سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شرایط سخت ترافیکی فقط مختص هوای بارانی نیست و همواره در تهران وجود دارد، گفت: متاسفانه وضعیت ترافیک تهران از بحران گذشته است و در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفتهایم.
وی با تاکید بر اینکه باران و برف در افزایش تراکم ترافیک موثر هستند، اما این مشکل مقید به این موضوع نیست گفت: درست است که این موارد شدت ترافیک را بیشتر میکنند، اما باید تاکید کنم که وضعیت ترافیکی تهران و ارائه خدمات به هیچ وجه مناسب نیست.
تشکری هاشمی ادامه داد: هر چند مدیریت کنونی مسئولیت دارد، اما مشکلات فعلی نتیجه چندین سال مدیریت اشتباهی است که در گذشته وجود داشته است و آن را ارزان اداره کردن شهر میخواندند .به دلیل عدم تامین ناوگان حمل و نقل عمومی مردم به سمت خودروهای شخصی و تاکسیهای اینترنتی رفتهاند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش کرایه تاکسیها در روزهای بارانی گفت: در مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسیهای شهر تهران و در
تبصره سوم ماده ۱۸ این مصوبه گفته شده به شهرداری تهران اجازه داده میشود در صورت راه اندازی سامانه هوشمند و در شرایط آب و هوایی نامساعد تا سقف ۱۵ درصد به کرایه تاکسیها اضافه نماید. البته اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند، مناسب و برخط برای نظارت است که تاکنون این سامانه ایجاد نشده است بنابراین مجاز به استفاده از این قاعده نخواهند بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه روزانه ۲۲ میلیون پاره سفر در تهران انجام میشود گفت: در این میان سهم اتوبوسرانی حدود ۸۰۰ هزار پاره سفر و سهم مترو حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار پاره سفر است و این یعنی مابقی سفرها با خودروی شخصی و موتور سیکلت انجام میشود.
وی با بیان اینکه تاکسی را نمیتوان حمل و نقل عمومی نامید، گفت: وقتی تمام شبکه قفل میشود باید به سمت حمل و نقل عمومی رفت. در تهران حدود ۳۰۰ کیلومتر مترو وجود دارد که در این دوره با تکمیل پروژههای ناتمام حدود ۲۰ کیلومتر به آن افزوده شد. برای خرید ۷۹۱ واگن جدید قرارداد منعقد شده است و این واگنها از یکسال آینده وارد خواهند شد. گرچه نوساناتی در توسعه مترو داشته ایم، اما روند توسعه مترو در این دوره خوب بوده و خط ۱۰ کلنگ خورده است و برای احداث خط ۸ و ۱۱ نیز تفاهم نامههایی امضا شده است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه طبق طرح جامع باید ۹ هزار اتوبوس در تهران داشته باشیم، گفت: روزی ۶ هزار اتوبوس در تهران وجود داشت، اما با عدم نوسازی، این ناوگان به ۲ هزار عدد رسیده و از این تعداد نیز روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه خراب و راهی تعمیرگاه میشوند.
وی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل تهران شورای اسلامی شهر تهران ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص تعیین کرد، گفت: بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان این بودجه به حوزه ناوگان اتوبوسرانی و مترو اختصاص یافته است و در همین راستا قرارداد تامین ۳ هزار اتوبوس و مینی بوس با سازنده داخلی منعقد شده است و به موازات این امر خرید خارجی نیز صورت میگیرد و امیدوارم در ۳ ماه آخر امسال و ۳ ماه اول سال آینده بتوانیم از سختیهای اتوبوسرانی بکاهیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به توسعه معابر گفت: باید نقایص شبکه معابر ساخته و تکمیل شود و در حال حاضر بخش اعظمی از این شبکه جز رینگ کمربند شرقی (بزرگراه شهید شوشتری) تکمیل شده است، امروز نباید به سراغ بزرگراه سازی برویم بلکه باید این پول صرف توسعه حمل و نقل عمومی و جذاب شدن آن جهت افزایش انگیزه شود.
تشکری هاشمی افزود: درحال بررسی طرح جامع حمل و نقل شهری تهران و حومه هستیم تا درباره موضوعات ترافیکی آینده تهران تصمیم گیری شود. باید تاکید کنم هیچ جای دنیا برای حل ترافیک راه حل اعجاب انگیزی جز توسعه حمل و نقل عمومی و ترویج حمل و نقل پاک پیدا نکردهاند. ما نیز به دنبال راه حلهای اعجاب انگیز نیستیم و باید از تجربه دنیا بهره ببریم. بر همین اساس قرارداد اتوبوسها با خارج از کشور در حال انعقاد است و از دولت میخواهیم پول مستقیما خرج شهروندان و حمل و نقل عمومی شود.