بلومبرگ: اتحادیه اروپا برای بهره‌برداری از دارایی‌های مسدود شده روسیه عجله ندارد

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که کشور‌های اروپایی ترجیح می‌دهند از دارایی‌های بانک تحریم شده روسیه استفاده نکنند.

نشریه بلومبرگ در گزارشی نوشت که فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک به کمیسیون اروپا گفته‌اند که ترجیح می‌دهند از سود حاصل از دارایی‌های بانک مرکزی تحریم‌شده روسیه برای حمایت از اوکراین استفاده نکنند، این در حالی است که اوکراین پیشتر از غرب خواسته بود تمام وجوه تحریم شده مسکو را تحویل دهد.

کشور‌های اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهند رویکرد تدریجی‌تری را در مورد دارایی‌های روسیه داشته باشند؛ همچنین این دارایی‌ها به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین در سال ۲۰۲۲ علیه روسیه، مسدود شده‌اند. گفته می‌شود کشور‌های اروپایی این اظهارات را در جلسه‌ای خصوصی اوایل هفته جاری  مطرح کردند، زیرا بازوی اجرایی بلوک در تلاش برای نهایی کردن یک پیشنهاد در مورد این موضوع تا پایان سال است.

از زمان آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه مسدود شده است. اوایل این هفته، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، فرمانی را امضا کرد که به موجب آن اجازه می‌دهد دارایی‌های توقیف شده روسیه در خارج از کشور با وجوه شرکت‌های خارجی که در اقدامی تلافی‌جویانه توسط روسیه مسدود شده است، مبادله شود.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در تلاش برای یافتن راه‌های قانونی برای استفاده از بودجه توقیف شده روسیه برای «بازسازی» اوکراین هستند. از جمله ایده‌های مطرح شده، استفاده از سود حاصل از دارایی‌های موجود در مؤسسات مالی اتحادیه اروپا بود. اوایل سال جاری، «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، گفت که بروکسل یک پیشنهاد قانونی در مورد انتقال دارایی‌های روسیه آماده خواهد کرد. مسکو بار‌ها هرگونه توقیف دارایی‌های روسیه را دزدی و بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی توصیف کرده است.

بسیاری از تحلیلگران هم از جمله تحلیلگران در غرب، هشدار داده‌اند که هرگونه مصادره، اعتماد سرمایه‌گذاران به سیستم بانکی اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار