استرالیا: ساخت زیردریایی هسته‌ای، پاسخی به رقابت تسلیحاتی در منطقه است

استرالیا مدعی است پروژه ۲۴۵ میلیارد دلاری آکوس که برای ساخت زیردریایی هسته‌ای با انگلیس و آمریکا در حال انجام است، یک پاسخ به رقابت تسلیحاتی در منطقه است.

از استریت تایمز، پت کانروی وزیر صنایع دفاعی استرالیا گفت: منطقه هند و اقیانوس آرام در میانه یک رقابت تسلیحاتی قابل توجه است که استرالیا با خرید برنامه ریزی شده زیردریایی‌های هسته‌ای به آن پاسخ می‌دهد نه این بر آتش آن بدمد.

پروژه ۲۴۵ میلیارد دلاری آکوس (Aukus) با انگلیس و آمریکا برای ساخت کلاس جدیدی از زیردریایی‌های عادی مجهز به انرژی هسته‌ای توسط چین به دلیل داشتن پتانسیل ایجاد یک رقابت تسلیحاتی مورد انتقاد قرار گرفته است.

کانروی در یک سخنرانی در کانبرا در پاسخ به انتقادات سیاسی داخلی از هزینه و جاه طلبی بالای این برنامه که هدف آن ساخت زیردریایی‌ها در استرالیا تا سال ۲۰۴۰ است، گفت: آکوس یک برنامه بنیادین در سیستم دفاعی است.

او به باشگاه ملی مطبوعات استرالیا گفت: رقابت تسلیحاتی در منطقه یک چالش بزرگ از سال ۱۹۴۵ و پس از جنگ جهانی دوم است، به همین دلیل من این ادعا‌ها را رد می‌کنم که استرالیا به نوعی به این رقابت تسلیحاتی دامن می‌زند. ما به آن پاسخ می‌دهیم.

او گفت: درگیری اجتناب ناپذیر نیست. ما باید بتوانیم قبل از شروع درگیری و مطمئناً قبل از رسیدن آن به سواحل خود، از آن جلوگیری کنیم.

تغییر نیرو‌های دفاعی استرالیا، حفاظت از رویکرد‌های شمالی قاره و مسیر‌های تجاری دریایی را در اولویت قرار داده است و استرالیا تمرینات نظامی خود با کشور‌های دیگر در جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۳ را تقویت کرده است.

کانروی گفت: ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا برای جمع آوری اطلاعات در زمان صلح و برای حمله به اهداف دشمن در طول جنگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

او گفت: استرالیا سومین منطقه اقتصادی انحصاری بزرگ روی زمین را دارد و ناوگان دیزل-الکتریکی آن از زیردریایی‌های کلاس کالینز باید هزاران کیلومتر را قبل از رسیدن به یک منطقه گشتی طی کنند و از سوخت بیشتری در حمل و نقل برای گشت زنی استفاده کنند، جایی که زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی نیمی از وقت خود را در دریا می‌گذرانند تا از یک منطقه گشت زنی به جای دیگر بروند، یک زیردریایی هسته‌ای ۱۵ تا ۲۰ درصد از این زمان را صرف می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار