ترین نسخه این بخش مربوط به عصر صفویه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه ادامه داد: در مجموعه میراث مکتوب ایران، نسخه‌های خطی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند بنابراین حفظ و شناسایی و معرفی این آثار می‌تواند نسل امروز و فردا را از سیر تحول اندیشه در تمدن ایرانی، آگاه کرده و نوعی خودشناسی را ایجاد کند.

کارشناس نسخ خطی و بخش منابع سنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز گفت: بخش نسخ خطی اتاق فکر پژوهشگران است، همچنین نسخه‌های خطی آثار باقیمانده از تولید فکر و اندیشه پیشینیان ما هستند این آثار بجا مانده ما را با فرهنگ گذشتگان پیوند می‌دهند.

رضا محمدپور با بیان اینکه یکی از افتخارات و خلاقیت‌های ایرانیان کتاب آرایی تولید نسخ خطی است، افزود: تمام مراحل تولید یک کتاب خطی همراه بوده باخلاقیت و شگفتی انسان‌ها و تمام دستاورد‌های مدرن بشر امروزی مدیون نسخه‌های خطی است که گذشتگان با زحمات فراوان به وجود آوردند.

وی تصریح کرد: بخش نسخ خطی هر کتابخانه استانی، بایگانی منابع نفیس نیست، منظور واقف از وقف این منابع ارزشمند حفظ نگهداری صحیح در محل کتابخانه و استفاده پژوهشگران از آن است و کار ما هم فقط نگهداری نیست تمام تلاش ما در نهایت اطلاع رسانی و ارایه خدمات به مراجعین، فرهیختگان و پژوهشگران، مورخان و اصحاب فرهنگ و هنر است.

محمدپور اظهار کرد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با پژوهشگران در این خصوص می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد، پژوهشگران افراد فرهیخته و صاحب فکر جامعه هستند و ارتباط با آن‌ها نفع متقابل برای کتابخانه‌ها است.

وی عنوان کرد: در بررسی بخش منابع سنگی، سربی، خطی و اسناد تاریخی کتابخانه امیرکبیر طبق دستورالعمل و رده‌بندی ویژه این بخش تفکیک شده و پس از بررسی‌های نهایی آماده بهره‌برداری است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.