علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در هفته پژوهش از گذشتههای دور در کشور ما به صورت نمادین از پژوهشگران و پژوهش قدردانی میشد. مهمترین بحث و عنصر برای زندگی اجتماعی تحقیق و پژوهش است.
وی افزود: بزرگترین مسئله در ایران از سالهای گذشته تا کنون این است که مدیران ما بدون تفکر و پژوهش کارهایی را انجام میدهند. بین تفکر تعلق و پژوهش فاصله است و به همین دلیل پروژههای بدون پژوهش شکست میخورد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: پیچیدگی دانش نو ظهور، پیشرفت فناوری و علمی امروزه ضرورت انجام پژوهش را صد چندان میکند.
او ادامه داد: در راستای اهداف ستاد ملی پژوهش که در وزارت علوم مستقر است پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چند هدف اصلی را دنبال میکند که این اهداف عبارتند از: توسعه فرهنگ پژوهش و پژوهشگری، معرفی دستاوردهای برگزیده به عنوان الگوهای دیگر(ارزیابی آثار خود بر اساس آثار برگزیده)،تجلیل از آثار برگزیده، تشریح و تبیین برنامه پژوهشی سال آینده و تشریح عملکرد برنامه پژوهشی یکساله گذشته.
محبی افزود: هفته پژوهش در راستای این اهداف در سراسر کشور در دو هفته به صورت استانی و ملی جشنوارههایی را برگزار میکند. در حال حاضر ادرات آموزشی استانها در حال برگزاری جشنوارهها و فعالیت پژوهشی خود هستند.هفته پژوهش از ١٩ آذر آغاز میشود و دو جشنواره تجلیل معلمان و تجلیل دانش آموزان را به صورت همزمان برگزار میکند البته این دو جشنواره در سالهای گذشته به صورت جداگانه بود که از سال گذشته ادغام و به صورت ١ جشنواره برگزار میشود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات برنامه ریزی آموزش و پرورش تصریح کرد: روز یکشنبه آئین تجلیل معلمان و دانش آموزان برگزار شده و فعالیتهای پژوهشی آغاز میشود. ٧٠٠ پژوهش سرا در کشور داریم.
او در خصوص شعار هفته پژوهش تصریح کرد: پژوهش و فناوری پیشران آموزش و پرورش تحول آفرین و تمدن ساز شعارمحوری هفته پژوهش است. ٩ گروه دانش آموز پژوهشگر و فناور،معلمان پژوهنده(اقدام پژوهان)، پژوهشگران وفناوران فرهنگی، طرحهای برگزیده، پایاننامه که در حوزه تعلیم و تربیت پرداختند، پژوهش سرای دانش آموزی، مدیران و کارشناسان حامی پژوهش( شورای کل استان کشور، کمیته پژوهش) در جشنواره پژوهش شرکت کردند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: راه یافتگان کشوری در همه زمینهها رشد خوبی داشته اند ٢۵٢ به مرحله کشوری راه یافتند بیش از ١٠٠٠داور آثار را برگزیدند.
او ادامه داد: طراحی و تدوین مدرسه و اجرای الگوی تراز یکی از بندهای سند بنیادین آموزش و پرورش است که در این خصوص دو الگو اجراسازی شده است و تلاش شده ۵ بعد اساسی مدیریت راهبردی، برنامه درسی، کنشگران اصلی( محیط فیزیکی و آموزشی)، نتایج اجرایی شود. براساس آزمون تیمز و پرلز در عدالت آموزشی و برابری جنسی رو به رشد هستیم.نتایج این آزمون در سه دانشگاه سه کشور مختلف مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: بر اساس آخرین نتایج آزمون تیمز و پرلز، میزان علاقه دانش آموزان ایرانی به مطالعه و میزان اعتماد به نفس دانش آموزان ایران در ردیف اول و دوم دنیا است. همچنین بر اساس این آزمون، میزان علاقه معلمان ما به شغل معلمی در بین کشورهای شرکت کننده، دوم است.
محبی با بیان این که نمره خیلی از دانش آموزان مدارس دولتی ما در این دو آزمون جلوتر از برخی مدارس غیردولتی است، تصریح کرد: دانش آموزان در برخی مناطق کم برخوردار نیاز به توجه بیشتری دارند. در این راستا آزمونهایی تدارک دیده ایم که هر ساله به صورت شبیه سازی آزمون پرلز برای جامعه هدف اجرا شود. میزان رشد در این زمینه را نیز مد نظر قرار دادیم که برای مثال از نمره ۲۰ حدود دو نمره، سواد خواندن را ارتقاء دهیم. با انجام این برنامه از میانگین جهانی بالاتر میرویم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد: باید سنجشی شبیه آزمون تیمز و پرلز برای دانش آموزان در تمام دورههای تحصیلی داشته باشیم. در این راستا باید به صورت استاندارد و ملی سنجش شایستگیهای های اصلی دانش آموزان را در دورههای مختلف داشته باشیم. برنامه این امر هم آماده شده است. در یک مرحله به صورت آزمایشی این امر را اجرا کردیم و الان در مرحله تحلیل نتایج این آزمونها قرار داریم.
وی افزود: آزمون بعد پرلز و تمیز ٢٠٢۶ برگزار میشود. در این آزمون پیش بینی میکنیم نتایج ما از میانگین جهانی هم فراتر برود.