ناصر رزاق منش گفت: حدود ۸ درصد از درآمد ناخالص ملی و حدود ۴۵ درصد از بودجه نظام سلامت به آسیب دیدگان ناشی از حوادث ترافیکی اختصاص مییابد و از سوی دیگر صدمات گسترده انسانی و اجتماعی جبران ناپذیر با تبعات بیشمار که هرگز تبدیل به اعداد و ارقام نیست، بسیار تاثر برانگیز است.
به گفته وی، غلبه بر این وضعیت و برقراری ایمنی حمل و نقل و سفرها با عزم ملی و خواست و اراده عمومی به موازات اقدامات جدی دستگاههای اجرایی، انتظامی، فرهنگی امکان پذیر است همانگونه که در دیگر جوامع دنیا خواستند و توانستند.
وی بیان کرد: ۱۸ درصد از مجموع قربانیان سوانح ترافیکی، زیر ۱۸ سال هستند، ۴۴ درصد از جانباختگان اینگونه حوادث در شهر تهران را موتور سواران و ۴۱ درصد عابران پیاده را شامل میشود که نشان از عدم موفقیت در برقراری و حاکمکردن مسئولیت اجتماعی و آموزشهای مربوطه و ایجاد نظم و انظباط رانندگی مورد انتظار دارد.
مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راهها افزود: شرایط فعلیِ حوادث ترافیکی نگران کننده است و در این روز (۲۸ آبان، روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی) اعتقاد راسخ داریم که طرحها و برنامههای گذشته تاثیر لازم برای کنترل همه جانبه و فراگیر وضعیت رانندگی را نداشته است، از این رو به عنوان یک مطالبه عمومی توجه لازم، فوری و جدی به اصلاح زیرساختها و وضعیت راههای درونشهری و برونشهری با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، تغییر اساسی در تولید خودرو، بازنگری در نظارت، کنترل و قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین اعطای گواهینامه ضروری است.