سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه انتخابات مجلس گفت: مشارکت مردم در انتخابات و میزان بالای مشارکت حمایت از سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده است و دولت مردمی هم، مشارکت گسترده را از مبانی اصلی تشکیل این نظام می‌دانند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در آستانه سالروز ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی هستیم که یادآور جنایات رژیمی است که هم اقدام به کشتار بی رحمانه مردم، جوانان و نوجوانان می‌کرد و هم از حمایت آمریکا در این زمینه برخوردار بود. این ایام یادآور استمرار این روحیه استکباری روحیه غرب است.

وی ادامه داد: در آستانه سفر دور دوم رئیس جمهور به استان کردستان هستیم که در سفر اول برخی از اولویت‌ها تصویب شد و در دور دوم این سفر‌ها پیگیری اجرای طرح‌ها در دستورکار خواهد بود. البته پیش از این رئیس جمهور سفر دیگری به سنندج داشتند که می توان گفت این سومین سفر رئیس جمهور به این استان است. در سفر اول ۱۷۸ مصوبه با پیش بینی اعتبار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برای دوره اجرایی این مصوبات بود که امروز قریب به ۶ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات تامین شده است.  

سخنگوی دولت در زمینه سکوت دولت‌های غربی در زمینه جنایات صهیونیست‌ها بیان کرد: آمریکا و غرب در تلاش بودند تا حقیقت ماهیت اسرائیل را بر جهانیان پنهان کنند. علیرغم این اجتماعات بی سابقه‌ای در جهان ضد رژیم کودک کش صهیونیستی شکل گرفته است. این ماهیت سران غربی است که به نسل کشی عادت دارند. در جنایاتی مانند صبرا و شتیلا نیز شاهد بودیم که سران آمریکا و هم پیمانانش در تلاش بودند تا بر جنایات سرپوش بگذارند. در ادوار مختلف تاریخی این جنایات تکرار شده است، اما تاریخ نشان داده است که حقایق مخفی نشدنی هستند و ملت‌های آزادی خواه جهان در تلاش برای ایجاد نظم‌های نوین جهانی قوی‌تر از هر زمان دیگری نقش آفرینی خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه انتخابات مجلس گفت: مشارکت مردم در انتخابات و میزان بالای مشارکت حمایت از سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده است و دولت مردمی هم، چون مشارکت گسترده را از مبانی اصلی تشکیل این نظام می‌دانند. تمام تلاش خود را برای حضور حداکثری مردم با رعایت چهار شاخصه مقام معظم رهبری به کار خواهد گرفت. در همین راستا از جمله اقدامات مهم علاوه بر فعال سازی ستاد انتخابات وزارت کشور شاهد تصویب آئین نامه اجرایی ماده ۷۴ قانون انتخابات بودیم که زمینه استفاده عادلانه همه نامزد‌ها را در زمینه تبلیغات ایجاد کرد. مطابق این آئین نامه فرصت برابری برای همه نامزد‌ها ایجاد خواهد شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات برخی احزاب در نزدیکی انتخابات خاطر نشان کرد: این طبیعی است که جریان‌های سیاسی خصوصا منتقدان دولت در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس با ادبیات این چنینی سعی در جلب مخاطب داشته باشند؛ اما حافظه تاریخی مردم ما به خوبی گواه نادرستی داده‌های ارائه شده توسط این افراد است. مردم هنوز آمار فوتی‌های روزانه چند صدتایی  ناشی از کرونا را در دولت گذشته فراموش نکرده اند. کسری بودجه، تورم ۶۰ درصدی و سایر آمار‌های منفی از یاد مردم نخواهد رفت. مردم بهانه گیری‌های مستمر مقامات ارشد دولتی سابق در محقق نشدن وعده‌ها و حواله دادن امورات کشور به برجام و رفع تحریم و اف‌ای تی اف را فراموش نکرده اند. این‌ها همه بیانگر عملکرد نامطلوب متولیان وقت و منتقدان فعلی است.

وی درخصوص اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: رئیس جمهور خود میزبان تشکیل شورای اجتماعی فعال شده و تمامی دولت در این زمینه بصورت مستمر پیگیر است. به طور کلی چند اقدام مهم دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی که خدمت شما عرض می‌کنم؛ برنامه یاریگران زندگی در محیط‌های هدف به منظور پیشگیری از آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و روان گردان اجرا شده است. ساماندهی تعداد ۶۱۲۵۸ نفر از متکدیان، توانمند سازی ۲۰۰۰ خانواده کودکان کار، بررسی و تصویب ۲۷۹ برنامه در راستای ترویج ازدواج و کنترل طلاق و راه اندازی ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بخشی دیگر از اقدامات دولت برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی است. سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه فعال هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد امدادرسانی به مردم غزه نیز خاطر نشان کرد: از همان روز‌های ابتدایی هدف قرار دادن مردم غزه، خبرنگاران، امدادگران هلال احمر و کادر درمان، توسط رژیم صهیونیستی، از سوی وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و رییس جمعیت هلال احمر گفتگو و رایزنی با مقامات مصری و سایر کشور‌های منطقه برای کمک رسانی به مردم غزه آغاز شد.

تلاش‌های زیادی جهت هماهنگی و اخذ مجوز‌های پرواز هواپیمای حامل کمک‌های هلال احمر صورت گرفته و منتظر پاسخ دولت مصر هستیم. مجددا آمادگی جمعیت هلال احمر ایران را برای اعزام نیروی امداد و نجات و ارسال محموله بشردوستانه (غذا و دارو)، اعلام شد. تاکنون بیش از ٥٠ هزار امدادگر و کادر درمان در جهت اعزام به غزه ثبت نام نموده اند. کمک‌های مردمی نیز از مبادی مربوطه جمع آوری می‌شود و خیل عظیمی از مردم کشورمان مشتاق کمک به مردم مظلوم غزه هستند. نهاد‌های بین‌المللی باید پاسخگو باشند که چه میزان برای جلوگیری از نسل کشی مردم فلسطین اقدام موثر داشته اند.

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در زمینه نهضت ملی مسکن بیان کرد: از ۲۲ فروردین رئیس جمهور جلسه‌ای را با مدیران عامل بانک‌ها در شورای عالی مسکن داشتند که از جمله مصوبات آن تصمیماتی در زمینه همکاری موثرتر نپام بانکی و مسکن بوده است. بعد از این ابلاغیه و پیگیری‌ها یک جهش و افزایش عملکردی را مموعه بانکی در زمینه مسکن داشته است مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از ۶۸۵ هزار متقاضی واجد شرایط وام مسکن ۵۰۸ هزار فقره پرداخت شده است. 

دبیر هیأت دولت در مورد آیین نامه وام مسکن روستایی نیز بیان کرد: این آیین نامه روز گذشته ابلاغ شد. وام ۳۵۰ میلیونی با نرخ سود ۵ درصد مطابق با این آیین نامه برای مسکن روستایی پرداخت می‌شود. پیش از این وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان بود که اکنون ۷۵ درصد رشد داشته است و امیدواریم کمک خوبی برای ساخت مسکن روستاییان عزیز باشد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد کمبود شیر خشک گفت: این مشکل چند علت دارد از جمله اینکه بانک‌هایی که برای انتقال ارز با شرکت‌های شیرخشک کار می‌کنند، بانک‌های اروپایی اند که متاسفانه در خردادماه امسال دو بانک باقی مانده نیز تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه با ایران قطع همکاری کرده و ۱۰ میلیون یورو را که از سوی بانک مرکزی برای تامین ماده اولیه شیرخشک تامین شده بود بلوکه نمودند و بعد از یک ماه پیگیری، نهایتا پول واریزی برگشت داده شد. 

سخنگوی دولت افزود: براساس توافق با تولیدکنندگان، مقرر شد که مجوز‌های وارداتی تا سقف چهار میلیون قوطی برای هر محموله صادر شود و هر زمان که تولیدکنندگان اعلام کردند مشکلی در تامین بازار ندارد، قابلیت کاهش و قطع واردات بلافاصله وجود داشته باشد. بر این اساس در حال حاضر اولین محموله شیرخشک به تعداد ۲۰۰ هزار قوطی در گمرک و در حال نمونه‌برداری و انجام آزمایش‌های کیفی است و پس از تایید کیفی نهایتا تا دو هفته آینده چهار میلیون قوطی شیرخشک وارداتی برای تامین نیاز نوزادان در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

بهادری جهرمی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت غیر رسمی برخی خودرو‌ها گفت: قانونگذار صلاحیت قیمت گذاری خودرو را به شورای رقابت تفویض کرده است در حوزه خودرو آنچه که در حیطه دولت است اصلاح عملکرد شرکت‌های خودرو سازی و افزایش تولید خودرو بود که سال گذشته ۵٩ درصد افزایش یافت و امسال هم این روند تداوم دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار