صلح و سازشِ ۵۰ درصد از پرونده‌های صلح‌یاران در کردستان

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان گفت: ۵۰ درصد از پرونده‌های ارجاع شده به صلح‌یاران در سال جاری به سازش منجر شده است.

 با حضور بهادر اسدی معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کردستان از ۱۶ نفر از صلح‌یاران فعال شهرستان سنندج در محل دفتر معاونت توسعه حل اختلاف استان تجلیل شد. 

اسدی در این مراسم اظهار داشت: با تصویب قانون شورا‌های حل اختلاف در شهریورماه سال جاری، شورا‌های حل اختلاف صرفا رسالت صلح و سازش را بر عهده دارند. 

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان افزود: در سند تحول و تعالی قوه قضائیه، ایجاد و ترویج صلح و سازش، حل و فصل اختلافات از طریق شورا‌های حل اختلاف مورد توجه ویژه قرار گرفته و بر حل و فصل دعاوی از طریق جایگزین‌های قضائی تاکید شده است. 

وی گفت: در معاونت توسعه حل اختلاف فنون تخصصی صلح و سازش به صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف آموزش داده می‌شود و در این راستا از ماموستاها، ریش سفیدان و متنفذین استفاده خواهد شد. 

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان اضافه کرد: صلح‌یاران باید بر اساس معیار‌های بی‌طرفی، صداقت، دلسوزی، احترام، احقاق حق و رضایت طرفین در راستای ایجاد صلح و سازش در جامعه تلاش کنند. 

اسدی در ادامه افزود: در سال جاری ۹۳۶ فقره پرونده در سنندج به صلح‌یاران ارجاع شده که از این تعداد ۴۹۴ فقره آن معادل ۵۰ درصد از پرونده‌ها به سازش ختم شده که جای تقدیر از صلح‌یاران دارد. 

وی ضمن تاکید بر افزایش ارجاع پرونده به صلح یاران، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۱ پرونده قتل در استان وجود دارد که ۸ مورد آن توسط صلح یاران منجر به سازش و رضایت از قصاص شده است. 

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان همچنین از وجود ۲۲ هیئت صلح در استان خبر داد و افزود: این هیئت‌های صلح بصورت تخصصی در صنوف مختلف اقدام به ایجاد صلح و سازش کرده‌اند.

همچنین در حاشیه این مراسم از کتاب «نقش نهاد‌های میانجیگری در صلح و سازش» تالیف احدی از صلح یاران سنندج رونمایی شد. 

در پایان این مراسم از ۱۶ صلح یار برتر شهرستان سنندج با اهدای لوح، تقدیر بعمل آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.