خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از پروژه رشت -کاسپین در جمع خبرنگاران گفت: ۴۰۷ کیلومتر طول ریل گذاری ۴ پروژه ریلی در کشور است که با خطوط فرعی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر میرسد که ۲ برابر مسیر ریلی است که هر ساله ایجاد میشود.
وی عنوان کرد: با توجه به آنکه متوسط ریلگذاری سالانه کشور زیر ۲۰۰ کیلومتر است امسال بیش از ۲ برابر مسیر ریلگذاری شده در هر سال به بهره برداری میرسد به این ترتیب سه مرکز استان به شبکه ریلی کشور میپیوندند.
وی افزود: تاکنون از این ۴ پروژه ۲ طرح راه آهن بستان آباد - تبریز و خط ریلی کردستان - سنندج در مجموع به طول ۱۹۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و خط آهن رشت- کاسپین سومین پروژه امسال است که ظرف ۲ ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: تلاش بر آن است چهارمین پروژه ریلی کشور را تا پایان امسال در استان اردبیل بهرهبرداری برسانیم که این اقدام کار بزرگی در راستای توسعه شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.
وی در مورد خط آهن رشت-کاسپین نیز گفت: باوجود آنکه طول این پروژه بسیار کم به نظر میرسد، اما به دلیل خاکی و گلی بودن زمینهای کشاورزی و شرایط آب و هوایی نامناسب عملیات خاکریزی به سختی انجام شد، اما با تکمیل راه آهن رشت- کاسپین دریا جنوب را به دریا شمال متصل خواهیم کرد.
خادمی اضافه کرد: این خط آهن آخرین قطعه از کریدور شمال جنوب است که بنادر جنوبی را به بنادر شمال و غرب کشور متصل میکند.
به گفته وی، عملیات ریل گذاری این پروژه مراحل پایانی خود را طی میکند و ظرف ۲ روز آینده ریل گذاری مسیر از ۲ سر یعنی ابتدا و انتهای آن آغاز میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش بینی ما برای تحویل اینپروژه حداکثر ظرف ۲ ماه آینده است، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار متر مکعب از عملیات خاکریزی این پروژه باقی مانده که رقم کمی است، اما به دلیل بارندگی و گل آلود شدن زمین کار اندکی با کندی پیش میرود.
وی یکی از گرههای این پروژه را پل ۲۶۳ متری بزرگراه رشت - انزلی دانست و تاکید کرد: دغدغهای که برای اتمام این خط ریلی وجود داشت اکنون به پایان رسیده و پل آماده ریل گذاری است.
اسدالله عباسی استاندار گیلان با بیان اینکه مسیر ریلی رشت - کاسپین حلقه پایانی اتصال کریدور شمال - جنوب و شرق به غرب کشور است و با بهره برداری از آن بخش تجارت و اقتصادمان شکوفا خواهد شد.
وی افزود: با توجه به اینکه این پروژه برای کشورمان از بعد ملی و بین المللی اهمیت ویژهای دارد و با توجه به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر سرعت بخشی در بهره برداری از آن؛ عملیات اجرایی این خط ریلی در ماههای اخیر روند و سرعت رضایت بخشی داشته و نظارت مستمر و هفتگی بر آن اعمال کرده ایم.
وی عنوان کرد: موانع خاصی در مسیر اجرا در این مدت نداشتیم فقط بحث بارندگیها بود که به دلیل عبور این مسیر از بین مزارع خاکریزی در زمان بارندگی محودیتهایی ایجاد میکند و احداثا ابنیه، پل سازی و آبراههها کند میشود.
وی تصریح کرد: آبراهههای زیادی در مسیر هفت کیلومتر پایانی این مسیر داشتیم که همه آنها انجام شده و کار رو به اتمام است و ظرف دو سه ماه آینده به مرحله بهره برداری میرسد و صدای بوق قطار کریدور شمال - جنوب برای نخستین بار تاریخ کشورمان به صدا در میآید.
عباسی با اشاره به بازدیدامروز معاون وزیر راه و شهرسازی و شورای فنی سازمان برنامه و بودجه کشور از این پروژه گفت: این حضور در راستای حمایت از انجام این پروژه است و در تامین منابع مورد نیاز تا تکمیل نهایی این طرح قول مساعد گرفته ایم و عملا طرح از نظر فنی و مالی مشکلی ندارد.