سید علیاصغر رفاهی، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره ملاقاتهای مردمی صورت گرفته در مهرماه سال ۱۴۰۲ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: از رویکردهای واحد پاسخگویی، توجه عمیقتر و بیشتر به جنبههای حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام میکند.
وی افزود: در خصوص مراجعان حضوری، نتیجه نامهنگاریها به استان دریافت و در خصوص مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخهایی که از استانها به این اداره کل ارسال میشود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در مهرماه ۱۴۰۲ برای ۴ هزار و ۷۱۳ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکسشده است. میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.
پاسخگویی تلفنی
وی بیان کرد: به منظور اطلاعرسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبهای انجامشده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه میتوانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده در خصوص درخواستهای خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در مهرماه مجموعاً تعداد ۴۴۸ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان هزار و ۱۲۳ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است.
درخواستهای مردمی ثبتشده در تارنمای سامع
رفاهی ادامه داد: در ماههای اخیر و در پی همکاریهای گسترده مراجع قضایی (بهویژه شهرستانها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی در خصوص ارجاعات سامع، بهطور مرتب پاسخهای متعددی در خصوص درخواستهای مردمی از این مراجع دریافت میشود که این پاسخها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمتهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده میشود.
وی بیان کرد: در مهر ماه ۱۴۰۲ تعداد ۶ هزار و ۳۱۴ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شد که در مقایسه با ماهِ پیشین (با تعداد ۵ هزارو ۲۰۵ مورد) نشانگرِ افزایش ۱۷.۵ درصدی موارد ثبتشده در تارنماست.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: تعداد درخواستها بر اساس موضوعات قضایی در سامانه سامع، ۱ هزار و ۵۰۹ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۶۸۷ مورد انتقاد از فرایند دادرسی، ۲۵۸ مورد مشاوره و ارشاد و راهنمایی، ۳۰۲ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۳۲۱ مورد درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، ۴۰۳ مورد اطاله دادرسی، ۲۷۹ مورد دریافت گزارش، ۱۹۲ مورد انتقاد به نحوه اجرای آرا، ۱۷۶ مورد انتقاد به رفتار و عملکرد، ۳۸ مورد مباحث تولید، ۱ مورد درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری و ۲ هزار و ۱۴۸ مورد سایر موضوعات قضایی «درخواستهای ساده» است.
رفاهی درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواستهای مردمی ثبتشده در سامانه سامع گفت: ۷۷۶ مورد ثبت اولیه، ۱ هزار و ۴۴۲ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و...، ۸۸ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز، هزار و ۵۶ مورد منتظر پاسخ مرجع رسیدگی و ۲ هزار و ۹۵۲ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است.
تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت میشوند. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت میشوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمعکنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقاتها مراجعه میکنند.
رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۶۱۲ نفر، معاون مدیرکل ۱۰۲ نفر، اداره ارتباطات و ملاقاتها ۶۸ نفر و اداره بررسی و ارشاد قضایی ۱۱۴ نفر بوده که در مجموع ۸۹۶ نفر ملاقات شدهاند.