نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: هواشناسی باید به عنوان یک مدعی‌العموم به دنبال فرهنگ سازی و استفاده سایر دستگاه‌ها از اطلاعات و آمار در اختیار خود باشد تا به این طریق از اتلاف بودجه جلوگیری کند.

 آیت‌الله مصطفی محامی در دیدار مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بر لزوم تلاش جهت جذب امکانات و دستیابی به امکانات و تجهیزات جدید هواشناسی تاکید کرد و گفت: آمار و اطلاعات به دست آمده در حوزه هواشناسی مفید و ارزشمند است اما در صورتی اثرگذار خواهد بود که از این اطلاعات استفاده شود.

وی بیان کرد: اگر دستگاه‌های دولتی و سایر بخش‌های خصوصی برای انجام طرح‌ها و پروژه‌های مختلف خود از اطلاعات و پژوهش‌های سازمان هواشناسی استفاده کنند به قدری سودمند می‌شوند که حاضر به پرداخت هزینه‌هایی برای توسعه هواشناسی خواهند شد.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: انجام‌ برخی پروژه‌های زیربنایی با هزینه‌های بالایی روبروست که اگر هر کدام از این طرح‌ها با اطلاعات و پژوهش‌های هواشناسی همراه باشد باعث می‌شود تا از اتلاف بسیاری از هزینه‌ها پیشگیری و در عوض برای رشد و تقویت هواشناسی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: گام دیگر رصد پروژه‌های مهم سیستان و بلوچستان است و هر کجا احساس می‌کنید در یک پروژه بزرگ و زیربنایی نسبت به اطلاعات و پژوهش‌های سازمان هواشناسی بی اعتنایی صورت گرفته به آن‌ها تذکر دهید و در صورت عدم همکاری کار را از مراجع قانونی پیگیری کنید.

آیت الله محامی ادامه داد: در این بخش راهکار دوم مطالبه گری است هر چند ممکن است در حیطه وظایف اداره کل هواشناسی استان نباشد اما کار ارزشمندی است و می‌تواند موثر واقع شود.

مدیریت صحیح و استفاده از بارندگی ها راهکار معضل خشکسالی

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز به ارائه آخرین وضعیت جوی استان در طول سال‌های گذشته پرداخت و عنوان کرد: میانگین سالیانه بارش‌ها در سطح جهان ۹۹۰ میلی‌متر، در ایران ۲۳۷ میلی‌متر و در استان ۱۰۰ میلی‌متر است.

محسن حیدری افزود: میزان بارندگی ها در سیستان و بلوچستان۱۰ درصد میانگین جهانی و یک سوم میانگین کشوری است اما نکته قابل توجه اینجاست که با همین میزان بارندگی مقدار ۱۸ میلیارد مترمکعب آب در سطح استان جاری می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف آب سیستان و بلوچستان در حوزه کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب در سال است و اگر ما بتوانیم ۱۰درصد از آب بارندگی را در سطح استان مهار و جمع‌آوری کنیم پاسخگوی نیاز آبی ما خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: ما توانمندی های استان را خدمت مسوولان ارائه و تاکید می کنیم که با مدیریت صحیح و استفاده از بارندگی ها و منابع آبی استان می توان به معضل خشکسالی کمک کرد اما متاسفانه توجهی نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار