یک نویسنده:

برنامه‌های تخصصی حوزه کتاب کسی را کتابخوان نمی‌کند

اکبرلو گفت: برنامه‌های تخصصی حوزه کتاب کسی را کتابخوان نمی‌کند. چون این برنامه‌ها بیشتر مناسب افرادی است که قبلاً اهل کتاب بودند.

منوچهر اکبرلو، نویسنده و پژوهشگر در استودیوی شبکه خبر درباره ویژگی برنامه‌سازی در حوزه کتاب گفت: برنامه‌هایی که فقط به حوزه کتاب می‌پردازند، بیشتر مناسب آدم‌هایی است که قبلاً اهل کتاب بودند. یعنی این برنامه‌های تخصصی کسی را کتابخوان نمی‌کند. اگر هدفمان ترویج کتابخوانی است، باید در برنامه‌های دیگر قرار گیرد. چون باید به مضامینی بپردازیم، که به طور غیر مستقیم به کتاب و کتابخوانی می‌پردازند. 

اکبرلو در پاسخ به این سوال که معرفی کتاب باید در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی چگونه باشد؟ گفت: ما می‌توانیم اطلاعات درباره کتاب را در برنامه بیان کنیم، بعد برای دستیابی مخاطب به دانش افزوده او را به سمت کتاب ارجاع بدهیم. ما باید در رسانه برای مخاطب شناخت مناسب ایجاد کنیم. یک زمانی در بچگی به ما می‌گفتند هر کتابی ارزش یکبار خواندن را دارد. امروزه با توجه به حجم بسیار زیاد کتاب‌ها این جمله معنی ندارد. چون اولاً فرصتش نیست. ثانیاً هر چیزی که مکتوب می‌شود و به شکل کتاب در می‌آید، ارزش خوانده شدن ندارد و الزاماً مطلب مفیدی برای ما ندارد.

این نویسنده به عاملی که می‌تواند در کتابخانه‌های عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعداد مراجعه‌کنندگان اثرگذار باشد اشاره کرد و گفت: اشتیاق کتابدار در تعداد مراجعه‌کنندگان اثر می‌گذارد. یعنی او خود را به عنوان کارمند نبیند. کتابدار باید نسبت به کتاب‌های پیرامونش اشراف داشته باشد و بداند چه کتاب‌هایی را به خانم خانه‌دار، زن جوان، مرد تحصیل کرده و ... پیشنهاد دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار