معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان مراقب آفت کرم برگخوار پاييزه در مزارع خود باشند.

احمد شهریار گفت: کرم برگخوار پاييزه در گیاه ذرت، برگ، خوشه‌های انتهایی و میوه آن مورد حمله این آفت قرار می‌گیرد و در مراحل مختلف به گیاه میزبان خسارت وارد می‌سازد و بهره‌برداران و تولید کنندگان و دست اندرکاران بخش کشاورزی نبایستی این آفت را دست کم بگیرند، چرا که این آفت در لیست آفات قرنطینه‌ای ایران و بسیاری از کشور‌ها قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص اقدامات قرنطینه‌ای جهت کنترل این آفت افزود: لازم است اقدامات قرنطینه‌ای مناسب جهت جلوگیری از ورود و استقرار در عرصه زراعی اتخاذ شود و کلیه محصولات گیاهی میزبان و گیاهان ناقل آفت بدقت بازرسی و در صورت نیاز در طول دوره قرنطینه‌ای تحت بررسی لازم قرار گیرند.

به گفته او، برای کنترل و مهار این آفت لازم است هر ساله مناطق کاشت گیاهان میزبان و گلخانه‌های قرنطینه بعد از ورود را جهت مشاهده لارو دسته‌های تخم آفت بررسی کرد و در روش مبارزه فرمونی نیز از فرمون‌های سنتز شده آفت با استفاده از تله‌های مورد نظر استفاده کرد.

شهریار در خصوص روش‌های مبارزه زراعی با این آفت نیز گفت: برای مهار این آفت با روش زراعی می‌توان به راحتی با تغییر الگوی کشت، استفاده از ارقام مقاوم، شخم زدن مزارع جهت از بین بردن شفیره‌ها، جلوگیری از ورود آفت به داخل گلخانه، برداشت و امحاء بقایای گیاهی ودر در مزارع علوفه‌ای برداشت از کف ساقه با این آفت مبارزه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.