سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: قلعه شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به ویژه موریانه ها قرار گرفته است.

 علی بویری سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به‌ ویژه موریانه ها قرار گرفته است و مطالعات و آزمایش‌هایی با هدف حذف و مقابله با این آفات در دست پیگیری و اقدام است.

وی با اشاره به از سرگیری مرمت قلعه شوش پس از سال‌ها وقفه گفت: ساماندهی، حفاظت و مرمت قلعه شوش به عنوان نخستین پایگاه باستان‌شناسی کشور آغاز شده است.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش افزود: پس از آسیب‌شناسی و مستندنگاری وضعیت این بنای تاریخی عظیم، عملیات مرمت و اصلاح مورد نیاز این قلعه باستان شناسی آغاز شد.

بویری بیان کرد: پس از بررسی کارشناسی و تعیین اولویت‌های مرمتی این قلعه، عملیات اصلاح سیستم دفع فاضلاب، اجرای آجرفرش و جاگذاری بخش‌های فرسوده کف‌فرش و همچنین اصلاح بندکشی در حیاط اول قلعه به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت.

وی اصلاح برج ضلع شرقی و همچنین سیستم ذخیره و انتقال آب این قلعه را از دیگر اقدام‌های در دست اجرا در این پایگاه باستان شناسی اعلام کرد و افزود: عملیات برچیدن و حذف مداخلات با هدف سبک‌سازی برج ضلع شرقی موسوم به کبوترخانه نیز در حال اجرا است.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: مرمت، بندکشی و استحکام‌بخشی دیواره‌هایی از نمای بیرونی قلعه، اصلاح مسیر‌های دسترسی گردشگری و اصلاح سیستم روشنایی هم از دیگر بخش‌های این فصل از ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی ارزشمند است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.