سوزاندن بقایای گیاهی عامل کمبود مواد آلی در خاک

رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت یکی از مهمترین دلایل کمبود مواد آلی خاک است.

فرهاد مشیری رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در مراسم روز جهانی خاک گفت: دارابودن اقلیم خشک و نیمه خشک، عملکرد کم محصولات کشاورزی، فرسایش خاک‌های زراعی، خاک ورزی نامناسب، عدم کاربرد کود‌ها و بهبوددهنده ها، جمع آوری و سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت را از مهمترین دلایل کمبود مواد آلی خاک است.

مشیری اضافه کرد: ۹۵درصد غذای بشر در بستر خاک تولید می‌شود و خاک به عنوان منبع طبیعی تجدیدناپذیر، سرمایه ملی و بستر حیات نقش اساسی دارد.

وی افزود: خاک به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شود بنابراین باید ابعاد امنیت خاک که شامل قانون گذاری، نگرش و درک جامعه از ارزش خاک، ارزش گذاری خدمات خاک و قابلیت آن همواره مد نظر قرار گیرد.

مشیری اضافه کرد: ۷۰درصد از خاک‌های کشور دچار کمبود فسفر، ۳۷ درصد کمبود پتاسیم، ۴۱ درصد آهن و ۵۱ درصد کمبود روی دارند که در سطح خاک‌های کشور متفاوت است و خاک‌های استان قزوین نیز دچار کمبود این عناصر غذایی است که مصرف کود‌های مورد نیاز خاک توصیه می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: کربن آلی عامل کلیدی در پایداری حاصلخیزی و خدمات زیست بوم خاک بسیار مهم است و در تامین غذا نقش مهمی دارد بنابراین باید برنامه ریزی مناسبی اندیشیده شود.

الگوی کشت راه نفوذ عملی احیای دشت قزوین است

 محمد حسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: منابع آب و خاک دو مولفه مهم در تدوین الگوی کشت مناسب است و بایستی توجه شود.

عطایی افزود: ورود به مباحث کنترل وضعیت دشت قزوین از طریق الگوی کشت میسر می‌شود و با اقدامات عملی و تحقیقاتی مرکز تحقیقات و نظام مهندسی کشاورزی با تعیین الگوی کشت مناسب برای هر منطقه حرکت کرد.

وی اضافه کرد: استان قزوین در مطالعات خاک شناسی جزو استان‌های پیشرو در کشور است چرا که حجم متنوعی از مطالعات، تناسب خاک و درجه بندی وجود دارد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: عوامل اثر گذار در شور شدن خاک، کاهش منابع آلی خاک، آلودگی و فرونشست خاک را از مهمترین تهدیدات خاک است.

عطایی افزود: خاک به عنوان بستر و منبع تولید بخش کشاورزی مطرح است و استفاده صحیح از خاک می‌تواند به کشاورزی پایدار منتج شود و بایستی به خوبی مدیریت شود.

کاهش مواد آلی خاک مهمترین مولفه تاثیرگذار در دشت قزوین است

مهرزاد محصص مستشاری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین هم گفت: کمبود مواد آلی خاک، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، شوری و عدم کارایی مصرف آب و کود‌های نامناسب از مهمترین چالش‌های منابع آب و خاک است.

 محصص مستشاری افزود: آب و خاک دو منبع مهم در تامین امنیت غذایی جامعه است و اگر برای صیانت از خاک برنامه‌ای نداشته باشیم قطعا در آینده با چالش‌های جدی و تهدیدات زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

محصص مستشاری افزود: تهیه نقشه‌های خاک، نظارت بر مطالعات خاک شناسی، پایش کمی و کیفی خاک، توسعه کاربرد کود‌های آلی و زیستی، تعیین نیاز آبی محصولات زراعی و باغی را از مهمترین برنامه‌های توسعه قانون خاک است.

وی اضافه کرد: گسترش شوری خاک در کشاورزی در کشور و استان قزوین به وفور دیده می‌شود و بخشی از اراضی کشاورزی استان قزوین در معرض شوری است و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از پیشرفت شوری در استان عملیاتی شود.

محصص مستشاری بیان کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان قزوین را بزرگترین تهدید برای خاک‌های کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: ۷۰ درصد از خاک‌های کشور که قابلیت کشاورزی دارند جزو ۴ کلاس خاک محسوب می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار