محمدرضا مهدوی راد دبیر انجمن علمی بازاریابی ایران شعبه تهران در معرفی برنامههای این انجمن درباره هفته کتاب بیان کرد: همانند سالهای قبل با خانه کتاب و ادبیات ایران همکاری داریم و سه برنامه را برای این هفته تدارک دیدیم؛ نخستین برنامه کارگاه بازاریابی داستانی است که مربوط به حوزه کتاب است. عنوان «بازاریابی داستان» به معنای انتقال پیام تجاری به زبان داستان است و محصول ما در این کارگاه کتاب است.
وی ادامه داد: برنامه بعدی برگزاری نشست «مدل جامع بازاریابی» است که به بحث کتاب ارتباط داده شده است. ما اگر بازاریابی کتاب را به صورت کلی در نظر بگیریم بحث تحقیقات و برند سازی در آن مطرح میشود و نویسنده میتواند در این جلسه شرکت کرده و مدل جامع بازاریابی کتاب را به دست آورد. از سوی دیگر ناشران و فعالان کتاب میتوانند در این جلسات با مدل جامع بازاریابی آشنا شوند.
مهدوی راد با اشاره به برگزاری کارگاه «مدلهای تبلیغاتی» در هفته کتاب افزود: کارگاه «مدلهای تبلیغاتی» به صورت ویژه به کتاب میپردازد. مدلهای تبلیغاتی بسیاری در این باره در دنیا وجود دارد و یکی از اساتید قرار است یکی از مدلهای بازاریابی را برای فعالان کتاب تشریح کند.
وی در پاسخ به این سوال که برگزاری هفته کتاب چه کمکی به گسترش فرهنگ گفتگو در جامعه میکند؟ گفت: ما تبلیغات را زیر مجموعه بازاریابی میدانیم و رویدادهای هفته کتاب هم یکی از راهکارهای تبلیغاتی معرفی کتاب به جامعه است، چون ما مدلها و الگوهای بسیار زیادی در این باره داریم. امروز شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بسترهای زیادی را برای معرفی کتاب فراهم کردند. در این میان برگزاری رویدادهایی مانند هفته کتاب نیز میتواند به عنوان یک راهکار تبلیغاتی کتاب را به جامعه آورده و زمینههای گفتگو درباره محتوا را ایجاد کند.
دبیر انجمن علمی بازاریابی ایران شعبه تهران تاکید کرد: راهها و کانالهای تبلیغاتی برای معرفی کتاب باید افزایش یابد و از این جهت برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند هفته کتاب به این موضوع کمک میکند.
سیویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیستوسوم تا سیام آبانماه ۱۴۰۲ برگزار میشود.