رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس عنوان کرد: ما از سال گذشته اعلام کردهایم که مدارس و آموزش تعطیل نمیشود. باید مدارس باز باشند و مدیران مدارس در مدرسه حضور داشته باشند. همچنین، برای معلمانی که امکان ارائه خدمات آموزشی مجازی را از منزل ندارند، باید این امکان در مدرسه فراهم شود. بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان نیز به این امکان دسترسی دارند. حدود دو هفته پیش، از همکاران خود خواستم که برای لحظاتی که بنا به تشخیص کمیته و استانداران استانها تصمیم بر غیرحضوری شدن کلاسها گرفته میشود، آماده باشند؛ و جلسهای در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و تا این لحظه من همچنان امیدوارم که کلاسها تعطیل نشوند.
وی افزود: به همکاران در سراسر کشور اعلام میکنم که آموزش و مدارس به هیچ عنوان تعطیل نخواهند شد. شاد ظرفیت کافی برای خدمترسانی دارد، اگرچه در برخی مناطق ممکن است به اندازهای که انتظار میرود آماده نباشد. در شهرهای بزرگ که مشکل آلودگی هوا وجود دارد، برنامهریزیهای لازم انجام شده است. در زمان رونمایی از نسخه جدید شاد، برنامهریزی کردیم که در صورت آلودگی هوا، آموزش به صورت آنلاین ادامه پیدا کند. ما با رئیس سازمان محیط زیست تماس گرفته و از ایشان خواستیم که الگوهای آلودگی هوا در روزهای گذشته را به ما ارائه کنند تا بتوانیم بهتر برنامهریزی کنیم. ایشان اعلام کردند که مطالعه دقیقی انجام نشده است، اما در برخی روزهای پاییز و زمستان، تعطیلات به دلیل آلودگی هوا بوده است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همکاران من نیز این موضوع را در نظر گرفتهاند و برای هفته آینده یک بخشنامه صادر میکنیم که در صورت غیرحضوری شدن کلاسها به دلیل آلودگی هوا، تعطیلی کلاسها ممنوع باشد. از تمامی مسئولان کمیته تقاضا میکنم که اهمیت تربیت و آموزش دانشآموزان را در نظر بگیرند و آن را بیشتر از صنعت و تولید ارجح بدانند. تعطیلی مدرسه یا غیرفعال کردن آن باید در اولویت آخر قرار بگیرد. ما هیچگاه با غیرحضوری بودن مدارس موافقت نمیکنیم. لطفاً کمیتههای آلودگی هوا به سیاست دولتی توجه کنند و در مواقعی که انتخاب بین مدرسه و صنایع وجود دارد، مدرسه را به عنوان اولویت در نظر بگیرند و صنایع را برای کاهش آلودگی هوا متوقف کنند. در صورت اعلام قبلی، همکاری در غیرحضوری آموزش را پذیرفتهایم.
وی در ادامه گفت: بودجه تجهیزات مدارس از دو درصد عوارض گاز تأمین میشود و هر وقت این پول به آموزش و پرورش اختصاص یابد، آن را به تجهیزات تبدیل میکنیم و از آن استفاده میکنیم. همچنین، از وزارت نفت خواستاریم که بودجه را به ما در اسرع وقت اختصاص دهد. از خانوادهها هم تقاضا دارم که در کمک به مدارس و همکاری با انجمنهای اولیاء و مربیان و خیرین، تلاش کنند. در نهایت، تهران تنها نماینده ایران نیست و در بسیاری از شهرها و مناطق کشور وضعیت بهتری داریم.
وزیر آموزش و پرورش درباره طرح شهاب به گزارشگر رادیو جوان توضیح داد: ما برای استعدادهای علمی دارای طرح شهاب هستیم. تیزهوشان ما دو دسته هستند، یک دسته در مدارس تیزهوشان تحصیل میکنند و ما هفتصد مدرسه تیزهوشان داریم. دسته دیگری از تیزهوشان در مناطقی که مدرسه تیزهوشان وجود ندارد، زیر نظر سازمان سمپاد به صورت دانشآموز فراگیر هستند. در این مناطق، طرح شهاب اجرا میشود و این طرح کار مشترک ما، معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان است. در گذشته وضعیت مناسبتری داشته است و باید طرح شهاب را احیا کنیم. در روزهای اخیر، من با معاون محترم علمی رئیسجمهور درباره طرح شهاب گفتگو داشتم و صورت جدیدی از آن در حال آمادهسازی و اجرا است.
وی افزود: بخش دیگری از استعدادها، استعدادهای ورزشی است. در تمام کشورهای دنیا، تیمهای ملی از مدارس شروع به جذب استعدادهای ورزشی میکنند. هر تیم ملی که موفق است، استعداد ورزشی فرد را شناسایی و در مسیر هدایت قرار میدهد. وزیر محترم ورزش به خاطر تجربهای که در وزارت آموزش و پرورش داشته است، اهمیت این موضوع را به خوبی میداند. از روز نخستی که وی به مجلس رفت، اعلام کرد که بانکداری وزارت آموزش و پرورش این کار را خواهد کرد و واقعاً کار شروع شده است.
منبع: رادیو جوان