مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ارسال پرونده پنیر خیکی به وزارت میراث فرهنگی خبر داد وگفت:تا روش تهیه و فرآوری این پنیر را در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر به دنبال برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: پرونده مذکور به وزارت میراث فرهنگی ارسال می شود تا روش تهیه و فرآوری پنیر خیکی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.

 ولی جهانی با بیان اینکه خیکی پنیر یا پنیر جلدی سابقه تاریخی دارد، اظهار کرد: با توجه به کاوش های باستان شناسی انجام شده، قدمت این پنیر محلی به دوره اشکانیان برمی‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان شغل اصلی مردمان منطقه اطاقور را دامداری دانست و افزود: به دنبال معرفی پنیر خیکی به عنوان برند سوغات اطاقور هستیم.

او هدف از برگزاری جشنواره های فرهنگی و تاریخی را احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی گذشته و سوغات محلی هر شهرستان اشاره کردو گفت: دنبال رونق گردشگری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار هستیم.

جهانی با اشاره به استقبال خوب مردم و گردشگران از نخستین جشنواره خیکی پنیر، اضافه کرد: مردم زیادی با این پنیر محلی خاطره دارند؛ خیکی پنیر اکنون خیلی کمیاب شده و باید این محصول محلی طبیعی را بیشتر به مردم ایران و مردم جهان معرفی کنیم.

او همچنین از تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر به دنبال برگزاری این جشنواره دانست و یادآور شد: پرونده مذکور به وزارت میراث فرهنگی ارسال می شود تا روش تهیه و فرآوری پنیر خیکی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کنیم.

 

برچسب ها: پنیر ، اطاقور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.