دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مهم ترین اهداف بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون را غربالگری، شناسایی، پیگیری و مراقبت بیماران دانست.

بیگلری دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : اگر قند خون در بدن کنترل نشود و وارد سلول‌ها نشود و به دلیل مقاومت با انسولین یا عدم ترشح انسولین در خون بماند، فرد دچار دیابت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر میزان این قند خون ناشتا بیشتر از ۱۲۶ میلی‌گرم و یا بالاتر باشد فرد دیابت یا مرض قند دارد؛ اگر زیر ۱۰۰ باشد فرد سالم تلقی می‌شود؛ یک گروه خیلی مهم به نام گروه در معرض خطر یا پیش خطر هستند که قند خون آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ است.

بیگلری با اشاره به انواع دیابت در تعریف دیابت نوع یک، اظهار کرد: در این نوع دیابت که به اسم دیابت کودکان و نوجوانان شناخته شده و زیر ۱۵ سال را بیشتر درگیر می‌کند، لوزالمعده یا پانکراس فرد به دلیل برخی بیماری‌ها از جمله سرخک و برخی از خود ایمنی‌ها و یا ژنتیکی، انسولین ترشح نمی‌‌کند و حدود ۵ یا ۱۰ درصد انواع  انواع دیابت‌ها را شامل می‌شود. و باید انسولین تزریق کنند که برای خانواده و فرد دشواری‌هایی را به همراه دارد.

وی در توضیح شایع‌ترین نوع دیابت، تصریح کرد: دیابت نوع ۲ که خیلی شایع است حدود ۹۰ درصد موارد دیابت را به خود اختصاص می‌دهد و معمولا بعد از ۳۰ تا ۳۵ سالگی مشاهده می‌شود که به علت سبک زندگی اشتباه، تغذیه نامناسب، چاقی، استرس‌، برخی از بیماری‌ها برمی‌گردد.

بیگلری افزود: حالت سوم دیابت بارداری است که در برخی از زنان باردار اتفاق می‌افتد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها خوب می‌شوند بعضی از آن‌ها اگر سبک زندگی لازم را رعایت نکنند ممکن است مبتلا به دیابت دائم نوع ۲ شوند.

وی آخرین نوع دیابت را ناشی از مصرف برخی از داروها مانند کورتون‌ها دانست و گفت: مصرف برخی از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی در دراز مدت، ممکن است املی برای ابتلا به دیابت باشد.

وی تصریح کرد: باید با آگاهی کنترل و مراقبت از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد، زمینه ارثی و ژنتیکی به خصوص در بستگان درجه یک برای ابتلا مهم است، لذا باید سبک زندگی سالم داشته باشیم و با کنترل وزن، استرس و همچنین ورزش ریسک ابتلا را از خود دور کنیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.