تایید طرح‌های ارتقای بهره وری آب استان یزد

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: ۱۰ طرح در حوزه آب استان مورد تایید سازمان ملی بهره‌وری قرار گرفته است.

جعفر رحمانی معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: ۲۵ طرح بهره‌وری از سوی استان یزد به سازمان ملی بهره‌وری ارسال شد و در نهایت ۱۰ طرح مورد قبول این سازمان قرار گرفت که خط سبز آبرسان، اتاق شیشه‌ای، بازار آب و نصب کنتور هوشمند جزو طرح‌های مورد تایید برای استان در حوزه آب است.

او طرح خط سبز آبرسان را یکی از مهمترین طرح‌ها در حوزه بهره‌وری استان دانست و افزود: در این طرح صنایع از پساب و فاضلاب به جای آب‌های کیفی استفاده می‌کنند.

رحمانی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از لوله‌گذاری این طرح انجام شده است، ادامه داد: یکی از نکات مهم و قابل توجه در طرح خط سبز آبرسان، توجیه کردن صنایع برای استفاده از پساب است که می‌تواند بهره‌وری در حوزه آب صنایع و استان را بالا ببرد. 

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی و صنعتی را از جمله طرح بهره‌وری استان معرفی کرد و بیان داشت: این طرح باعث بهره‌وری آب به ویژه در بخش کشاورزی می‌شود. 

رحمانی از اتاق شیشه‌ای و بازار آب به عنوان آخرین طرح در حوزه بهره وری آب نام برد و خاطرنشان کرد: همه منابع و چاه‌ها در اتاق شیشه‌ای به صورت شفاف از سوی مردم و مسئولان رصد می‌شود. 

او در خصوص نحوه فعالیت بازار آب در استان، گفت: در این طرح به جای اینکه آب با بهره‌وری پایین مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند از سوی فرد دیگری که بتواند با آن ارزش افزوده بیشتری را تولید کند، مشروط بر اینکه آسیبی به بخش اولیه وارد نشود، خریداری شود. 

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه دو راه مهم برای دولت در زمینه ارتقای بهره‎وری وجود دارد، تصریح کرد: دولت ابتدا باید قیمت‌ها را اصلاح کند تا مصرف‌کنندگان مجبور به افزایش بهره‌وری شوند و دوم اینکه باید باوری را به وجود بیاوریم که منفعت این اقدامات در بلند مدت به همه مردم جامعه می‌رسد. 

به گفته رحمانی استفاده از وسایل کاهنده آب در خانوار‌ها و آبیاری زیر سطحی از طرح آینده یزدِ بهره‌ور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.