ایجاد تحول و توسعه در تهران، بدون به‌روزرسانی و احیای زیرساخت فرسوده حمل‌ونقل امکان‌پذیر نیست.

در دوره ششم مدیریت شهری حدود 28 هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران به حمل‌ونقل اختصاص داده شد که این موضوع نشانگر اهمیت بالای این حوزه در مدیریت شهری است. چراکه از مشاهده ناوگان حمل و نقل عمومی برمی‌آید در دوره پیشین نوسازی ناوگان مورد بی‌مهری قرار گرفته و همین موضوع باعث بوجود آمدن مشکلات و فرسودگی ناوگان شده است.

مبلغی که امسال به بودجه حمل‌ونقل اختصاص داده شده رقمی حدود ۵۰ درصد بودجه شهرداری را تصرف می‌کند اما آنچه اتفاق افتاده است رقمی دو برابر این عدد است.

یکی از مهمترین وسایل حمل‌ونقل عمومی مترو است که توسعه و گسترش آن به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند. این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار بوده که شهردار پایتخت درباره آن بیان می‌کند: مدیریت شهری تهران توانست در مدت ۲۵ ماه، ۲۴کیلومتر بر طول مترو تهران اضافه کند که با افتتاح مترو پرند این رقم به ۴۱ کیلومتر می‌رسد. علاوه بر این با همراهی دولت مشکل تامین واگن مترو در تهران نیز به زودی برطرف می‌شود

در ادامه و بر همین اساس محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره ایستگاه‌‍‌های مترو در زمان تحویل به مدیریت ششم شهری می‌گوید: روزی که مدیریت شهر را برعهده گرفتیم ۱۳۹ ایستگاه مترو فعال داشتیم. ما در سال گذشته وجاری خط ۶ را به سرانجام رسانده و  خط ۷ را هم امسال تکمیل خواهیم کرد. با این اتفاق روزانه ۶۰ هزار مسافر بیشتر جابه‌جامی‌کنیم.

در گذشته خطوط مترو به صورت جزیره‌ای افتتاح شده و برخی مناطق دسترسی دشواری به ایستگاه‌های مترو داشتند در همین رابطه معاون شهردار تهران بیان می‌کند: منطقه کم برخوردار شمال غرب تهران را وارد مدار کردیم. در دوره‌های گذشته خط ۶ متروبه صورت جزیره‌ای افتتاح شده بود و ما به افتتاح ایستگاه‌های میانی آن پرداختیم.

وی به تعداد واگن‌ها پرداخته و توضیح می‌دهد: امروز طبق آمار ۱۱۶۷ دستگاه واگن در مترو داریم.

شهرداری تهران در راستای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی با همکاری دولت توانست قرارداد بی‌ثمر مانده از دوره قبل را احیا کند.

هرمزی بااشاره به قرارداد 630 واگن می‌گوید: قرارداد واردات ۶۳۰ دستگاه واگن با بی‌توجهی دولت قبل مواجه شده بود، اما با کمک دولت کنونی در مهرماه سال جاری ال سی کار باز شد. البته تعداد این واگن‌ها افزایش پیدا کرد و به ۷۹۱ واگن رسید و ساخت آن شروع شد.

با توسعه و افزایش خطوط ریلی در پایتخت نیازمند تولید یا واردات واگن برای بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان هستیم. به ثمرنشاندن قرار 630 واگن کمک شایانی در تامین واگن‌های مورد نیاز پایتخت کرد.

در همین رابطه شهردار تهران بیان می‌کند: نتیجه محتوم دو برابر شدن ظرفیت واگن‌ها، طبیعتاً افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است. امیدواریم به این ترتیب سقف جابجایی مسافر افزایش یابد. در نهایت به لطف الهی مهم‌ترین گلوگاه جابجایی مسافر از طریق شبکه زیرزمینی که همانا «کمبود واگن» بود، با اجرایی شدن این قرارداد مرتفع شد.

گفتنی است که اقدامات مدیریت ششم تنها در تولید واگن خلاصه نشده و انتقال تکنولوژی بوژی (سیستم متحرک‌سازی واگن) بهپایتخت از جمله فعالیت‌هایی است که در کارنامه این دوره از مدیریت شهری خواهد ماند

ایجاد تحول و توسعه در تهران، بدون به‌روزرسانی و احیای زیرساخت فرسوده حمل‌ونقل پایتخت امکان‌پذیر نبوده و خروجی  عملکرد مدیریت ششم شهری در این حوزه ارتباط مستقیم با زندگی روزمره شهروندان دارد.

با وجود اختصاص سهم بسزایی از بودجه سال 1402 شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل و دغدغه امیدواریم شاهد بهبود کیفیت وخدمت‌رسانی موثر در این حوزه به مردم باشیم.

برچسب ها: حمل و نقل ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
فقط پایتخت؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۱۳ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
یه فکری برای مناسب سازی پیاده رو ها و خیابون هایی که مشکل ترافیکیشون با زیر گذرو رو گذرو تعریض خیابان حل میشه بکنید
France
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
اين خاورهاى بنز قديمى كه معمولا اثاث كشى ميكنن و جمع كنيد و اين سى جى هايى كه گند زدن به هواى تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
پایتخت و شهرهایی مانند اصفهان، مشهد، کرج، اراک، شیراز، قم و تبریز در کنار نیاز به بهبود زیرساخت های ترافیکی، نیاز شدید به خانه تکانی جمعیتی دارند. جمعیت این شهرها بسیار بالاتر از ظرفیت طبیعی هوای پاک مورد نیاز برای نفس کشیدن معمولی مردم است. البته کمبود یا نبود خدمات اجتماعی مورد نیاز را باید به این مشکلات افزود
France
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
چون شهراى ديگه إمكانات ندارن مردم مجبورن بيان تو اين شهرا مشكل اينه ما شهرسازى نداريم حومه شهر هم دسترسى به هيچى نداره و متروهاشم كمه يا ساعات متروش انقد زود تموم ميشه مثلا ما هشتگرد خونمونه قطاراش از گلشهر به هشتگرد كلا تا ساعت ٥ و نيم بعدازظهر سرويس دارن!
آخرین اخبار