حجتالاسلام رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت در مورد «گفتمان امام محله» بیان کرد: گفتمان امامت اساساً ریشه قرآنی دارد و نسخه امامت در آیات مختلف به ویژه بعد از این که حضرت ابراهیم علیه السلام مقام ابتلاء و امتحان را طی کردند رقم خورد و رونمایی و ارائه نسخه کامل الگوی امامت به عنوان الگوی حکمرانی و مدیریت جامعه اسلامی برای سعادت بشر در غدیر اتفاق افتاد و در حقیقت، غدیر روز رونمایی نسخه کامل امامت و سعادت بشر و اداره جامعه اسلامی بعد از نبی مکرم اسلام (ص) است.
او ادامه داد: پرسشی که وجود دارد این است که آیا امامت فقط در امام معصوم علیهمالسلام صدق میکند؟ و واژه امامت اختصاص به امام معصوم دارد؟ در آیات و روایات، تعابیر ائمه کفر یعنی امامان کفر داریم و این نشان میدهد که امامت انحصار به امام معصوم علیهم السلام نیست.
حجتالاسلام رضا غلامی گفت: امام کسی است که راهبر است و انسان را در جبهه حق و باطل هدایت میکند و امام حق و باطل داریم.
وی افزود: پرسش بعدی این است که آیا امامت یک مقام تعینی و ثابت و غیر قابل تعمیم و منحصر به یک شخص و برای یک عده خاصی است؟ بر اساس منابع مختلفی که وجود دارد امامت منحصر نیست و مراتب دارد. یعنی امامت معصوم داریم که یک شأن و مراتبی دارد و امامت عام و خُرد داریم که تجلی آن حتی در پدر به عنوان یکی از ارکان مهم خانواده وجود دارد. بنابراین، گفتمان امام محله در همین شجره طیبه و امتداد است. یعنی در جریان ولایت الهی میخواهیم ولایت را در جامعه منتشر کنیم.
قائم مقام بنیاد هدایت تصریح کرد: بر اساس الگوی امامت، فردی که در یک جامعه و محله و نقطهای عهده دار هدایت و راهبری و تربیت و در یک کلام عهده دار رسالت همه انبیاء الهی یک جامعه، محله، روستا، قبیله و... میشود امام آن جمع است «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ» «همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند» یعنی رسالتی که همه انبیاء و اولیاء الهی دارند این است که مردم را به قیام وادار کنند و نتیجه امامت یک امام قیام لله مردم شود.
حجتالاسلام رضا غلامی مطرح کرد: یک تلقی در میان مردم و بعضاً در بین برخی از ائمه جماعت وجود دارد و آن هم این است که وظیفه آنها تبلیغ دین و اقامه جماعت است و عدهای از آنها معتقد هستند که برطرف کردن مشکلات مردم، اداره جامعه و تربیت آنها برعهده ائمه جماعت نیست و وظیفه شان بیان، تبلیغ و ترویج است در حالی که مسجد به عنوان مهمترین پایگاه تبلیغ و ترویج دین که پایگاه توحید و انتشار باورها و عقاید است بر اساس رهنمود حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، برای اداره امور است. یعنی یک امام جماعت در مسجد و محله صرفاً پیش نماز نیست بلکه امام آن مسجد و محله است تا بتواند مردم یک محله و روستا را به قیام وادار کند و قیام لله اتفاق بیفتد و مردم در صحنه باشند و خودشان را درمورد اتفاقهای فرهنگی و اجتماعی مسئول دانسته و خود را شریک در اتفاقها بدانند و در جامعه حضور داشته باشند و تصمیم بگیرند و افراد جامعه در حرکت جمعی با مدیریت و راهبری بتوانند به ایفای نقش بپردازند.
قائم مقام بنیاد هدایت ادامه داد: تعبیری که شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی از امام محله داشته اند تعبیر دقیق و درستی است که ایشان فرمودند: حوزه عملیات و اقدام میدانی یک امام محله یا امام جماعت چهاردیواری مسجد نیست بلکه مختصات آن، مختصات افرادی است که حول آن مسجد زندگی میکنند و امام جماعت باید راهبری و هدایت کند.
حجتالاسلام رضا غلامی افزود: حاج قاسم فرموده اند: «همه چیز را مدیون مسجد هستیم، اما وقتی از مسجد میگوییم، منظور، پیکره مسجد نیست؛ مدیون فردی هستیم که به عنوان امام جماعت یا امام مسجد شناخته میشود.
او میگوید: یک زمان نگاه ۲۵۰ ـ ۳۰۰ متر محیط مربع داخل مسجد است که همان ۱۵۰ یا ۲۵۰ نفری که میآیند و نماز میخوانند، شاید حفظ شوند.
آقای حجتالاسلام! اگر میخواهید جامعه را حفظ کنید و همین محدوده داخل مسجد را ارزیابی میکنید، اشتباه است و باختید. اگر مسجد، نیروی دست خودش یعنی محیط دور خودش سقوط کند، آن امام جماعت سقوط کرده و خطش شکست خورده است. دشمن وارد خطش شده است، او دیدهبانی، مراقبت و جاذبه خوبی نداشته است. همت خوبی نداشته است.
آقای حجتالاسلام! این محیط فرهنگی شماست. طول و عرضش ۱۰ کیلومتر مربع است، نه این ۲۰۰ متر مربع! باید کار کنید.»