مسئولان استان یزد در مورد منابع آلاینده با مردم صادق باشند

عضو کارگروه محیط زیست فرمانداری اردکان و میبد گفت: مسئولان استان یزد در مورد منابع آلاینده با مردم صادق باشند و با شهامت شفاف سازی کنند و محافظه کاری را کنار بگذارند.

سهیلا رضایی تبار، دکتری آلودگی محیط زیست و عضو کارگروه محیط زیست فرمانداری اردکان و میبد در حاشیه برگزاری نمایشگاه دودکش عنوان کرد: این کارگروه‌ها بازو‌های مشورتی محسوب می‌شوند و قدرت اجرایی ندارند.

او افزود: برای اینکه بتوان مشاوره و تصمیم گیری صحیحی در مورد کنترل منابع آلاینده این استان و مدیریت این بحران داشت ضروری است آمار و اطلاعات دقیقی در دست باشد.

عضو کارگروه محیط زیست فرمانداری اردکان و میبد اظهار داشت: در استان یزد معمولا روسای ادارات محافظه کار هستند و خیلی سخت اطلاعات می‌دهند که این مساله، کار را دشوار کرده است.

رضایی تباریادآور شد: هر چند در کارگروه ها، کار‌های تحقیقاتی شروع شده است و چنانچه مجموعه فرمانداری و سایر ادارات دولتی و صنفی با این کارگروه‌ها همکاری لازم را داشته باشند می‌توان پایگاه داده و بانک اطلاعاتی مناسبی را در مورد منابع آلاینده تهیه نمود و تصمیمات لازم و مقتضی در این زمینه را اتخاذ کرد.

این کارشناس بیان کرد: تمرکزمان فقط روی یک نوع منبع نیست بلکه کلیه منابع باید بررسی شده و کاداستر آن‌ها تهیه شود. رضایی تبار گفت: هنگامی که از منابع آلاینده انسانی صحبت می‌شود فقط صنایع و وسایل نقلیه مد نظر نیستند بلکه معادن، سنگ شکن ها، کارگاه‌های تولیدی از عصاری‌ها گرفته تا کارگاه‌هایی نظیر نجاریی ها، نقاشی ها، سنگ بری ها، تعمیرگاه‌ها و بسیاری از منابع آلاینده خرد که هم در سطح شهر و هم حاشیه شهر مشغول فعالیت هستند و آمار و اطلاعات جمع بندی شده و دقیقی از آن‌ها در دست نیست.

او در ادامه اضافه کرد: هر چند با اطلاعات موجود هم تیم تحقیقاتی دانشگاه تهران به نتایج اولیه خوبی طی پروژه منشایابی آلاینده‌ها رسیده است، بر اساس اطلاعات دریافتی از تیم تحقیقاتی این پروژه، در حال حاضر نتیجه ۲ فاز از چهار فاز پروژه منشا یابی مشخص شده و به تایید ناظران طرح رسیده و به استانداری و اداره کل محیط زیست استان ارائه شده است.

عضو کارگروه محیط زیست فرمانداری اردکان و میبد با بیان اینکه یکی از فاز‌های مهم طرح، فاز ۲ است که مشخص می‌کند هر منبع در دشت یزد اردکان به چه میزان در آلودگی هوا سهیم است افزود: به عبارتی سیاهه انتشار برای این محور مشخص شده است که به دلایل نامعلومی نتایج منتشر نمی‌شود.

رضایی تبار گفت: مسئولان باید در جهت شفاف سازی با مردم صادق باشند و با شهامت نتایج مشخص شده تا به اینجای کار را منتشر کنند، این حق مردم است که از نتایج این تحقیق مطلع باشند.

او اشاره کرد: آلودگی‌های محیط زیست رابطه مستقیمی با انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی، ریوی و بروز انواع سرطان دارد، حتی بر اساس منابع علمی مشخص شده است که مواجهه طولانی مدت (مزمن) مردم با آلاینده‌ها نه تنها سلامت شان را به خطر می‌اندازد بلکه بر روی تغییر ژن نسل‌های آینده و برای مثال تغییر خلق و خو و ... نیز اثرگذار است.

این متخصص افزود: امید است بتوان با تهیه بانک اطلاعاتی دقیق در مواقع لزوم از این داده‌ها استفاده درست نمود و آن طور که شایسته این مردم است شرایط را مدیریت کرد.

برچسب ها: محافظه کار ، آلاینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۲
آلودگی‌های محیط زیست رابطه مستقیمی با انواع بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی، ریوی و بروز انواع سرطان دارد، حتی بر اساس منابع علمی مشخص شده است که مواجهه طولانی مدت (مزمن) مردم با آلاینده‌ها نه تنها سلامت شان را به خطر می‌اندازد بلکه بر روی تغییر ژن نسل‌های آینده و برای مثال تغییر خلق و خو و ... نیز اثرگذار است.