مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه این استان را بزرگترین تولید کننده کمپوست در ایران دانست.

شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه  در نشستی به مناسبت هفته خاک در اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : بیش از ۸۰۰ هزار تُن کمپوست در انبار‌های شرکت بازیافت ذخیره شده است، این شرکت توان تامین کمپوست مورد نیاز کشور را دارد.

هایده شیرزادی افزود: رویای ملی ما این بود روزی برسد که ما دیگر زباله را در زمین دفن نکنیم و با تولید کمپوست به خاک کشورمان کمک کنیم، اما متاسفانه موانعی بر سر راه ما قرار دارد که رسیدن به آن را سخت کرده است.

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه گفت: صادرات کمپوست تولید شده در کرمانشاه به کشور‌های دیگر و آباد کردن خاک آنان خیانت به خاک ایران است، اما ما دیگر چاره‌ای جز صادرات نداریم، زیرا هیچ نهادی استفاده از این کمپوست برای زمین‌ها کشاورزی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: هر چیزی را می‌توان با پول نفت به ایران وارد کرد؛ گوشت، مرغ، برنج و هرچیز دیگری که فکرش را بکنید را می‌شود وارد کرد، اما آیا می‌شود محیط زیست و به خصوص خاک را از دیگر کشور‌های دیگر به ایران وارد کرد؟؛ راه‌های حفاظت از خاک بسیار زیاد است که یکی از آن‌ها مهار تولید بیش از پیش زباله و بازیافت آن است.

شیرزادی با بیان اینکه تولید روزانه زباله باعث نابودی طبیعت می‌شود، بیان کرد: اگر پروژه بازیافت در شهر کرمانشاه به راه نمی‌افتاد قطعا امروز مردم شهر برای تامین آب مصرفی خود باید از آب معدنی استفاده می‌کرند؛ ۷۰ درصد پسماند‌ها در شهر غذایی است که می‌شود آن را به کمپوست تبدیل کرد و به خاک بازگرداند.

وی ادامه داد: اگر زباله‌ها در ایران در مسیر بازیافت قرار گیرند می‌توان روزانه ۵۰۰ هکتار از خاک این سرزمین را احیا کرد، اما برای رسیدن به این مهم چه برنامه حمایتی در دستور کار دولت مردان قرار دارد؟؛ برنامه‌ای وجود ندارد که هیچ موانعی نیز برای ما در این مسیر درست کرده اند.

شیرزادی گفت: مرکز تحقیقات استان بعد از سه سال تحقیق به این نتیجه رسید که کمپوست برای خاک مفید است، نتیجه تحقیقات این شد که کمپوست در اختیار کشاورزان قرار گیرد و یارانه‌ای به آن تعلق گیرد تا ما این کمپوست تولید شده را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهیم؛ این کار ۲ سال انجام شد، اما با آغاز هدفمند سازی یارانه‌ها و جریانات سیاسی دیگر این کار متوقف شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.