محمد محمودی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور در نشست هم اندیشی صندوق دریایی وزارت صمت با دانشگاههای هرمزگان در بندرعباس گفت: این تسهیلات در بخشهای توسعه کارگاه، سرمایه در گردش، تکمیل شناور، ساخت شناور، تعمیرات و ضمانتنامه اعتباری پرداخت میشود.
او گفت: متقاضیان میتوانند با مراجعه به سامانه صندوق توسعه صنایع دریایی از نحوه پرداخت اطلاع یابند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: این صندوق تاکنون از کشتیها و لنجهای به ارزش ده تا ۱۵۰ میلیارد تومان حمایت و پشتیبانی کرده است.
محمودی افزود: کشور در آستانه جوانسازی بزرگ برای ناوگان دریایی قرار دارد و در پنج سال آینده باید حدود صد فروند شناور جدید جایگزین شود.
وی گفت: این کار به منابع مالی نیاز دارد و یکی از منابع پیش بینی شده برای آن، منابع عمومی دولت است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: باید از منابع بانکی و سرمایه گذاری مردمی نیز در صنعت کشتی سازی استفاده شود.
محمودی افزود: زمانی که شمار ساخت کشتیها افزایش یابد، تولید تجهیزات آن از جمله ورق و موتور نیز صرفه اقتصادی دارد.
وی گفت: کشتیهای در اندازههای بزرگ به منابع مالی بیشتری نیاز دارند که تامین اعتبارات آن امسال از سوی گمرک پیش بینی شده است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابتدای امسال برای دریافت ده درصد کرایه حمل از مایعات نفتی و گازی بخش نامه لازم الاجرایی را به همه صادر کنندگان نفتی و گازی ابلاغ کرده است که هنگام صدور کالای خود تعهد میدهند ۱۰ درصد کرایه حمل را برای تجهیز منابع ساخت کشتی به حساب این صندوق واریز کنند.
محمودی افزود: حدود صد تا ۱۱۶ فروند کشتی به سکوهای نفتی در خلیج فارس خدمات رسانی میکنند که بیشتر آنها از کشورهای خارجی اجاره، و روزانه هم مبالغ بسیاری بابت این اجاره پرداخت میشود.
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به حدود ۵۰ فروند یدککش برای بنادر مختلف و شمار بسیاری لایروب نیاز دارد که میتوان اینها را با ابعاد کوچکتر در کشتی سازیهای خصوصی ساخت و به بهرهبرداران عرضه کرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: تمرکز این صندوق بر روی تعمیرهای شناورها و ساخت شناورهای کوچک با اندازه متوسط است.
محمودی افزود: بخش دیگر فعالیت این صندوق صدور ضمانت نامه برای فعالان و صنعتگرانی است که قصد ورود در فعالیتهای دریایی دارند تا راحتتر بتوانند با نهادهای مالی همکاری کنند.
وی گفت: ده درصد کرایه حمل از مایعات نفتی و گازی به ساخت کشتی اختصاص مییابد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: درصورت اختصاص این مبلغ و کشتی ساخت ایران باشد از پرداخت این ۱۰ درصد معاف میشوند.
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان هم گفت: اکنون ۳۰ واحد شناورسازی در هرمزگان فعال است که یکی از موضوعهای مهم آنها تأمین مالی برای سازندگان و خریداران است.
خلیل قاسمی افزود: روشهای مختلفی در حوزه تأمین مالی مطرح بوده که به صندوق توسعه صنایع دریایی پیشنهاد شد.
وی گفت: در تلاش ایم با همکاری شرکتهای دانش بنیان تولیدات شناورسازی را افزایش دهیم.
در این نشست برخی از صاحبان واحدهای شناورسازی و مسئولان دانشگاههای هرمزگان نکاتی را با موضوع اقتصاد دریامحور بیان کردند.