کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس:

بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی ما به بودجه عمومی دولت وابسته‌اند

مرادی گفت: بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی ما به بودجه عمومی دولت وابسته‌اند و اکنون فقط ۴ صندوق بزرگ کشور حدود ۳۳۱ هزار میلیارد تومان  فقط امسال دریافت کرده‌اند.

مرادی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با حضور در شبکه خبر در ارتباط با چالش‌های و ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی و رفع آن از روش‌های دیگر اظهار کرد: برای این بحران دلایل واضحی وجود دارد. بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی ما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به بودجه عمومی دولت وابسته اند  و اکنون  فقط ۴ صندوق بزرگ کشور حدود ۳۳۱ هزار میلیارد تومان  فقط امسال دریافت کرده‌اند که معادل ۱۶ درصد از بودجه عمومی کشور است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل راهکار‌های مختلفی وجود دارد که برای حل کامل این مشکل باید مجموعه این‌ها به کار گرفته شوند و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با در پیش گرفتن یک راهکار از جمله فقط افزایش سن بازنشستگی یا مثلاً فقط افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌هایمان ما بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

وی افزود: مطالعه تجربه کشور‌های دیگر هم نشان می‌دهد که به خاطر حساسیت بالای صندوق‌های بازنشستگی تغییرات جمعیتی کشور‌هایی که به قولی سرمایه‌گذاری‌شان دارایی‌های قابل توجهی دارند به سمت  و بازنگری در سن بازنشستگی رفتند.

مثلاً کشوری مثل سوئد، نروژ و یا فنلاند به سمت اصلاحات پارامتریک و بازنگری در سن بازنشستگی رفته‌اند. این‌ها  البته منافی هم نیستند و حتماً باید بازنگری‌هایی در روش حکمرانی در این صندوق‌ها مدل انتصابات، مدل بنگاه داری، مدل سهامداری و همچنین بحث‌هایی که در بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است، انجام شود.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
آیا عملکرد مدیران نالایق سنوات گذشته کارمندان و... باید جبران نمایند چقدر از کارمندان بعد از 35 سال می تواند زنده باشند تا از حقوق بازنشستگی استفاده نمایند آیا بعد از 35 سال کارمند توان زندگی را دارد و از طرفی اشتغال جوانان چه میشود و آیا کارمندان بعد از 30 سال توان خدمت را دارند شاید خیلی از محدود از کارمندان در اداره کارشان مانند جشن تولد میباشد احساس مسوولیت ندارند در ساعت اداری ساعت ها مشغول فضای مجازی هستند و از نفوذ بالایی برخوردار هستند کسی حتی توان تذکر به آنها را ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
پولی که کارمندان میگیرن کجا میره
آخرین اخبار