یک جراح فلسطینی – انگلیسی که پس از ۴۳ روز از غزه به لندن بازگشته است، روایتی از لحظه دردناک بمباران بیمارستان المعمدانی را بیان کرد.

شبکه بی‌بی‌سی ساعتی پیش از آنکه بیمارستان بمباران شود، با پروفسور «غسان ابو سته» پیرامون تحولات بشردوستانه در غزه مصاحبه کرده بود.

هنگامی که مصاحبه به پایان رسید، این مرکز درمانی در اقدامی جنایتکارانه هدف حمله مرگبار موشک‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به موجب آن صد‌ها فلسطینی شهید و مجروح شدند.

«ابو سته» اکنون به لندن بازگشته و از لحظه وحشتناک این رویداد روایت کرده است. وی به شبکه بی‌بی‌سی لندن گفت: «گرد و غبار همه جا را فراگرفته بود، مردم فریاد می‌زدند و با عجله از کنار من رد می‌شدند. آن موقع بود که با همکار شما تماس گرفتم، نه فقط برای اینکه به او بگویم - بلکه به خانواده‌ام هم اطلاع بدهم - زنده هستم.»

ابو سته افزود: بخش اورژانس صحنه قتل‌عام بود؛ مردی بود که ترکش در گردنش فرو رفته بود. همه جا اجساد و بدن‌های تکه‌تکه شده، از جمله ساعد یک کودک خردسال روی زمین بود.»

به گفته این جراح فلسطینی افزون بر هفت هزار کودک مجروح در غزه هستند که نیاز به جراحی ترمیمی دارند.

وی گفت که از ۳۶ بیمارستان در این باریکه، تنها ۹ بیمارستان فعال هستند و «تا زمانی که یک کریدور انسانی واقعی وجود نداشته باشد، بیماران بر اثر عفونت زخم جان خود را از دست خواهند داد.»

او افزود: «بزرگترین نگرانی من این است کسانی که به اندازه کافی خوش شانس بودند تا از حمله اولیه جان سالم به در بردند، بر اثر زخم‌های درمان نشده جان خود را از دست بدهند.»

«ابو سته» عنوان کرد که فکر و ذهن او همچنان درگیر فجایع انسانی در غزه و بیمارانی است که شاید به تخصص او نیاز داشته باشند. «من مملو از این احساس گناه شدید نسبت به بیمارانی هستم که هنوز به کمک من و نوع جراحی‌هایی که من می‌توانم انجام دهم نیاز دارند و ممکن است منبع دیگری برای درمان آن‌ها وجود نداشته باشد.»

وی ادامه داد: «من احساس گناه می‌کنم که همکارانم را که در این شرایط بسیار سخت مشغول به کار هستند، ترک کرده ام.»

اشغالگران صهیونیست هفدهم اکتبر (۲۵ مهر) در اقدامی جنایتکارانه با بمباران بیمارستان «المعمدانی» غزه بیش از یک‌هزار فلسطینی از جمله صد‌ها کودک را به شهادت رساندند؛ اقدامی که با محکومیت گسترده از سوی کشور‌های اسلامی مواجه شد، اما دولت‌های غربی در تداوم حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی، روایت تحریف شده این رژیم را تائید کردند.

رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از این حادثه هولناک، مسئولیت پرتاب این موشک را به جنبش جهاد اسلامی نسبت داد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در یک شوی تبلیغاتی، مدعی شد: یک موشک عمل نکرده جهاد اسلامی از منطقه‌ای نزدیک به بیمارستان اصابت و حماس هم از آن سوء استفاده کرده است.

اما جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اشغالگران با ارائه روایت دروغ و ترویج آن از طریق پروپاگاندا رسوا شده‌اند و تلاش بیهوده‌ای برای فرار از ارتکاب کشتار بیمارستان المعمدانی صورت می‌دهند.

حماس تصریح کرد: اشغالگران فاشیست که بیش از چند روایت درباره کشتار در این بیمارستان از زمان وقوع آن در ساعات اولیه ارایه کرده‌اند، مسئول مستقیم این کشتار هستند. آن‌ها مسئول مستقیم کشتاری هستند که به طور مستقیم با قدرت آتش آمریکایی که فقط اشغالگران آن را در اختیار دارند، رخ داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
لعنت بر طالبان جنگ
آخرین اخبار