مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت سالروز روابط دیپلماتیک ایران و مکزیک نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی استان در کاخ‌موزه لوس پینوس مکزیکوسیتی این کشور برپا شد.

 زهرا  ابراهیمی  با قدردانی از حمایت‌های ارزشمند استاندار، معاون امنیتی و انتظامی استاندار و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک برای ثبت این افتخار بزرگ برای نخستین‌بار، بیان کرد: بانوی هنرمند این دیار با آثار فاخر خود و سایر صنعتگران و هنرمندان استان به عنوان نماینده شایسته ایران اسلامی در آن شرکت کرد. 

وی افزود: این نمایشگاه که به مدت یک هفته با پیام استاندار سیستان و بلوچستان در کشور مکزیک گشایش یافت با استقبال بی‌نظیر مردم هنردوست این کشور روبه‌رو شد بطوریکه درخواست برای حضور و برگزاری مجدد این نمایشگاه در این کشور مطرح شد.

وی افزود: نمایشگاه به عنوان دیپلماسی فرهنگی تلاش می‌کند با استفاده از فرهنگ و عناصر و مولفه‌های فرهنگی و هنری بر افکار عمومی دیگر کشورها تأثیر بگذارد و یا استفاده از اشتراکات فرهنگی فی‌مابین، به تقویت تفاهم متقابل کمک کند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: زیباترین نقوش ذهنی به مدد دستان توانا و فکر خلاق زنان هنرمند این استان بر روی پوشاک مردم این دیار نقش می‌بندد به گونه‌ای که لباس اقوام این استان با قدمتی چندین هزار ساله یکی از پایدارترین، فراگیرترین و ملموس‌ترین نمونه لباس‌های موجود در کشور است.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی به عنوان مکمل جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که تبلور عینی فرهنگ و هنر بومی مردم است، می‌تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن و جذب گردشگران داشته باشد، تاکید کرد: زنان صبور، بردبار و با ذوق سیستان و بلوچستان با ظرافت و زیبایی خاص، خالق زیباترین هنرها بر روی تاروپود پارچه هستند به طوریکه نقش و نگاره‌های آنان را می‌توان علاوه بر لباس محلی در سایر منسوجات نیز مشاهده کرد.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از زیباترین و فنی‌ترین سوزن‌دوزی‌های اختصاصی ایران را می‌توان در سیستان و بلوچستن مشاهده کرد که هنر دست زنان و دختران منطقه است.

وی با بیان اینکه مردان و زنان سیستان و بلوچستان با پوشیدن لباس محلی و گویش مادری توانسته‌اند فرهنگ، آداب و سنن خویش را حفظ کنند و با افتخار و احترام بر حفظ این هویت و اصالت تاکید دارند، افزود: صنایع‌دستی به عنوان یکی از ظرفیت‌های غنی استان نمادی از همت و توانمندی زنان هنرمند؛ راهی برای فعال‌شدن کارگاه‌های خانگی و توسعه مشاغل خرد و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است که این نمایشگاه توانسته به عنوان نماینده جمهوری اسلامی خوش بدرخشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار