طی سالیان گذشته برخی راه‌های همدان به جاده مرگ بدل شده بودند، اما در دوران دولت سیزدهم بسیاری از این مسیر‌ها ایمن سازی شده است.

طی سالیان گذشته برخی راه‌های همدان به علت عرض اندک، دوطرفه بودن، نبود شانه خاکی، فقدان تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و سرقت آن‌ها در کنار بی توجهی رانندگان و غیر استاندارد بودن خودرو‌ها به جاده مرگ بدل شده بودند، اما در دوران دولت سیزدهم بسیاری از این مسیر‌ها ایمن سازی شده و حوادث و تلفات جاده‌ای در آن‌ها نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

 استان همدان دارای پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع راه اصلی، فرعی، روستایی، بزرگراه و آزاد راه است که برخی از این مسیر‌ها به علت مطابق نبودن با استاندارد‌های پیش بینی شده به محلی ناایمن و حادثه ساز تبدیل شده است.

فراوانی تصادف در برخی از جاده‌ها موجب می‌شود که از آن‌ها به عنوان جاده‌های مرگبار یاد شود با این وجود تلاش شورای ترافیک همدان، شناسایی نقاطه حادثه خیز و بازدید از محل و چاره جویی برای ایمن کردن این مسیر‌ها است، کارنامه همدان در این حوزه را باید مثبت قلمداد کرد چرا که با اهتمام ویژه این شورا و با همکاری راهداری و پلیس راه بسیاری از راه‌های ناایمن این استان امروز در وضعیت ایمن قرار گرفته است.

البته هنوز هم برخی مسیر‌ها به ویژه راه‌های فرعی در زمره راه‌های ناایمن قرار دارند و باید ایمن سازی آن‌ها در دستور کار قرار بگیرد، نبود دوربین در مسیر‌های فرعی و محدودیت نیروی پلیس برای استقرار در این جاده‌ها نیز زمینه‌ای برای بروز تخلفات حادثه ساز از جمله سرعت غیرمجاز به عنوان مادر و عامل اصلی سوانح در این دسته از راه‌ها شده است.

از سوی دیگر یکی دیگر از عوامل بروز سوانح جاده‌ای را می‌توان سرقت تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در حاشیبه راه‌ها دانست به گونه‌ای که برخی از تابلو‌ها تنها یک هفته پس از نصب به سرقت می‌رود.

هر چند آلیاژ به کار رفته در تابلو به گونه‌ای که ارزش مالی برای سرقت ندارد، اما سارقان با علم به این موضوع، اقدام به بریدن پایه فلزی که دارای ارزش مالی است کرده و برای پیشگیری از سرقت هم نمی‌توان به جای پایه فلزی از پایه چوبی یا پلاستیکی استفاده کرد.

بررسی ایمنی جاده‌های همدان توسط تیمی از سازمان راهداری کشور

به گفته رییس اداره ابنیه فنی راه‌های استان همدان، پراکندگی سوانح در نقاط و مسیر‌های ارتباطی استان همدان فراوان است بنابراین هر محل و مسیری را نمی‌توان به صرف چند سانحه نقطه حادثه خیز دانست بلکه نوع و تعداد سوانح در برهه زمانی مشخص و میزان تکرار سوانح موید حادثه خیز بودن یک مسیر است.

ابوالفضل ایرجی امین اضافه کرد: در این راستا بر اساس پارامتر‌ها و شیوه نامه‌های موجود اطلاعات آماری سوانح رانندگی از نظر تراکم، میزان متوفیان و تصادفات ثبت شده و به عنوان نقطه پر حادثه برای ایمن سازی آن برنامه ریزی و چاره جویی می‌شود.

خط کشی جاده

این مسئول بیان کرد: نقاط حادثه خیز توسط تیمی فنی متشکل از کارشناسان پلیس راه و راهداری بازدید و پایش شده سپس علت بروز سوانح رانندگی ریشه یابی و نقش خودرو، خطای انسانی و جاده مشخص می‌شود.

رییس اداره ابنیه فنی راه‌های استان همدان اظهار کرد: امسال در کاری نو و ابتکاری کارشناسان ارشد سازمان راهداری کشور نیز از نقاط حادثه خیز این استان بازدید به عمل آورده و تصویر هوایی این نقاط و مسیر‌ها به همراه توضیحات در اختیار این افراد قرار گرفت و بر اساس آیین نامه‌ها اقدام مورد نیاز برای هر نقطه مشخص شد.

ایرجی امین ادامه داد: برخی از نقاط مشکلات فنی زیادی ندارند و می‌توان با نصب تابلو و علائم هشداری و با ایجاد سرعت کاه مشکل را رفع کرد، اما برخی نقاط هم نیاز به اصلاح هندسی و ایجاد زیرگذر و روگذر دارند.

به گفته وی مسیر‌هایی که برای ایمن سازی نیاز به انجام عملیات عمرانی زمان بر دارند در گام نخست با نصب علائم حادثه خیز بودن مسیر برای رانندگان آشکار سازی می‌شود سپس برای رفع مشکلات هندسی و انجام کار‌های عمرانی اقدام می‌شود.

ایمن سازی ۴۰ مورد از ۵۲ نقطه حادثه خیز شناسایی شده در همدان

رییس اداره ابنیه فنی راه‌های استان همدان همچنین گفت: وضعیت بروز سوانح در مسیر‌های استان هر سه سال یکبار بازبینی می‌شوند و سپس مسیر‌هایی که بر اساس شیوه نامه از تعدد و تکرار سوانح برخودار باشند به عنوان نقاط حادثه خیز معرفی خواهند شد.

ایرجی امین افزود: آخرین نوبت بازبینی مسیر‌های استان همدان مربوط اسفندماه سال گذشته است که ۵۲ نقطه حادثه خیز شناسایی و ایمن سازی آن‌ها ابلاغ و تاکنون ۴۰ نقطه آشکارسازی و ایمن سازی شده است و تا پایان سال مابقی این مسیر‌ها ایمن می‌شود.

وی ادامه داد: چندین نقطه با بهره گیری از توان تیم‌های امانی ایمن شدند و دیگر طرح‌ها نیز به پیمانکار واگذار شده است.

خط کشی جاده

خیلی از رانندگان با مفهوم تابلو‌ها آشنا نیستند

رییس اداره ابنیه فنی راه‌های استان همدان اضافه کرد: مسیر همدان- تهران نیازمند ایجاد چهار دوربرگردان استاندارد است که ۲ مورد اجرایی و ۲ مورد دیگر با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

ایرجی امین با بیان اینکه بیشترین نقطه حادثه خیز مربوط به مسیر همدان - رزن است، گفت: با وجود هزینه بالا برای آشکار سازی نقاط حادثه خیز با نصب تابلو و علائم فسفری رنگ مبنی بر پرتصادف بودن مسیر پیش رو، اما بیشتر رانندگان با ماهیت و مفهوم این تابلو‌ها آشنایی و آگاهی ندارند.

میانگین اعتبار مورد نیاز برای ایمن سازی یک نقطه حادثه خیز ۳۰ میلیارد ریال و مجموع هزینه مورد نیاز برا یایمن سازی جاده‌های حادثه خیز استان همدان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: هزینه ایمن سازی یک نقطه حادثه خیز حتی تا ۲۰۰ میلیارد ریال هم می‌رسدبا این وجود میانگین اعتبار مورد نیاز برای هر مسیر ۳۰ میلیارد ریال استو مجموع هزینه مورد نیاز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

رییس اداره ابنیه فنی راه‌های استان همدان گفت: در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز به ماهیت و کارکرد تابلو‌های فسفری نشانگر حادثه خیز بودن یک نقطه اشاره‌ای نشده است که می‌طلبد این تابلو در کتاب آزمون راهنمایی و رانندگی گنجانده شود تا افراد حین دریافت گواهینامه با مطالعه این تابلو به کارکرد آن پی ببرند.

ایرجی امین درباره سرقت تابلو‌ها نیز گفت: آمار سرقت تابلو‌های نصب شده در حاشیه راه‌های استان به دنبال استفاده از آلیاژ‌های فاقد ارزش مالی در ساخت تابلو‌ها تا حد قابل توجهی کاهش داشته است.

بروز ۶۰ درصد سوانح فوتی در مسیر‌های فرعی

رییس پلیس راه استان همدان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسیر‌های فرعی و روستایی به طول بیش از سه هزار کیلومتر بیشترین سوانح رانندگی این استان را به خود اختصاص می‌دهند به گونه‌ای که هفت ماهه امسال ۶۰ درصد سوانح در این مسیر‌ها رخ داده است.

سرهنگ علی فکری اضافه کرد: وسعت زیاد راه‌های روستایی، استاندارد نبودن مسیرها، عرض کم و پیچ‌های خطر آفرین، دو طرفه بودن و خلوتی جاده و فراهم بودن امکان تردد با سرعت غیرمجاز، خیلی از مسیر‌های فرعی و روستایی را به جاده‌های حادثه خیز و مرگبار تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: فروانی روستا‌ها و ورود موتورسیکلت و خودرو از مسیر کشاورزی به مسیر فرعی و آسفالته بدون رعایت حق تقدم نیز از دیگر عوامل فراوانی تصادف در این قبیل مسیر‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر وسایل نقلیه مورد استفاده در مسیر‌های روستایی فرسوده هستند بنابراین در صورت بروز تصادف، شدت سانحه و آمار متوفیان افزایش می‌یابد.

رییس پلیس راه استان همدان گفت: بیشتر وسایل نقلیه مورد استفاده در مسیر‌های روستایی از نظر فنی دارای مشکل و فرسوده هستند بنابراین در صورت بروز تصادف شدت سانحه و امار مصدومان و متوفیان نیز افزایش می‌یابد.

آتش گرفتن خودروها بر اثر تصادف

رانندگان بی احتیاط عامل بروز ۹۹ درصد سوانح

سرهنگ فکری ادامه داد: اغلب رانندگان حین تردد از مسیر‌های روستایی و فرعی به علت حضور نداشتن پلیس در این مسیر‌ها و نبود دوربین ثبت تخلف از کمربند ایمنی استفاده نکرده و با سرعت غیرمجاز تردد می‌کنند بنابراین فرهنگ سازی در این باره ضروری است.

وی با بیان اینکه ایمن سازی مسیر‌های اصلی به خوبی صورت گرفته است اظهار کرد: علت بروز ۹۹ درصد از سوانح در مسیر‌های اصلی بی احتیاطی رانندگان است چرا که رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز حتی در مسیر‌های ایمنی نظیر آزاد راه همدان - ساوه نتیجه‌ای جز تصادف ندارد.

رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: راننده خواب آلوده توان لازم برای هدایت خودرو را ندارد بنابراین با وجود نصب گارد ریل و ایمن کردن راه، از مسیر اصلی خارج و خودرویش واژگون می‌شود.

سرهنگ فکری با اشاره به اثربخش بودن اقدامات انجام شده در حوزه ایمن سازی مسیر‌ها در کاهش تلفات جاده ای، گفت: مسیر‌های فرعی نظیر یوسف آباد به سمت آجین در شهرستان اسدآباد از مسیر‌های پرتلفات به شمار می‌رفت که با نصب سرعتکاه ایمن شد و میزان سوانح منجر به فوت آن در هفت ماهه امسال به صفر رسید.

وی بیان کرد: برای مسیر پیش روی صنایع فولاد روستای «ملحم دره» طرح‌هایی برای ایمن سازی در نظر گرفته شد که یکی از آن‌ها قلع و قمع درختان حاشیه راه که مانع دید رانندگان بود، است.

رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: جاده قهاوند به سمت کمیجان نیز از دیگر مسیر‌های پر حادثه همدان به شمار می‌رود که که پس از بازدید از این مسیر نسبت به نصب گاردریل در چند نقطه، ایجاد حفاظ برای پل‌های موجود در جاده و نصب علائم در سر پیچ‌ها اقدام شد.

سرهنگ فکری اظهارکرد: تابلو‌های نصب شده در جاده‌ها مطابق با استاندارد‌های بین المللی است و علائم موجود در روی این تابلو‌ها به راننده مشخصات مسیر پیش رو از جمله نوع پیچ‌های جاده، راست گرد و چپ گرد، وجود تقاطع، سرعتکاه، میزان سرعت پیش بینی شده و دیگر اطلاعات مورد نیاز راه را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
دقیقا