وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح دبستان زنده یاد حسن نیکنام در شهرستان نظرآباد گفت: مدرسه راهبردیترین نهاد اجتماعی و امید هر کشوری است.
وی بیان کرد: نهضت مدرسه سازی از افتخارات دولت سیزدهم است که امروز به ایستگاه استان البرز رسید و این مدارس ساخته شده سراسر امید آفرین است.
صحرایی افزود: نهضت مدرسه سازی با حضور خیرین برکت گرفته و بیش از نیمی از مدارس را خیرین ساختند.
وی گفت: اگر چه دولت از خیرین مدرسه ساز عقب افتاده، اما جبران میشود و تا پایان سال ۸۰۰ مدرسه ساخته میشود.
وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از خیرین و مسوولان البرز در امر مدرسه سازی یادآورشد: دعا میکنم در دل این مدارس انسانهای سالم پرورش پیدا کند تا آیندهای روسن برای ایران اسلامی رقم زنند.
وی با اظهار امیدواری برای تکثیر خانوادههای خیری مانند نیکنام افزود: وصیت این خیر که توجه به اخلاق در کنار علم و فنون است باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را برای توسعه فضاهای آموزشی بکار گرفته است.
وی ادامه داد: امروز باید هرچه بیشتر در جانمایی مدلرس دقت نظر داشت چراکه شهرستان صنعتی نظرآباد نیاز به تقویت هنرستانها دارد تا بازار کار آن در سن پایین تقویت شود.
صحرایی بیان کرد: موضوع مدارس تیزهوشان و شاهد شهرستان نظر آباد در چارچوب دستورالعملها پیگیری شود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در این آیین با اعلام همکاری ۵۰ هزار معلم برای آموزش بیش از ۵۰۰ دانش اموز بیان کرد: اقدامات موثری در دولت سیزدهم برای توسعه فضاهای آموزشی داشتیم.
" علی حجرگشت" افزود: شهرستان نظرآباد ۳۲ هزار دانش آموز دارد که به همت خیرین و دولت اکنون تراکم دانش آموزی آن ۲ نفر از میانگین استان کمتر شده است.
وی یادآورشد: با توجه به مهاجر پذیری این شهرستان درصدد توسعه امکانات آموزشی بیشتر آن هستیم.
حجر گشت ادامه داد: به برکت نگاه ویژه دولت سیزدهم اکنون توسعه فضاهای ورزشی را در استان البرز نیز شاهد هستیم بطوریکه بزرگترین چمن مصنوعی در روستای نجم آباد در شهرستان نظر آباد افتتاح شد.
فرماندار شهرستان نظرآباد نیز در آیین افتتاح دبستان زنده یاد حسن نیکنام در شهرستان نظر آباد یادآورشد: کاستیهایی در بخش سرایداری این شهرستان است.
" حسین بغدادی" افزود: در اجرای طرح نهضت مدرسه سازی از سال گذشته تا کنون ۹ مدرسه، ۲ سالن آموزشی، پنج زمین فوتبال که شمار آنها تا پایان سال به ۱۰ زمین میرسد در نظرآباد افتتاح شده است.
وی تاکید کرد: این شهرستان نیاز به توسعه و ساخت مدارس فرسوده با همت بیشتر خیرین دارد که مدارس تیزهوشان و شاهد نیز باید در ان دیده شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۵ درصد مدارس کشور در سالجاری به نظام دوری باز می گردد.
وی بیان کرد: نظام دوری فرایندی است که در آن یک معلم با یک گروه از دانش آموزان حداقل به مدت ۲ سال یا بیشتر در یک مدرسه می ماند به این معنا که دانش آموز با معلم خود انس می گیرد و آشنا می شود و این یعنی آموزش به حد مناسبی می رسد زیرا دیگر دانش آموز با روش تدریس معلم خود آشنا است.
صحرایی تاکید کرد: معلم اول ابتدایی مهمترین و تاثیرگذارترین معلم در بین معلمان است و این معلم ابتدایی است که دانش آموز را با جامعه و مسیرش برای آینده آشنا می کند .
وی یاد آور شد: در چند سال اخیر نظام دوری در برخی از شهرها و مدارس امتحان شدهاند که تاثیرات خوب و بسزایی در یادگیری دانش آموزان داشته است و طبق اعلام آموزش و پرورش نظر به افزایش ۱۵ درصدی آن ها در سال تحصیلی جاری می باشد.
وی افزود: البته لازم به ذکر است که به دلیل انجام نظام دوری با معلمان خوب و منتخب، نتایج خوبی نیز از این طرح گرفته شده و نمی توان انتظار دریافت نتیجه بطور کامل مطلوب را در تمام مدارس داشت و رسیدن به این هدف، نیازمند برنامه ریزی دقیقی می باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اهدافی که آموزش و پرورش برای دوره ابتدایی در نظر گرفته، گسترش نظام دوری در مدارس است.
صحرایی افزود: طبق این طرح، نوآموزان پایه اول دبستانی پس از ثبت نام طرح سنجش سلامت و قبولی در آن، می توانند در مدارسی که نظام دوری را ارایه می کنند ثبت نام و تا پایه سوم نیز با معلم خود همراه باشند.
وی اضافه کرد: ممکن است والدین بگویند علیرغم همه توجهات و تاکیدات، فضای این کلاس آنطور که ما میخواهیم نیست، البته این امر را باید اکثر والدین بگویند. اینکه اگر همه این ملاحظات را داشتیم اما معلم خوب نبود آیا این معلم باید سه سال با بچهها باشد؟، خیر. ما میگوییم مثلا امسال قرار بوده است این کلاس با این معلم در نظام دوری باشد اما به دلیل همین موضوع امکان ادامه دادن وجود ندارد و این را از پروسه نظام دوری خارج میکنیم تا مثل سایر کلاسها به صورت عادی کار کند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : نسبت به حق دانشآموز حساس هستیم و اجازه نمی دهیم چنین شرایطی ادامه یابد.