رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تهیه ۷۶ فقره طرح مرتعداری تلفیقی در منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد.

تاج قلی فرهنگ دوست گفت: ۷۶ طرح مرتعداری تلفیقی با مساحت ۲۱۵ هزار هکتار تهیه شده است.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: ۵۴ فقره طرح مرتعداری تلفیقی با مساحت ۱۷۴ هزار هکتار نیز به مرتعداران واگذار شده است.

فرهنگ دوست گفت: بررسی تخریب‌های احتمالی موجود در مراتع، وضعیت اجتماعی- اقتصادی و طبیعی، مطالعه پوشش گیاهی، برنامه ریزی‌های اصلاحی و احیا، برنامه‌های مدیریتی و بهره برداری، حفاظتی، آموزشی و ترویجی و نظارت و پایش از جمله اقداماتی است که در طرح‌های چند منظوره مرتعداری بررسی می‌شود.

او افزود: در این طرح به جای استفاده از علوفه مراتع برای دام‌ها از سایر استعداد‌های مراتع مثل کشت گیاهان دارویی، نهال‌های مثمر و غیرمثمر (زارعت چوب) و تولید علوفه و یونجه، آبزی پروری، زنبورداری، کشت نباتات علوفه ای، طبیعت گردی، پرواربندی دام و پرورش ماکیان نیز استفاده می‌شود.

فرهنگ دوست گفت: بهبود و افزایش پوشش گیاهی، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره برداران و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی از امتیاز‌های تهیه طرح‌های مرتعداری تلفیقی است.

فرهنگ دوست استفاده از همه پتانسیل‌های موجود در عرصه با تاکید بر حفظ کاربری اراضی را از دیگر فواید تهیه این نوع طرح‌ها عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.