محمدحسین آجیلیان مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاههای کشور روز سه شنبه در مراسم معارفه مدیر جدید فرودگاه شهدای خرم آباد گفت: تامین سفر ایمن و سلامت همچنین توسعه زیرساختهای فرودگاهی از وظایف شرکت فرودگاههای کشور است، اما بر اساس برنامه هفتم فرودگاه جدیدی در کشور احداث نمیشود.
وی با بیان اینکه واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی از دیگر محورهای برنامه هفتم است، اظهار داشت: تحریمهای هوانوردی در حوزه ناوگان جدی است، گرچه تلاشهای بسیاری برای ساخت هواپیمای مسافری انجام گرفته، ولی هنوز عملی نشده است.
مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاههای کشور تصریح کرد: در حالیکه مسافرتهای هوایی و جمعیت افزایش یافته است، اما به دلیل تحریمها در تامین هواپیما دچار مشکل هستیم.
آجیلیان یادآور شد: بر اساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی میزان سه درصد سفرهای هوایی در کشور به پنج درصد افزایش یافته و استقبال مردم زیاد شده است که با توجه به تحریم ها، تعداد ناوگان موجود عملیاتی با تعداد مسافر همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: تلاشهایی توسط بخش خصوصی و دولتی صورت گرفت و اتفاقات خوبی نیز در پسابرجام رخ داد، اما تحریمها دوباره برگشت و شرکتهای خارجی نخواستند یا نتوانستند تعهد خود را عملی کنند.
مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاههای کشور همچنین با اشاره به فعالیت ۵۶ فرودگاه در کشور گفت: تقاضای مردم، استانداران و نمایندگان مبنی بر برقراری پروازها موثر است، اما برقراری سیاسی پروازها دوام ندارد و تنها استقبال مردم موجب ماندگاری شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه میشود.
آجیلیان بیان کرد: شرکت فرودگاههای کشور، اداره فرودگاه را انجام و شرکتهای متقاضی پرواز را میپذیرد، اما استقبال مردم از سفرهای هوایی در برخی شهرها زیاد نیست و شرکت به دلیل عدم توجیه اقتصادی به فرودگاه دیگری میرود که لرستان این مشکل را ندارد.
وی با تاکید بر کمبود ناوگان و فشار مسئولان استانی برای برقراری پروازها اضافه کرد: مدیران فرودگاه موظف هستند تقاضای برقراری پروازها را سرویس دهی کنند، اما تداوم پرواز در حوزه گردشگری است، چراکه کار سیاسی برای پرواز در مقطعی جواب میدهد.
مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاههای کشور افزود: ۹ فرودگاه کشور، بین المللی است، ۲۳ فرودگاه مانند خرم آباد مرز هوایی و پرواز خارجی موضوعی دارد و مابقی محلی هستند که در حال حاضر فرودگاه خرم آباد با سالهای قبل و خسارت پس از سیل سال ۹۸ تفاوت بسیاری دارد.
آجیلیان گفت: هرچند اقدامات بسیار مطلوبی در حوزه برون و درون پروازی برای فرودگاه خرم آباد صورت گرفته است، اما مشکل عبور آب در جنوب غربی این فرودگاه وجود دارد که استان باید در حل این مساله کمک کند تا در صورت وقوع سیل دیگری، دچار بحران نشویم.
در این مراسم از زحمات ۵۰ ماهه علی کاملی مدیر قبلی فرودگاه شهدای خرم آباد تقدیر و امیرعباس نظری زاده جایگزین وی شد.