مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حضور گربه پالاس یکی از ارزشمند‌ترین گربه سانان در ایران و جهان در پناهگاه حیات وحش حیدری در نیشابور برای چندمین بار مستندسازی و تصویربرداری شد.

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: مشاهده دوباره این‌گونه ارزشمند جانوری در این منطقه، نشانگر آرامش در زیستگاه برای حضور و حیات این‌گونه با ارزش به‌شمار می‌آید که این موضوع با تلاش مداوم محیط بانان و حفاظت موثر از مناطق صورت می‌پذیرد.

او افزود: مامورین یگان حفاظت محیط زیست پناهگاه حیات وحش نیشابور، در حین برگزاری سرشماری پاییزه گونه‌های حیات وحش موفق شدند برای چندمین بار حضور گونه ارزشمند گربه پالاس را در ارتفاعات پناهگاه حیات وحش حیدری مستندسازی کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: محیط بان «محمدحسین جهانتاب» به همراه «جواد علی پور» رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر حین سرشماری، پس از مشاهده مستقیم یک قلاده گربه پالاس موفق شدند با استفاده از تلفن همراه، حضور این گونه مهم حیات وحش کشور را برای چندمین بار به ثبت برسانند.

اله پور بیان کرد: همچنین محیط بانان «محسن ادگی» و «رضا چکنه» نیز در این برنامه سرشماری در نقطه‌ای دیگر از منطقه توانستند گربه پالاس را مشاهده مستقیم کنند.

او تصریح کرد: گربه پالاس گوش‌های کوچک، گرد و دارای سری پهن است که دم آن کشیده و ضخیم بوده و در روی پیشانی خال‌های کوچک تیره دارد که مشخصه اصلی این گربه است و صورت و بدنی پر مو دارد که شرایط زیست را در ارتفاعات زیاد و سرمای شدید برایش فراهم می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: این گونه در مناطق استپی با پوشش گیاهی نسبتا متراکم، مناطق کوهستانی و صخره‌ای زیست می‌کند و اغلب شبگرد است، ولی در طول روز نیز مشاهده شده که معمولا در غارها، شکاف سنگ‌ها و حفره‌های طبیعی لانه می‌سازد.

اله پور اظهار کرد: گربه پالاس از نایاب‌ترین گربه‌های وحشی ایران و جهان به‌شمار می‌آید؛ این‌گونه از حیوانات شب فعال بسیار هوشیار و مشاهده آن بسیار دشوار است، گربه پالاس بزرگتر از گربه خانگی است و اصلی‌ترین مشخصه این گربه نقطه‌های سیاه رنگ روی پیشانی و گوش‌های گرد کوچکی که هر کدام با فاصله در گوشه‌ای از سر قرار گرفته است.

او افزود: با توجه به اینکه قبلا نیز این گونه نادر و زیبا بار‌ها در نقاط مختلف پناهگاه حیات وحش حیدری توسط محیط بانان و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست نیشابور مشاهده مستقیم و مستند سازی شده بود و با توجه به توپوگرافی و پوشش گیاهی و گون زار‌های انبوه منطقه، می‌توان گفت جمعیت مناسبی از این گونه ارزشمند در ارتفاعات این پناهگاه زیست می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، پناهگاه حیات وحش حیدری شهرستان نیشابور را یکی از مهمترین زیست گاه‌های گربه پالاس در کشور دانست.

برچسب ها: حیات وحش ، گربه پالاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.