نروژ: اسراییل قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده است

وزیر خارجه نروژ از نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد.

گرچه آمریکا و بسیاری از کشور‌های غربی چشم خود را به روی جنایات رژیم صهیونیستی بسته و حتی از تل آویو در کشتار مردم غزه حمایت کرده اند؛ اما هستند کشور‌هایی که به عواقب چنین اقداماتی آگاهی داشته و پیرامون آن هشدار می‌دهند. نروژ یکی از این کشورهاست. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه نروژ امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای از نقض قوانین بین المللی حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خبر داد. 

در این بیانیه آمده است: نروژ بر این باور است که اسراییل احتمالا قوانین بین المللی در بمباران غزه که شامل نابودی کامل محله‌ها و کشتار هزاران فلسطینی می‌شود، را زیرپا نهاده است.

اسپین بارث اید، وزیر خارجه نروژ در این باره گفت: گرچه اسلو از حق اسراییل برای دفاع از خود حمایت می‌کند، اما قوانین بشردوستانه باید در این موضوع رعایت شود. این مسئله شامل تفکیک میان نظامیان و غیرنظامیان شده و تل آویو باید اطمینان حاصل کند در حملاتش به غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری آسیبی وارد نمی‌شود. 

وی که در سفری به امارات متحده عربی با خبرنگاران سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: ما بر این باوریم در مواردی این موضوع رعایت نشده و به غیرنظامیان آسیب وارد شده است. 

نخست وزیر نروژ در اسلو نیز اعلام کرده است رسیدن به موقع کمک‌های بشردوستانه به دست مردم غزه بسیار حیاتی است. اولویت فعلی توقف بشردوستانه منازعه و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست بیش از ۲ میلیون از ساکنان غزه است که به شدت نیازمند این کمک‌ها هستند. 

نروژ در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ میزبان گفتگو‌های سازش میان جنبش آزادی بخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات و رژیم صهیونیستی بود. این گفتگو‌های سازش که در نهایت به توافق صلح اسلو شهرت یافت پس از ترور اسحاق رابین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به دست یک جوان ۲۵ ساله تندروی صهیونیست هیچگاه اجرایی نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار