برداشت یاقوت سرخ در کوهدشت، بزرگ ترین انارستان ایران

انار‌های ترک‌خورده، آویخته از درختچه‌های سبز در دستان سیاه مردان و زنانی است که عمرشان را به‌پای انار و بزرگترین انارستان متمرکز ایران پیر کرده‌اند.

تا چشم کار می‌کند، امواج سرخ انار است، میان تنگه‌ای سبز در بزرگترین انارستان متمرکز ایران. یاقوت‌های سرخ، دسته‌دسته در میان درخت‌ها و کوه‌ها بیکرانه‌اند و محو تماشای گل سرسبد باغات.

هوای خنک و زمین نم‌خورده از باران پاییز در میان هوا غوطه‌ور است و تو را می‌کشاند به چیدن یاقوت سرخ ایران! باغداران سال‌ها است که روی زمین جان کنده‌اند و با گل‌های نورس هر درخت جان گرفته‌اند و خون دل ریخته‌اند.

 انار‌های ترک‌خورده، آویخته از درختچه‌های سبز، برخی افتاده روی زمین خاکی و برخی در دستان سیاه مردان و زنانی که عمرشان را به‌پای انار پیر کرده‌اند.

این روز‌ها چیدن انار در باغ‌های «زیر تنگ سیاو» رونق گرفته‌است و باغداران سبد در دست، دسترنج خود را پس از یک سال مرارت، در میان جعبه‌های کوچک و بزرگ در ۵۳ کیلومتری کوهدشت به فروش می‌رسانند.

زن و مرد، کودک و بزرگ، با درخشش آفتاب صبح، دست‌های‌شان را به تمنای درخت‌های خمیده از بار، دراز می‌کنند تا حاصل جان خود را از شاخه‌های سرخ و سبز بچینند.

سطح زیر کشت انار در لرستان در سال ۱۴۰۲ به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار با تولید ۶۷ هزار و ۷۰۰ تن رسیده‌است. سطح باغات کوهدشت، ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید ۵۵ هزار و ۷۰۰ است تا انار سیاب حرف اول را در دنیا بزند!

منبع: تسنیم

برچسب ها: انار ، انارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.