نماینده ادوار مجلس درباره اهمیت سیاست‌های کلی توسعه دریامحور نکاتی را بیان کرد.

سید حسین نقوی حسیني عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه محور توسط رهبر معظم انقلاب گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور پرقدرت از نظر اقتصادی بوده و ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بالایی دارد. انصافا توانمندی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با اغلب کشور‌ها قابل مقایسه نیست و باید این ظرفیت‌های اقتصادی به حوزه عمل و اقدام وارد شود.  از نظر موقعیت ایران و هم از نظر معادن و هوش سرشار مردم ایران ایجاب میکند که همه راه‌های به بهره برداری رساندن این ظرفیت‌ها  طی شود که یکی از این راه‌ها راه‌های دریایی است.

وی ادامه داد: کشور ما از جنوب به دو دریای خلیج فارس و دریای عمان دسترسی دارد که دریای عمان به دریای آزاد دنیا وصل است؛ این ظرفیت را هر کشوری ندارد و اگر ما بتوانیم از گسترش تجارت دریایی و راه‌های بهره‌برداری از دریا به خوبی استفاده کنیم قطعا میتوانیم یک برنامه اقتصادی بسیار توسعه یافته را به منحصه ظهور برسانیم؛ زیرا دریا از نظر اقتصادی، امنیتی و استراتژیک نقش مهمی را در توسعه کشور‌ها ایفا می‌کند.  

نقوی حسینی افزود: علیرغم تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر روی توسعه دریایی هنوز نتوانسته ایم بهره برداری لازم را از توان جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم. مثلا خاطرم هست که سال‌های بسیاری مقام معظم رهبری درباره سواحل مکران دستورات صریحی ارائه کردند، اما ما هنوز نتوانستیم این سواحل را به بهره برداری خوب برسانیم. از سوی دیگر در شمال کشور نیز ما در کنار دریای خزر قرار داریم و این دریا به چندین کشور به صورت مستقیم متصل است و می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه کشور ما ایفا کند.

این نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: آنچه مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند انصافا یک راهبرد بسیار مهم در توسعه اقتصادی کشور ماست و امیدواریم که دولت و مجلس در کنار هم این موضوع را محقق کنند. مجلس قوانین لازم را در این زمینه انجام دهد و دولت هم از نظر اجرایی عملیاتی سازی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. دولت باید خلاءهای قانونی این موضوع را به صورت لایحه تقدیم مجلس کند تا مجلس بتواند قانون‌گذاری مناسبی داشته باشد. توسعه زیرساخت‌ها هم باید در دستور کار باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار