رونمایی از کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی

آیین رونمایی از کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی با عنوان «مصحف مشهد رضوی» امروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در آیین رونمایی از کامل‌ترین مجموعه دست‌نویس قرآن به خط حجازی گفت: آیین رونمایی از قدیمی‌ترین مصحف قرن اول هجری قمری پایان یک کار نیست بلکه آغاز "نهضت بازآفرینی و نشر نفایس خطی آستان قدس رضوی" است.

او افزود: بخش‌های آموزشی و انتشاراتی آستان قدس رضوی از مهدکودک تا دو دانشگاه رضوی و امام رضا (ع)، انتشارات به نشر و ... ظرفیتی بیش از ۵ میلیون نسخه را داراست.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به چهارمحور عملیاتی در مجموعه کتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد: چهار خط اصلی و راهبردی را در زمینه توسعه و حفظ نشر آثار دنبال کردیم. گام نخست جمع‌آوری آثار است که محوری‌ترین بخش آن گردآوری و شناسایی آثار وقف شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی بیان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی معتبرترین کتابخانه با داشتن صدهزار نسخه خطی، ۲میلیون نشریه و ۱۳ میلیون برگ سند است که قطعاً یکی از ارکان اساسی پیشران علمی است. در سال‌های اخیر بیش از ۸۰هزار اثر و منابع فرهنگی وقف آستان قدس رضوی شد. در بخش اهدا و وقف نسخه‌های خطی حدود ۶هزار نسخه خطی گردآوری شده است.

او تصریح کرد: در گام دوم به سراغ صیانت از آثار مختلف رفتیم و مخازن جدید کتابخانه آستان قدس رضوی با مساحت ۹هزارمترمربع افتتاح شد و تا ۵۰سال آینده نیز امکان نگهداری هر نسخه خطی را دارد. گام سوم، در اختیار قراردادن این نسخه‌ها به محققان و پژوهشگران است. از این جهت سامانه‌هایی طراحی کردیم تا این نسخه‌ها در اختیار آن‌ها قرار گیرند و فهرست‌نویسی کامل آن‌ها انجام شده و تا ۲۰هزار نسخه خطی روی کتابخانه آستان قدس و با قابلیت دانلود بارگذاری شده است و باید بگویم ساعت ۱۲ امروز به بعد نیز ۲هزار نسخه خطی دیگر روی سایت آستان قدس قرار خواهد گرفت و این مسیر تا بارگذاری ۵۰هزار نسخه ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: پژوهش و احیای دانش، گام چهارم است. کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از ۳۰عنوان کتاب منتشر کرده است. سه‌شنبه‌های فرهنگی با هدف پژوهش آثار فرهنگی و نسخ خطی راه‌اندازی شده است. قرآن‌های متفاوت در گروه پژوهش نیز شناسایی و معرفی شده است که هر کدام منسوب به امامان شیعه است و امروز "مصحف مشهد رضوی" کامل‌ترین قرآن کهن از قرن اول هجری قمری است که رونمایی می‌شود. امروز پایان یک کار نیست بلکه آغاز نهضت بازآفرینی و نشر نفایس خطی آستان قدس رضوی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.