جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره اتصال صد در صدی دستگاهها به پنجره ملی خدمات هوشمند مطرح کرد: امسال تکلیف بر این بود که صد درصد خدمات شناسنامهدار دستگاههای اجرایی از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند تا پایان آبان در دسترس باشند. تا این لحظه نزدیک به ۶۳ درصد به طور کامل بخش کل خدمات را متصل کردهاند.
او اشاره کرد: بخشی از این خدمات در حال حاضر الکترونیکی هستند و فقط باید اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برقرار شود. کوتاهی از سمت خود دستگاههاست، بخش عمده کار انجام شده و سامانهها فقط باید به پنجره ملی متصل شوند.
کیانخواه، مشاور وزیر ارتباطات هم درباره مزیتهای پنجره ملی خدمات هوشمند در صورت اتصال صد در صدی بیان کرد: پیش از راه اندازی پنجره هوشمند اگر فردی میخواست مجوزی بگیرد یا امکانی برای خود فراهم کند مجبور بود به آن مکان مراجعه کند؛ وقتی به سمت دیجیتالی شدن رفتیم هر دستگاه امکانات دیجیتال سازی را تا حد توان برای خود ایجاد کرد.
او با اشاره به آدرس ساده پنجره ملی و دسترسی به خدمات همه دستگاه ها بدون نیاز به احراز هویتهای مرحلهای گفت: این امکانات باعث میشود مردم بتوانند به راحتی در یک محیط امن و ایمن از خدمات استفاده کنند و از فیشینگ و کلاهبرداری بیشتر در امان باشند.
مشاور وزیر ارتباطات با بیان اینکه اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات هوشمند، اولین گام هوشمندسازی بوده است، گفت: گام بعد هوشمندسازی فرآیندهاست. وقتی که جریان اتصال به راحتی بتواند شکل بگیرد و همه خدمات در یک پنجره باشند، دولت و دستگاههای مربوطه میتوانند خدمات را به راحتی کنار هم ببینند و این بیشتر به سمت خودکارسازی و هوشمندسازی پیش می رود.
موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات نیز بیان کرد: دستگاهها طبق تکلیفی که در قانون تصویب شده بود، باید در سال گذشته پنجره واحد خدمات خود را راهاندازی میکردند. برخی دستگاهها بیش از پنجاه سامانه دارند؛ به خاطر سپردن آنهمه نام کاربری و رمز عبور یکی از چالشهای هموطنان در مواجهه با سامانهها و خدمت دولت بود. پنجره واحد روی کار آمد تا این یکپارچگی را ایجاد کند.
وی تاکید کرد: دستگاههایی که این سامانه ها را حتی یک خدمت را راه اندازی و متصل نکنند و در محرومیت مردم از این دسترسی نقش داشته باشند، برایشان تخلف محسوب میشود.
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره عدم اتصال کامل برخی از زیرمجموعههای وزارت ارتباطات مانند منطقه ویژه اقتصادی پیام، شرکت پست، سازمان فضایی و سازمان تنظیم مقررات توضیح داد: دستگاهها طبق قانون باید به طور مستمر خدمات خود را در سازمان اداری استخدامی به روزرسانی کنند. متاسفانه برخی دستگاه ها این کار را انجام ندادهاند. همچنین تکلیف دیگر بازمهندسی فرآیندهای ارائه خدمات است که اینها تکالیفی است که دستگاهها در حوزه فرآیندها باید به انجام برسانند که خدمات به روزرسانی شود. اگر به روز نشود ما ناچارا آخرین شناسنامه ای که دستگاه ها در سازمان اداری استخدامی قرار دادند را مبنا قرار میدهیم و بر آن اساس درصد ارائه خدمات را اعلام میکنیم. سازمان استخدامی خود نیز جزو اتصالهای صد در صدی نبوده است.
او ادامه داد: برخی از زیرمجموعههای وزارت صنعت، معدن و تجارت اتصال صددرصدی دارند، اما برخی نه. سازمان توسعه تجارت ۱۰ درصد متصل شده و خدمات در دسترس است. ستاد صنعت معدن و تجارت ۷ درصد و سازمان حمایت هم ۲۰ درصد اتصال برقرار کرده است.
بهرامی، معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات وزارت صمت بیان کرد: وزارت صنعت معدن. تجارت حدود ۳۵۰ خدمت و زیر خدمت دارد. ۲۰۰ مورد از این خدمات، خدماتی هستند که به پنجره واحد متصل شدهاند و عدم اتصال بقیه هم دلایلی دارد. یک سری از خدمات تازه ایجاد شده اند و عمر آنها شاید کمتر از یک سال باشد و ما در حال آماده سازی زیرساختهای این خدمات هستیم. تا پایان سال خدمات هم الکترونیک میشوند هم به پنجره خدمات هوشمند متصل میشوند تعداد. تعداد آنها حدود ۱۰ خدمت است که با برنامه ریزی این کار انجام میشود.
او با اشاره به برگزاری جلسهای میان وزارت صمت و سازمان فناوری اطلاعات، گفت: قرار شد اقداماتی انجام شود و نتایج آن را در آخرین آمار منعکس خواهیم کرد. موضوعات فنی جزئی وجود داد که در جلسه صحبت شده و تا پایان ماه آنها را حل میکنیم.
بهرامی ادامه داد: یکسری از خدمات ما در حال اتصال هستند و تا پایان دی این اتصال انجام میشود. یکسری خدمات هم جزو خدمات ما نیست و به نهادهای دیگر واگذار شدند و باید از لیست خدمات ما خارج شوند.
شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در چند روز گذشته متصل شد و در حال حاضر درصد اتصال خدماتشان ۱۱ درصد است. راه آهن جمهوری اسلامی طبق آخرین آمار به ۴۰ درصد اتصال رسیده است. ستاد راه و شهرسازی ۱۸ درصد اتصال دارد.
زاهدی مدیرکل فناوری داده و اطلاعات وزارت علوم بیان کرد: در چند ماه گذشته موفق شدیم تمامی دانشگاههای دولتی را به این پنجره واحد متصل کنیم. طبق آمار برخط بیش از ۲۲۷ سامانه متصل هستند. تا این لحظه بیش از ۶۵۰ هزار نفر وارد شدند. مهمترین و پرکاربردترین خدمت وزارت علوم، استعلام مدرک تحصیلی است. تعدادی هنوز نتوانستند متصل نشدند، اما اتصالها بالای ۷۰ درصد بوده و سازمانی نبوده که متصل نشده باشد.
موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات گفت: ما کماکان جلسات مستمری در طول هفته با دستگاهها داشتهایم و این موضوع همچنان در حال بررسی است.