رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آخرین غربالگری‌های انجام شده در مجموع ۱۰۵ هزار نفر از مردم این استان به فشارخون و دیابت مبتلا هستند.

علی احمدی در نشست خبری به مناسبت اجرای برنامه بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در افراد بالای ۱۸ سال، اظهار داشت: فشارخون بالا و دیابت، دو بیماری غیرواگیر به شمار می‌رود که از آن با عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود و عوامل خطر نظیر سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بالای نمک و چربی‌های حیوانی و همچنین ژنتیک عوامل خطر شیوع این دو بیماری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه شیوع فشار خون بالا در استان بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: شیوع فشارخون بالا در استان ۳۵.۳ درصد است در حالی که متوسط کشوری آن ۳۲ درصد است.

احمدی اضافه کرد: در خصوص شیوع بیماری دیابت در استان وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری آن که ۱۴ درصد است، داریم، اما فشارخون بالا یکی از عوامل خطر برای بروز بیماری فشارخون بالاست از همین رو باید با غربالگری گسترده افرادی که مبتلا به این بیماری هستند را شناسایی کرد تا با درمان و تجویز دارو از پیشروی بیماری جلوگیری شود.

وی میزان اضافه وزن در استان را نیز بالاتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: نرخ اضافه وزن در استان ۴۰ درصد و متوسط کشوری آن ۳۸ درصد است با این حال چاقی در استان ۲۱ درصد و میانگین کشوری آن ۲۵ درصد است.


بیشتر بخوانید


احمدی یادآور شد: کم‌تحرکی نیز در استان ۴۰ درصد است که نسبت به میانگین کشوری آن وضعیت بهتری داریم.

وی با بیان اینکه مصرف نمک در این استان دو برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: مصرف نمک در کشور به ازای هر نفر در شبانه‌روز پنج گرم بوده، اما این میزان در استان ۱۰ گرم است.

احمدی همچنین مصرف میوه و سبزی در استان را ناکافی و کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: مصرف سبزی در استان هفت درصد است در حالیکه میانگین کشوری آن ۸.۵ درصد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات نیز ۱۹.۴ و مصرف الکل ۷.۷ است که در مقایسه با میانگین کشوری بیشتر است که همین عوامل سبب افزایش پرفشاری خون در استان شده است.

احمدی از شناسایی دو هزار و ۹۵۱ نفر بیمار مبتلا به فشار خون در استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: تعداد بیماران شناسایی شده در مدت مشابه پارسال دو هزار و ۶۵۵ بوده است.

وی یادآور شد: همچنین در نیمه نخست امسال هزار و ۴۷۷ فرد مبتلا به دیابت در استان شناسایی شد که تعداد بیماران شناسایی شده در استان در مدت مشابه پارسال هزار و ۲۵۴ نفر بوده است.

احمدی افزود: ۶۶ درصد مبتلایان به فشار خون بالا در استان زن و ۳۴ درصد مرد هستند و در دیابت نیز زنان سهم ۶۴ درصدی و مردان ۳۶ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی از آغاز اجرای طرح ملی غربالگری دیابت و فشار خون همزمان با ۲۰ آبان خبر داد و گفت: قرار است طی ۵۰ روز ۷۵۰ هزار نفر افراد بالای ۱۸ سال استان غربالگری شوند.

احمدی افزود: هدف وازرت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پوشش ۱۰۰ درصدی افرادی بالای ۱۸ سال در کلیه شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و روستا‌ها و پوشش ۷۵ درصدی در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بر اساس آخرین غربالگری‌های انجام شده ۷۵ هزار و ۱۹۸ نفر در استان فشار خون بالا و ۳۰ هزار و ۹۰۵ نفر دیابت نوع ۲ دارند که در مجموع جمعیت ۱۰۵ هزار نفری را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه غربالگری اقدام گسترده و پرهزینه‌ای بوده و نیازمند مشارکت مردم است، ادامه داد: انتظار می‌رود رسانه‌ها در آگاه‌سازی و مشارکت‌دهی مردم همکاری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار