آبیاری نوین ۱۷ درصد اراضی کشاورزی رشتخوار خراسان رضوی را زیر پوشش دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار واقع در جنوب خراسان رضوی گفت: افزون بر پنج هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی رشتخوار با سیستم‌های نوین آبیاری می‌شوند که معادل حدود ۱۷ درصد اراضی این شهرستان است.

علیمردان خزایی گفت: وسعت اراضی کشاورزی رشتخوار ۳۱ هزار و ۶۵۸ هکتار بوده که از این میزان ۱۱ هزار و ۳۵۲ هکتار زراعی و بقیه باغی است.

وی بیان کرد: سیستم های نوین آبیاری کاربردی در رشتخوار شامل «سنترپیوت، سنتر لینیر، ویلموو، تیپ، قطره‌ای، کم‌فشار و زیرسطحی» است که با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در فصل تابستان که شاهد خاموشی مداوم موتور چاه‌ها بدلیل قطع برق در این شهرستان است، انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار با بیان اینکه اکنون افزون بر ۹ هزار و ۷۰۰ خانوار در رشتخوار از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند، گفت: مهمترین محصولات کشاورزی به ترتیب وسعت کشت شامل پسته با سطح زیرکشت ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، زعفران با ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار، گندم با چهارهزار و ۵۰۰ هکتار، جو با ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار و پنبه با سه هزار و ۵۰۰ هکتار است.

به گفته وی، پسته رشتخوار به شهرها و استان‌های دیگر و زعفران نیز به صورت مستقیم از مرکز استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به منابع آبی رشتخوار گفت: منابع آبی این شهرستان شامل ۴۱۰ حلقه چاه عمیق، ۱۰ حلقه چاه نیمه عمیق، ۸۳ رشته قنات، ۱۰ دهنه چشمه، هفت رودخانه فصلی و ۶ رودخانه دایمی است.

خزاعی افزود: علاوه بر این سد شهید «یعقوبی» رشتخوار با ظرفیت ۷۹ میلیون مترمکعب و سد خاکی شهید «حسینی» با ظرفیت ۱۶۰ هزار متر مکعب از دیگر منابع آبی این شهرستان است که بدنبال خشکسالی ها ظرفیت ذخیره آبی آنان به صفر رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار اجرای ۵۲۹ کیلومتر انتقال آب با لوله، احیاء و مرمت ۴۵ رشته قنات و احداث ۴۵ باب استخر ذخیره آب را از جمله اقدامات انجام شده در این شهرستان عنوان کرد.

چالشهای کشاورزان و دامداران در رشتخوار

خزاعی در ادامه به مشکلات و چالش‌های پیش روی کشاورزان رشتخوار اشاره و اظهار کرد: نارضایتی کشاورزان و دامداران از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی، کم شدن دبی چاه و کمبود اعتبارات برای طرح‌های انتقال آب با لوله و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و در نتیجه هدر رفت آب در جوی‌های خاکی از مشکلات این قشر زحمتکش است.

وی در بخشی از سخنانش تعداد دامهای سبک و سنگین رشتخوار را حدود ۹۲ هزار راس اعلام و اظهار کرد: اکنون با کمک هزار و ۴۰۰ تراکتور سبک، متوسط و سنگین و حدود ۵۰۰ تیلر باغی کشت مکانیزه در شهرستان دنبال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار با اشاره به راه اندازی سامانه بازارگاه خاطر نشان کرد: با هدف ارایه خدمات به صورت آنلاین و غیرحضوری به مصرف کنندگان نهاده‌های دامی راه‌اندازی و این سامانه امکان خرید انواع نهاده‌های دامی به صورت اینترنتی و غیر حضوری فراهم شده است تا خریداران بتوانند هر نوع نهاده دامی مد نظر خود را از طریق این سامانه به صورت اینترنتی خریداری کنند.

شهرستان رشتخوار در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری تربت حیدریه و ۲۰۰ کیلومتری مشهد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار