خداداد مقبلی، معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه، بااشاره به اهمیت نگهداشت و ارتقاء جادههای اصلی، فرعی و روستایی، گفت : طی چندسال گذشته که حوزه راههای فرعی و روستایی به این سازمان واگذار شده، تلاشهایی را برای ارتقاء و توسعه این راهها انجام داده ایم.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی در بحث نگهداشت راههای فرعی و روستایی با چالشهایی مواجه هستیم، افزود: باتوجه به اینکه شوراهای برنامه ریزی استانها باید برای این موضوع اعتبار قرار دهند و در حال حاضر این اعتبارات داده نمیشود، لذا روز به روز سطح رویه آسفالت جادههای فرعی و روستایی روبه نابودی میرود.
مقبلی ادامه داد: راههای روستایی کشور عمری بالای ۲۵ تا ۳۰ سال دارند و زمانی که آنها را احداث کرده اند، میزان ترافیکی که روی آنها بوده، نهایتا ۳۰۰ خودرو در طول شبانه روز بوده است، اما اکنون روستاها توسعه پیدا کرده و گاها به شهر، بخش و حتی شهرستان تبدیل شده اند و بار ترافیکی زیادی هم روی این جادهها است.
وی متذکرشد: طبیعی است که با این عرض کم این جادهها، عمر بالا و ترافیک شاهد تصادفات زیادی در جادههای روستایی باشیم.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور اضافه کرد: لذا از شورای برنامه ریزی استانها میخواهیم تا در بحث نگهداری و ایمن سازی جادهها اعتبارات مناسبی را تخصیص دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ضریب برخورداری استان کرمانشاه از حوزه راه روستایی ۸۸ درصد است که نسبت به کشور که حدود ۸۴ درصد است، وضعیت بهتری دارد.
مقبلی اضافه کرد: طی ۲۸ ماه گذشته، ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در استان کرمانشاه از محل منابع ملی و استانی در حوزه راهها هزینه شده است .