در اتفاقی نادر، جنین ۲۴ هفته که در بیمارستان لار متولد شده بود، پس از ۳ ماه از بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان این بیمارستان ترخیص شد.

جنین در ۲۴ هفته بارداری، به میزان ۶ ماه در رحم مادر رشد کرده است. اندازه قد از سر تا نوک پا، حدودا ۲۱ سانتی‌متر بوده و نهایت وزنی که می‌تواند داشته باشد تقریبا ۶۰۰ گرم است. زمانی که نوزاد در این سن به دنیا می‌آید، در اصطلاح پزشکی به آن نوزاد خیلی زودرس گفته شده که احتمال بقای بسیار پایینی خواهد داشت. این اتفاق نادر معمولا در بیمارستان‌های فوق تخصصی و در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان مراکز سطح ٣ و تحت نظر فوق تخصص‌های رشته‌های مختلف اطفال محقق می‌شود.

دکتر محمد آزادگان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان، با اشاره به تولد و ترخیص نوزاد ۲۴ هفته در آن مرکز آموزشی درمانی، اظهار کرد: ۳ ماه پیش با زایمان خیلی زودرس مادر باردار با سن جنین ۲۴ هفته در زایشگاه بیمارستان لار و در شرایط اورژانسی مواجه شدیم که به خاطر وضعیت مادر مجبور به تولد نوزاد در این سن بودیم.

او ادامه داد: با توجه احتمال بسیار پایین زنده ماندن نوزاد در این سن، متخصص اطفال شاغل در مرکز، بلافاصله بر بالین مادر حاضر شد تا پس از تولد نوزاد، بلافاصله عملیات پیشرفته احیای نوزاد را انجام دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: نوزاد تازه متولد شده، سریعاٌ جهت آغاز روند درمان و اتصال به دستگاه‌های پیشرفته تنفسی، به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان NICU منتقل شد، اما بر اساس آنچه به آن شیوه نامه‌های درمانی نوزاد نارس می‌گوییم، با توجه به تکمیل نشدن ارگان‌های مختلف از جمله سیستم تنفسی و گوارشی نوزاد، احتمال زنده ماندش بسیار پایین و به عبارتی نادر بود.

او با اشاره به سطح بالای خدمات در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان تخصصی امام رضا (ع) لار اضافه کرد: پس از ۳ ماه نگهداری دقیق و مراقبت‌های خاص زیر نظر ۶ متخصص اطفال شاغل در این مرکز، نوزاد متولد شده با وزن یک کیلو و ۳۷۰ گرم به بخش اطفال منتقل و در نهایت به آغوش خانواده بازگشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار