چند سالی می‌شود که سگ‌پروری در کشورمان نسبت به قبل زیاد شده و خانواده‌ها یا افراد به بهانه‌های مختلف به سراغ نگهداری سگ می‌روند. این رویه در دل جامعه ما تا جایی پیش رفته است که به دنبال نگهداری از سگ، امروز اقتصاد مرتبط با این مساله نیز به وجود آمده است.

اگر دقت کنید، دیگر کمتر صدای خنده و شادی کودکان از پارک‌ها به گوش می‌رسد. کمتر کسی است که دیگر در خیابان‌ها فرزندش را در آغوش گرفته و قدم بزند. صدایی که این روز‌ها از دل پارک‌ها بلند می‌شود، صدای پارس سگ‌هاست و آنچه که جای فرزند و کودک را در آغوش زنان و مردان گرفته، توله‌سگ‌ها هستند.

چند سالی می‌شود که سگ‌پروری در کشورمان نسبت به قبل زیاد شده و خانواده‌ها یا افراد به بهانه‌های مختلف به سراغ نگهداری سگ می‌روند. این رویه در دل جامعه ما تا جایی پیش رفته است که به دنبال نگهداری از سگ، امروز اقتصاد مرتبط با این مساله نیز به وجود آمده است.

در جامعه‌مان حالا دیگر سگ‌ها آرایشگاه دارند، آتلیه مخصوص به خودشان را دارند و از همه مهم‌تر که در کلانشهر‌ها به خصوص در تهران به وضوح بیشتر شدن پت‌شاپ‌ها را می‌بینیم. همچنین بیمارستان‌های خصوصی دامپزشکی و بیشتر شدن کلینیک‌های دامپزشکی حیوانات خانگی در چند سال اخیر در کلانشهر‌هایی مانند تهران، یک جنبه دیگر مرتبط با سگ‌پروری است. ما در ماجرای نگهداری از سگ و اقتصاد آن حتی آمار و ارقام عجیب واردات و قاچاق لوازم نگهداری از سگ را هم می‌بینیم. البته این تمام ماجرا نیست و حتی شغل‌های عجیبی مانند مربی سگ هم به وجود آمده است که تربیت سگ و اهلی کردن آن را به عهده دارد. مکان‌هایی مانند مهد سگ هم عموما در مناطق شمال و متمول تهران برپا شده‌اند که وظیفه‌شان نگهداری از سگ در ساعات خاصی از روز است.

 قیمت هر کوتاهی مو ۸۰۰ هزار تومان

تنها کافی است که کلید‌واژه آرایشگاه سگ را سرچ کنید تا انبوهی از پیشنهاد‌ها برای انجام کوتاهی موی سگ را ببینید. در هر کجای تهران، از شرق تا غرب گرفته، انواع آرایشگاه‌ها بسته به نژاد، وزن و سن سگ، نرخی را برای کوتاهی موی سگ ارائه می‌دهند. برای پیگیری این مورد، با یک آرایشگاه سگ واقع در غرب تهران تماس گرفتیم. نژاد سگ را ژرمن عنوان کردیم و در نهایت اپراتور پشت تلفن گفت که قیمت کوتاهی موی یک سگ هشت‌ماهه ژرمن ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان است.

البته در این بین، وب‌سایت‌هایی برای پیدا کردن و پیشنهاد بهترین آرایشگر و کلینیک آرایشی هم در اینترنت بالا آمده است که در صورت پیگیر نشدن امر، با یک پیامک موضوع را برای شما یادآوری می‌کند که به صفحه پیگیری سفارش‌ها رجوع کنید.

 نگهداری سگ ماهانه ۱۰ میلیون تومان پای شما آب می‌خورد

برای ورود به ابعاد مساله نگهداری سگ، ابتدا باید روشن کنیم که سگ‌ها را یا به سرپرستی می‌گیرند و یا توله آن را خریداری می‌کنند. قیمت هر توله نیز بستگی به نژادش دارد. اما قیمت سگ‌های نژاددار از پنج میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد. وقتی توله خریداری می‌شود، در همان ابتدا نیاز به لوازم مخصوص به خودش دارد. ۵۰ درصد این لوازم تولید داخل هستند، اما مهم‌ترین نکته در این باره، این است که اکثر محصولات خارجی این صنف، یعنی لوازم پت، تمام‌شان قاچاق هستند، چراکه واردات لوازم مرتبط با پت ممنوع است؛ اما با این وجود خیلی از مغازه‌ها را می‌بینیم که لوازم خارجی مرتبط با پت دارند و به راحتی هم به فروش می‌رسانند. مثال عینی آن هم پت‌شاپ‌های اسکندری شمالی در تهران. هر کسی می‌تواند برود و ببیند که چگونه راحت و بدون هیچ دردسر و محدودیتی، پت‌شاپ‌های اسکندری شمالی لوازم خارجی و قاچاق مرتبط با پت‌ها را به فروش می‌رسانند.

در هرصورت آن‌گونه که پیداست و از خود افرادی که سگ نگه می‌دارند پرس‌و‌جو کرده‌ایم، هزینه لوازم اولیه یک توله سگ رقمی بین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان است و خارجی و ایرانی بودن لوازم هم تفاوتی در رقم ندارد. مساله دیگر تربیت سگ برای نگهداری است که میانگین آن ۷ الی ۸ میلیون تومان برای دوره مقدماتی توله‌سگ است. پس از انجام این هزینه‌ها هزینه‌های نگهداری به سمت خرج روتین و روزمره نگهداری می‌رود. مثلا هزینه غذای خشک. یک کیلو غذای خشک ایرانی قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تومان است. غذای خشک خارجی نیز که ارزان‌ترینش ساخت کشور ترکیه است از کیلویی ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و برند‌های فرانسوی و آمریکایی هر کیلویشان رقمی ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان است. معمولا هم افراد، غذای خشک وارداتی و قاچاق برای سگ‌هایشان استفاده می‌کنند و کمتر غذای ایرانی خریداری می‌شود، چرا‌که این شایعه میان صاحبان سگ و البته دامپزشکان وجود دارد که غذای خشک ایرانی، منجر به بیماری روده و هزینه مضاعف خواهد شد.

یکی دیگر از لوازم روتین، پد‌های دستشویی سگ‌هاست. این پد‌ها ایرانی است و هر بسته پنج‌عددی ۱۱۰ هزار تومان است. هر سگ توله نیز روزانه دو پد استفاده می‌کند. پس از اینکه سگ به سن هشت‌ماهگی برسد، آن زمان دقیقا زمان عقیم کردن آن است. عقیم کردن سگ در تهران هزینه‌ای حدود دو الی چهار میلیون تومان است.

در سن تولگی، توله‌سگ در معرض بیماری پاروا قرار دارد و مرتبط به سیستم گوارش است. اگر یک توله در سن کم مبتلا به این بیماری شود، بین چهار تا هفت میلیون هزینه درمان این توله‌سگ است. هزینه واکسیناسیون نیز در این بین، هزینه‌ای جداگانه است. از دو‌ماهگی یک توله در سه نوبت باید واکسن دریافت کند و هر نوبت آن میانگین ۴۰۰ هزار تومان است. البته این امر نیز بستگی به کلینیک دارد که در هر منطقه تهران، چه رقمی برای واکسیناسیون دریافت می‌کنند.

پس از انجام واکسیناسیون، توله‌سگ وارد آموزش می‌شود. در این بین هم هزینه‌های روتینی مانند هزینه غذا، پد، غذا‌های تشویقی و چکاب وجود دارد. هزینه چکاب بدون درمان نیز در تهران میانگین ۲۰۰ هزار تومان است.

 ۱۰ تا ۱۵ میلیون اصلاح ناهنجاری رفتاری سگ

اگر هم قرار است یک سگ بالغ را به سرپرستی بگیرید، برخی هزینه‌ها از این لیست قیمت کم می‌شود، اما همچنان هزینه واکسیناسیون و هزینه روتین روزانه وجود دارد. در صورت لزوم برای سگ بالغی که به سرپرستی گرفته شده، ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان هزینه اصلاح ناهنجاری رفتاری هزینه می‌شود، هرچند همین مورد هم قیمت مشخصی ندارد و بستگی به مربی دارد؛ یعنی هرقدر مربی در این حوزه قدیمی‌تر باشد، هزینه دریافتی آن بیشتر است. البته این‌ها در شرایطی است که سگ عمل نخواهد. عمل زانو چیزی حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون است. اگر هم تکه غذایی یا هر شی دیگری در گلوی سگ گیر کند، عمل آن پنج الی شش میلیون تومان آب می‌خورد. رادیولوژی و سونوگرافی هم تقریبا دو میلیون تومان است.

 قاچاق غذای خشک پت از ترکیه

اما امری که خود فروشنده‌ها به آن اذعان داشتند، این بود که غذا‌های خشک از ترکیه وارد و داخل کشور بسته‌بندی می‌شوند. در بسیاری از مواقع امکان دارد که این غذا‌ها هم تاریخ گذشته باشد، ولی وقتی به صورت حجم انبوه و در اصطلاح فله‌ای وارد شود، تشخیص آن ممکن نیست. از نکات مورد تاکید صاحبان پت‌شاپ‌ها این است که هیچ نظارتی در واردات غذا‌ها و لوازم پت نیست و برای همین است که سود فروش در این عرصه عجیب و غریب است و در این بین خلأ نظارت دولتی هم احساس می‌شود.

البته در این بین افرادی وجود دارند که به دلیل بالا بودن قیمت غذای خارجی، مجبور می‌شوند که به سراغ غذای ایرانی بروند و از طرف دیگر دامپزشکان نیز ظاهرا به دلیل کم‌کیفیت بودن غذا‌های خشک ایرانی، تاکیدشان استفاده از غذای خشک خارجی است. اما در هر صورت ۱۵ کیلو غذای خشک باکیفیت خارجی برای فرد هزینه‌ای ۱۰ تا ۱۲ میلیون آب می‌خورد.

درمجموع، صنعت پت در مجموع برای کشورمان ارزبری خاص خودش را دارد. به شکلی که ماهانه رقمی حدود ۱۰ میلیون تومان به ازای نگهداری هر سگ، ارز از کشورمان خارج می‌شود.

 آمار‌های رسمی درباره واردات غذای سگ و گربه چه می‌گوید؟

اکنون ارقام خرد نگهداری از سگ را کنار بگذارید. آمار‌های گمرک کشور می‌گوید که در سال ۹۷، سه هزار و ۸۵۲ تن غذای سگ و گربه وارد کرده‌ایم. برای تقریب به ذهن‌تان از حجم وارد‌شده، یک وانت آبی را تصور کنید. هر وانت آبی دو و نیم تن وزن را در خود می‌تواند جا دهد؛ یعنی ما در سال ۱۵۴۱ نیسان آبی غذای سگ و گربه وارد کرده‌ایم. برای این حجم واردات سگ و گربه نیز هفت میلیون ۵۸۶ هزار دلار ارز از کشور خارج شده است. در سال ۹۸ نیز هزار و ۸۶۳ تن وارد کرده‌ایم و برای این حجم از واردات سه میلیون ۵۷۶ هزار دلار ارز از کشور خارج شده است. همچنین در سال ۹۹ نیز ۸۱ کیلو و ۴۶۷ گرم واردات غذای سگ و گربه بود و ۱۰۴ هزار دلار هزینه این واردات بود. هیچ آماری از دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وجود ندارد، اما در هفت ماهه امسال ۲۴ کیلو و ۴۹۲ گرم وارد شده و ۸۲ هزار دلار نیز ارز از کشور خارج شده است. آنچه در این بین محل پرسش است؛ کاهش عجیب آمار واردات است. هرچند ارزبری این کالا‌ها برای کشور امری غیرضروری است، اما به هرحال جلوگیری از واردات قانونی راهی برای قاچاق این کالا‌ها را باز کرده است؛ چرا که در بازار به‌وضوح و به‌طور فراوان غذا و وسایل خارجی سگ و گربه پیدا می‌شود. از طرفی دیگر راه دلالی و سودجویی واردکنندگان غیرقانونی هم باز می‌شود و واردکننده غیرقانونی به دلیل نبود نظارت و خلأ قانونی درخصوص مساله واردات غذای پت به سود خودش از این فرصت استفاده می‌کند. در انتهای گزارش جدول هزینه‌کرد واردات غذای سگ و گربه در ۶ سال گذشته را می‌توانید به تفصیل بخوانید.

 پرورش سگ به بهانه افسردگی

البته تنها مساله مورد مناقشه ما درخصوص نگهداری سگ، ارزبری آن نیست و نگهداری سگ ابعاد کلان‌تر و بزرگ‌تری دارد. محمدرضا عبدالحمیدی، مستندساز کشورمان مستندی با عنوان سگ‌کشی را در کارنامه خود دارد. او معتقد است که به علت عدم توجه به نیاز‌های اجتماعی افراد و با ژست اجتماعی، بعضی از افراد سگ نگه می‌دارند. متاسفانه در غفلت رسانه‌ها و به دلیل فشار‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه ما درحال تجربه موجی از افسردگی در لایه‌ها و سنین مختلف است. همین موضوع به ریشه‌ای‌ترین تقاضا برای این امر تبدیل شده است. همچنین به باور عبدالحمیدی فضای سرمایه‌داری غرب همیشه به دنبال بازار است و با یک کشور بکر با ۸۰ میلیون جمعیت هم روبه‌روست و طبیعی است به دلیل مسائل روانشناختی از طریق بازاریابی‌های ماهواره‌ای برای تقاضای حداقلی یک عرضه حداکثری را ارائه می‌دهند. متقابل آن نیز شرکت‌های مختلف تجارت روی این مساله را باب کردند و کم‌کم هم راه وارداتش باز شد. در خلأ قانونی شدید و عمیقی که وجود داشت افرادی پیدا شدند که قوانینی را به نفع خودشان وضع کردند تا کارشان هم وجهه قانونی داشته باشد و هم به نفع خودشان استفاده کنند.

 قوانین مرتبط به سگ‌پروری به نفع چه افرادی است؟

یکی از دامپزشکان بنام کشور که از قضا از چهره‌های تاثیرگذار در باب شدن صنعت سگ‌پروری است، نقل می‌کرد که در ابتدای فعالیتش هیچ قانون و صنفی در کار نبود. تمام اصناف و جوامع قانونی را خودش ایجاد کرد و به همین دلیل قوانین وضع‌شده در این مساله به نفع خودش و هم‌صنفانش است. در این ماجرا فضای صنفی شدیدی ایجاد و اکثر قوانین به نفع توزیع‌کننده‌ها شد. البته همچنان خلأ‌های قانونی شدیدی وجود دارد، اما همین اندک قوانین نیز به نفع همین توزیع کنندگان، عرضه‌کنندگان و واردکنندگان است و امری به نام حقوق مصرف‌کننده در این صنف وجود ندارد. چه از لحاظ لوازمی که وارد می‌شود و چه از لحاظ ابعاد اجتماعی و فرهنگی، همه به نفع واردکنندگان است. متاسفانه این واقعیت وجود دارد که مسئولان در ماجرای پرورش و نگه داشتن سگ؛ گمان می‌گنند که اگر قانونی وضع کنند، یعنی این امر را به رسمیت شناخته‌اند.

به این دلیل که پرورش و نگه داشتن سگ با فرهنگ ما همخوانی ندارد، بنابراین مسئولان به‌طور کل از این امر غافل می‌شوند تا مبادا مساله فرهنگی-اجتماعی پرورش سگ در جامعه به رسمیت شناخته شود. درصورتی‌که اگر حاکمیت این امر را محدود کند، می‌تواند مساله را هم کنترل کند. درست مانند رانندگی امروز ما در کلانشهر‌های بزرگ کشور است. به دلیل اهمیت مساله رانندگی در کلانشهر و خطراتش، قوانین سختگیرانه‌ای هم برای رانندگی وضع شده و در نهایت امر رانندگی در کلانشهر‌ها به امری کنترل‌شده توسط نهاد‌های ذی‌ربط تبدیل شده است، یعنی اگر کسی تخلف کند به‌سرعت اعمال قانون خواهد شد. صنعت پت نیز می‌توانست همین‌گونه باشد. اگر قوانین سختگیرانه و همسو با دیدگاه‌های فرهنگی و اجتماعی برای صنعت پت اخذ می‌شد شاید امروز به این وضع دچار نمی‌شدیم. اما مانع این اتفاق چیست؟ به نظر می‌رسد مانع اصلی عدم توجه به اهمیت این امر از لحاظ فرهنگی_ اجتماعی و حتی زیست‌محیطی است.

 خلأ قانونی و تاخت‌وتاز در سگ‌پروری و نگهداری از سگ

همچنین از ابعاد دیگر سگ‌پروری خلأ قانونی حقوق افراد در این مساله است که به‌وضوح دیده می‌شود، یعنی اکنون یک شهروند نمی‌داند که اگر مورد حمله یک سگ قرار بگیرد، باید از چه طریقی پیگیری کند و کدام قانون حامی او خواهد بود؟

دی‌ماه ۹۷ بود که دو سگ شکاری در لواسان به یک خانواده حمله و دختر ۱۰ ساله این خانواده مورد حمله دو سگ بدون قلاده قرار می‌گیرد. در پی این حمله، یکی از سگ‌ها دست و دیگری پای دختر ۱۰ ساله را گاز می‌گیرند و شدت دریدن سگ تا جایی بود که دندان‌های یکی از سگ‌ها در بدن دختر بچه باقی مانده بود. هرچند این اتفاق، احساسات عمومی را در پی داشت، اما تا به امروز هیچ قانونی درخصوص سگ‌گردانی تهیه، تدوین و تنظیم نشده است که اصولا صاحبان سگ، در چه زمان و مکانی اجازه دارند که سگ‌هایشان را بگردانند؟ در نبود قانون و بی‌توجهی نسبت به تدوین و تنظیم قانون برای این سگ‌گردانی امروز پارک ها‌ی تهران و کلانشهر‌های دیگر به محلی ناامن برای خانواده‌ها و کودکان تبدیل شده است. حیات‌وحش درخصوص بحران سگ‌گزیدگی در ایران گفته بود: «آمار نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در کشور توسط سگ‌های صاحب‌دار و حدود ۵۵ نفر توسط سگ‌های بلاصاحب در کشور گزیده می‌شوند و این یعنی تقریبا روزانه نزدیک به ۸۰۰میلیون تومان منابع مالی وزارت بهداشت به‌صورت یارانه‌ای برای درمان افرادی هزینه می‌شود که توسط سگ گزیده شده‌اند و وزارت بهداشت سالانه نزدیک به ۱۰میلیون دلار برای واکسن ضدهاری افرادی هزینه می‌کند که دچار سگ‌گزیدگی و حیوان‌گزیدگی شده‌اند.»

در چند سال اخیر آنچه به‌وضوح در سطح جامعه مشهود است سگ‌گردانی در سطح شهر و خصوصا پارک‌ها بیشتر شده است. سگ‌ها در وسایل بازی کودکان در پارک‌ها ورود می‌کنند، میان کودکان بازی می‌کنند و هر آن احتمال وقوع حادثه است. همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها نسبت به حضور سگ‌ها و امکان حمله‌شان به کودکان‌شان است. واقعیت این است که سگ‌های خانگی نیاز به پارک مخصوص به خود دارند، اما آیا زیرساخت لازم برای این امر وجود دارد؟ در همین یکی دو هفته اخیر در اصفهان برای اعتراض به سگ‌گردانی‌ها در خیابان کرم‌های عروسکی کوچک و وصل‌شده به نخ را دنبال‌شان می‌کشانند تا با این حرکت نمادین اعتراض خود را نسبت به این امر نشان دهند.

 چرا نگهداری سگ برخلاف شعار‌های حیوان‌دوستی است؟

از این گذشته با تمام شعار‌های حیوان‌دوستی افرادی که سگ نگهداری می‌کنند، اما این شعارهایشان، جز حرفی که باد هواست چیزی نیست. چرا؟ اغلب سگ‌هایی که بالغ می‌شوند عقیم‌سازی می‌شوند، زیرا صاحب آن سگ تمایل ندارد سگش با دیگر نژاد‌ها همزیستی کند و اصلا توان نگهداری از هفت توله‌سگ در سال را هم ندارد. برای همین عقیم‌سازی می‌شوند. همین عقیم‌سازی دقیقا برخلاف روند زیست یک حیوان است و حتی ممکن است در انقراض او اثرگذار باشد؛ چرا که روند طبیعی هر حیوانی همزیستی و توله‌کشی است.

 به چشم‌های سگ‌ها توجه کنید!

همچنین آنچه که در نگهداری سگ‌ها عموما مورد غفلت قرار می‌گیرد نیاز سگ‌ها به فضایی بزرگ برای بازی و تفریح است. البته در این بین حتی اگر تمام اصول بهداشتی نگهداری از سگ را هم رعایت کنیم، باز هم سگ‌ها برخلاف گربه‌ها حیواناتی هستند که اغلب نیاز به بازیگوشی و دویدن دارند. خانه‌های آپارتمانی و ۵۰ تا ۷۰ متری برای سگ‌ها قفس است و رفته‌رفته روی خلق‌وخو و روحیه سگ‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. از این گذشته از آنجایی که سگ‌ها حیواناتی احساساتی هستند؛ برخی دامپزشکان و متخصصان این حوزه می‌گویند سگ‌هایی که در خانه تنها می‌مانند و عموما فضای برای جنب‌وجوش و بازی ندارند زیاد گریه می‌کنند. برای همین زیر چشم این دسته از سگ‌ها از گریه زیاد سیاه می‌شود. از این به بعد می‌توانید با نگاه و توجه به چشمان سگ‌های در خیابان، متوجه احوالات روحی آن حیوان زبان‌بسته شوید. اینکه آیا صاحبش به اندازه کافی به او رسیدگی می‌کند؟

 مهد سگ؛ یک بنگاه اقتصادی دیگر

افرادی که توانایی مالی دارند هنگامی که سرکار می‌روند عموما سگ‌ها را در مهد نگهداری سگ‌ها قرار می‌دهند. اما افرادی که توانایی مالی آن‌ها برای چنین هزینه‌ای نمی‌رسد از صبح تا شب سگ را در قفس نگه می‌دارند. خود همین امر باعث تغییر خوی او می‌شود و می‌توان حتی به‌صراحت گفت در نوع خودش، حیوان‌آزاری است. اما نکته‌ای که خیلی از صاحبان سگ آن را به فراموشی سپرده‌اند نقض حریم همسایگان است؛ چرا که به هیچ وجه پرورش و نگهداری از سگ با آپارتمان‌نشینی جور درنمی‌آید. قیمت مهد سگ برای نگه داشتن همراه با یک وعده غذایی از روزانه ۱۸۰ هزار تومان تا ۵۰۰ تومان است.

 با سگ‌گردانی و سگ‌پروری چه باید کرد؟

به نظر می‌رسد حالا پس از زیاد شدن تعداد افرادی که از سگ‌ها نگهداری می‌کنند لازم است بالاخره در این مساله  قانون ورود کند و ابعاد اجتماعی و فرهنگی سگ‌پروری و سگ‌بازی بررسی شود. حالا دیگر پس از سال‌ها غفلت از این مساله لازم است به پرسش‌های مرتبط با سگ‌پروری پاسخ داده شود. اینکه حقوق این حیوانات چه می‌شود؟ و حقوق شهروندان در ارتباط با این حیوانات چیست؟ به مسائل مرتبط با نگهداری سگ سامان داده شود و درنهایت در این باره تصمیمی اتخاذ شود که با جامعه ما همخوانی داشته باشد.

منبع: فرهیختگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
این سگ دوستا تشریف ببرن جنوب شهر ببینن زن و بچه های مردم تو خاک و خوله زندگی میکنن و از خرج کردن برا سگا خجالت بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
طبق گفته یک کارشناس محترم سگ ها در حال انقراض کردن دیگر جانوران شدن از حمله چندین سگ به یوزپلنگ ایرانی بگیر تا آلودگی های مدفوعی در خیابان
Iran (Islamic Republic of)
غلامحسین نظام پرور
۰۰:۲۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
حیوان ستیزی نوعی بیماری روحی روانی است و بشدت خطرناک، درگیری های خیابانی اشخاص از حیوان ستیزی نشات میگیرد لذا پزشکان روانشناسی را توصیه می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
بروید آمار مربوط به گاز گرفتگی و یا مرگ بوسیله سگهای ولگرد و صدمات جبران ناپذیر مربوط به کیست هیداتیک و طاعون را بوسیله سگ های ولگرد را مطالعه کنید یا صحنه های آخر عمر یک انسان یه خاطر هاری را ببینید بعد نظریه بدهید
Iran (Islamic Republic of)
...
۲۲:۲۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مگه شما میخواید هزینه هاشو بدید چه ربطی داره به شما؟؟؟اگه قراره بچه به این جامعه ویران شده بیاد واز بین بره چه بهتر که سگ نگهدارند تا اینکهداغ ومریضی وبی دارویی آتیش به دلشون بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ملت پول دارن بدن یتیم خونه ها و بچه هایی که پول ندارن کفش بخرن و با دمپایی راه میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هر کی قانون شرعی رو بزاره برا خودش . یکی دوست داره یکی دوست نداره به هم احترام بگزارید . من هم سگ دارم هم پرنده بسیار وفادار . اگر الان کسی بچشون بیرون نمی‌بره بخاطره گرونی و خرج و مخارج می‌ترسه بچش چیزی بخاد نداره بخره . اگر پارک میرید سگ هست اون حیونه متوجه نیست توا انسان چرا تو پارک جلو چشم ادمها سر پا جیش میکنی . اگر کشور خارجی مالیات میدن چیزهای دیگه ای دارن جبران بشه اینجا چی فقط گرونی فقط عزا . فقط گریه . یه نفر هم که ساز بزنع شاد کنه مردم رو میگیرن . این مسخره بازی ها رو جمع کنید . من سگ دارم عاشقشم .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
اشتباها به این آقا مثبت دادم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
خیلی خرج ندارن ،ما خودمون سگ داریم ،تقریبا ماهی ا،ت خرج داره
خیلی وابستگی میاره من عاشقشم ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من سگ ندارم ولی الان دو ساله سه تا خرگوش سفید و نرم و ناز و بامزه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من سگ ندارم ولی سه تا خرگوش سفید و ناز و بامزه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من سه تا ماده خرگوش سفید و نرم و ناز دارم چطوره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من سه تا خرگوش ماده سفید نرم و ناز دارم چطوره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی امکان ازدواج وجود نداره و از تنهایی دیوانه و افسرده شدیم به ناچار باید سگ و گربه و خرگوش بیاریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی ازدواج محال و غیر ممکن شده و از تنهایی دیوانه و افسرده شدیم چاره ای جز پناه بردن به حیوانات نداریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی نمیشه ازدواج کرد و از تنهایی دیوانه شدیم به ناچار باید پناه به حیوانات بیاریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من الان دو ساله سه تا خرگوش ماده سفید نرم و ناز نگهداری میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من الان دو ساله سه تا ماده خرگوش سفید و نرم و ناز دارم خیلی دوس شون دارم مهربونن نرم و ناز و تپلن بازیگوشی میکنن مثل برق می دوند و می پرن لیس میزنن خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من خرگوش رو به سگ و گربه ترجیح میدم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من خرگوش رو به سگ ترجیح میدم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من سگ ندارم ولی سه تا ماده خرگوش سفید و نرم و ناز دارم از وقتی بچه بودن نگهشون داشتم کلی هم خرج کردم براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سگ ها با وفان ولی اکثر انسان ها خیانتکار و بی وفان !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سگ ها با وفان ولی انسان ها خیانتکار و بی وفان !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وفایی که سگ داره هیچ آدمی نداره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وفایی که سگ داره هیچ انسانی نداره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
دختر وفا نداره سگ وفا داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سگ وفا داره دختر وفا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سگ وفا داره انسان وفا نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سگ با وفاست ولی اکثر انسان ها بی وفا و خیانتکارن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وفایی که سگ داره هیچ انسانی نداره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وفایی که سگ داره هیچ موجودی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من سگ ندارم سه تا خرگوش سفید نرم و ناز دارم از وقتی بچه بودن دارمشون بزرگشون کردم کلی رسیدگی و نگهداری و تمیزکاری و خرج براشون کردم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۳۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
به نظر می‌رسد نگه‌داری از این سگ‌ها باعث عقیم شدن صاحبان آن‌ها می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
همه چیز ممنوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
ایرانی رو چه به سگ گردونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هر کی سگ نگه میداره هم خودش نجس هستش هم سگش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
به جای این منکرات حداقل هزینه را برای یک انسان نیازمند اختصاص دهید که هم در این دنیا و هم آخرت ضامن شما باشد
Iran (Islamic Republic of)
اندکی صبر اندکی اندیشه
۲۳:۱۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
تا حده زیادی با مطالبی که نوشته موافقم ،هر چند خیلیاش واقعی نیست
من ده ساله سگ دارم،پدرم جانبازه و از بچگی حیوان دوستی رو به من و برادرم یاد داده، با خیلی از مطالبه بالا هر چند بزرگ نمایی و سیاه نمایی زیاد داره موافقم،چرا؟
۱.ده سالی هست که یک من و همسرم به یک سگ پناه دادیم و پذیرایه وجوده پر مهر و با ارزشش هستیم،با اینکه سگ ما ریزه میزست اما هیچ دزدی به خونه ی من و همسایه هام نگاهه چپ نمیکنه،دو ساله قبل هم همسرم که مشکل تنفسی و قلبی داره از صدقه سره وجوده همین سگ از خطره سکته و مرگ و یا فلج شدن احتمالی نجات پیدا کرد،من در حیاط خونه بودم و همسرم در آشپزخانه دچار حمله میشه،سگم آشفته اومد سراغه من و منو کشوند آشپزخونه،اورژانس که رسید گفت کافی بود ده دقیقه دیرتر اطلاع بدین،کار از کار میگذشت...
Iran (Islamic Republic of)
بدون نام
۲۲:۲۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
گوشت و خون انسان هم واقعا نجسه و هم کثیف ترین و خطرناکترین ویروس ها را داره
پس باید به ما چی بگن؟!
واقعا به اینایی که به این فرشته ها میگن نجس دلیل منطقی هم ندارن چیه؟
اگه این فرشته های بی زبون نجسن گوشت خون ما انسانا هم نجسه ولی دلیل نمیشه که بگین سگ کثیفه!
پس ما انسان هایی که انواع ویروس هایی کشیده مثل
کرونا؛امیکرون؛ایدز و و و... به کل جهان انتقال دادیم چی هستیم)))؟؟؟؟...
این حیونا چندین ساله که هیچ انسانی ازاینا هیچ بیماری نگرفته ولی ما به کل موجودات زنده بیماری انتقال دادیم?
این واقعا جای تاسف داره که ادم فقط به فکر خودش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
انسان با بیماری مبارزه میکنه و عقل و تدبیر دارد و برای بهتر زندگی کردن تلاش میکند چه ربطی به سگ دارد انسانی هم که رعایت بهداشت را نکند و مریض بشود باید به فکر درمان باشد ولی حیوانات این موضوع را نمیفهمند انسان چون میفهمد باید به دنبال زندگی سلامت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
چی میگی
اره ویروس و مریضی ندارن فقط اکر پاچه تو گرفتن نرو واکسن کزاز بزن
بعد اکر جون سالم به در بردی اعلام کن ببینیم حالت چطوره تا مطمئن بشیم خطری بقیه رو تهدید نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سگ با اون‌همه وفاداریش نجسه اون‌وقت انسان ها ک این‌همه ظلم و گناه کردن چین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
بعد اونوقت موقع عزاداری محرم و غیره میگن که چرا خرج مراسم رو هزینه نیازمندان نمیکنند در حالیکه در همین مراسم عزاداریها بیشترین بهره را افراد فقیر ونیازمند میبرند .
بی منطقی است که سگها وگربه ها را اسیر و زندانی کنیم و از طرفی این هزینه های سنگین نگهداری حیوانات را صرف انسانهای نیازمند نکنیم .هیچ بهانه ای هم قابل قبول نیست و یا فقط گول زدن خود ویا نااگاهی ویا برداشت اشتباه و غیر واقعی هستند .
Iran (Islamic Republic of)
جورجینیا
۲۰:۳۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
باید خیلی زودتر اقدام میکردند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۵۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اگه همین مقدار پولی که اینا خرج سگشون میکنن، بابای من خرج من می کرد من الان جزو مهندسین ناسا بودم!
France
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سگ نباشه گرگ پاره تون می‌کنه زمستون پارسال تا احمد آباد مشهد گرگ اومده بود،وقتیکه نجات میده خوبه وقتایی دیگه نجس???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آره سگ مینیاتوری پنج نفر باید حواسشون بهشون باشه گربه نبردش حفاظت از گرگ پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
خب سگ به تنهایی حیوان با ارزش و باوفاییه. ولی مشکل از وقتی آغاز شد که شد بازیچه دست یک عده عقده ای که برای پر کردن عقده های حقارتشون از این حیوون زبون بسته استفاده کردن.
Iran (Islamic Republic of)
نبات
۱۸:۵۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
از این پستها نزارید خواهش میکنم . حیوان آزاری زیاد میشه . اونها هم مخلوقات خدا هستن و به غذا و آب احتیاج دارن .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۴۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
هزینه بودن مسئول بی کفایت چقده که کشور را با بی لیاقتی به اینجا رساندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
این جریان سگ دقیقا شده کارتون بچه رییس
سگ شده بچه مردم
آماده ذهنی برای بچه ندارید فقط آماده ذهنی شما در حد سگ گردونیه
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۶:۳۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
جایگزین کردن سگ و گربه بجای فرزند ، توسط جماعت خاص غربزده ؛ یک حسن بزرگ دارد ! و آن اینکه ؛ این جماعت نااهل ،نسلشان ، منقرض میشود !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
خدا کنه همینگونه بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اکثر قریب به اتفاق جمعیت مملکت در تامین نیازهای ابتدایی زندگی درمانده شده اند آنوقت سرمایه های ارزی آنها را برای آوردن غذای سگ‌و‌گربه اختصاص میدهند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
انهایی که قوانین ایران و اسلام را قبول ندارند قوانین اروپا و فرنگ را که قبول دارن - نگهداری سگ در آپارتمان طبق قوانین فرنگ ممنوع است - و سگ فقط در خانه های ویلایی نگهداری می شود نمی دانم چرا این قانون درکشور ما رعایت نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سلام، سگ برای گله است ودر روستا گاهی جلوی در بیرون از خانه، سگ نگه دارنده گان در داخل منزل و سگ بازها آدمهای خیلی بی شخصیت و نجس و کثیف و مردم آزار و بی خانواده و هرج و مرج هستند وشر واذیت شون هم خیلی به اطرافیان میرسه لعنت ونفرین خدا بر جماعت مردم آزار و پر صدا تولید کن و بخصوص سگ نگه دارنده ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سلام، سگ برای گله است ودر روستا گاهی جلوی در بیرون از خانه، سگ نگه دارنده گان در داخل منزل و سگ بازها آدمهای خیلی بی شخصیت و نجس و کثیف و مردم آزار و بی خانواده و هرج و مرج هستند وشر واذیت شون هم خیلی به اطرافیان میرسه لعنت ونفرین خدا بر جماعت مردم آزار و پر صدا تولید کن و بخصوص سگ نگه دارنده ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
شما در اروپا اگر سگ ببری بیرون و جایی مدفوع و ادرار کنه اگر اونجا رو مثل اولش تمیز نکنی جریمه سنگین میشی حتی زندان میری!
اگر سگت به کسی حمله کنه که دیگه واویلا!
هر فرهنگی قوانینی داره
ما ایرانیا صرفا فرهنگ جدید میاریم ولی قانونشو نمیاریم و این میشه وضعیت ما
نگهداری سگ و گربه در فضای خصوصی خانه خودش چیز بدی نیست ولی وقتی اسباب مزاحمت برای همسایه و اجتماع و محیط میشه باید قانون براش تعریف بشه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۴:۰۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
جالب اینه به اینجور ادما میگی بهشون برمیخوره میگن به کسی ربطی نداره پول خودمونه اما همینا به نذری دادن مردم ایراد میگیرن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
حالا اگر بهش بگی هزار تومن کمک کن به یه مریض سرطانی خیلی هم با انسانیت و مهربانی جور در میاد میگه نه پول نداریم .
Iran (Islamic Republic of)
محمدزاده
۱۳:۲۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
از مصادیق فساد، نگهداری سگ برای جنبه های تجملاتی است.هزینه نگهداری سگ نزد شهروندان دارای سگ ،علاوه بر جیب صاحبان سگ از جیب من وشما که ازین مسئله بهره ای نداریم وبا سگ سر وکار نداریم هم خرج میشود ( البته بصورت نا محسوس وبا ایجاد تورم ناشی ازین رفتار غیر ضرور)از سوبسیدهای دولت در بخش غذا وحمل ونقل وبرای این سگها هزینه میشود .واز سایر بخشهای خدماتی .محیطهای شهری آلوده به مدفوع سگ است اگر پیاده روها رادقت کنید آثار این کار را می بینید .واجبترین مبارزه با فساد را بایستی در باره سگ گردانی دانست درحالیکه دولت به کلی ازین فساد ترسناک وشنیع غافل است. خدایا توشاهد باش ما ازین کار دوری میجوییم وبه تو پناه میبریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
رجوع کن به اختلاس و دزدی هنگفت چای دبش..خجالت بکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
مستجاب نمیشود دعا در خانه ای که در آن سگ باشد و بعد اینکه کسی سگ نگهداری می کند و یا نه امری خصوصی است اما قوانینی باید در این موارد وضع شود که صد البته قانون منع سگ گردانی در عموم وجود دارد ولی اجرا نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
طرف سگش رو می یاره توی پیاده رو و پارک و دیگه آدم جرأت نمی کنه پارک بره یا از پیاده رو رد بشه
من به شخصه از پارک رفتن می ترسم
یا بوی گند سیگار توش می یاد یا صدای سگ
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۶:۳۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
می‌خواستیم یه پیاده روی ساده داشته باشیم توی پارک آب وآتش طرف یه سگ بزرگ آورده بود هیچ قلاده هم نداشت. داشت بشقاب پرنده برای سگه مینداخت اونم میدوید آدم وحشت می‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
من که هرکجا جلوی پایم بیاید محکم با لگد می زنم در صورت سگ ، تا کنون چندین بار این موضوع پیش آمده و یکبار هم منجر به درگیری با صاحب یک شد و کار به دادگاه و دادگاه هم حکم به نفع من صادر کرد و یک خسارت نقدی جزیی هم از طرف مقابل گرفتم و انداختم صندوق صدقات.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۲:۴۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
شبکه منوتو دو ماموریت مهم داشت. قبح شکنی از سگ و مشروبات الکلی و وارد کردن سگ و مشروب به خانه های ایرانی ها و موفق هم عمل کرد.
شما این دو موضوع رو قبل و بعد از شروع بکار این شبکه بررسی فرمائید.
و دیگر نیازی به این شبکه نیست و ماموریت تمام شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اينها براي هزينه سنگين سگ پروري مشكلي ندارند اما براي فرزند آوري مشكل دارند هزينه پوشاك ندارند هزينه شيرخشك ندارند
وقت دارند با سگشون بازي كنند اما وقت بازي با فرزند را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
وفای سگ را فرزند نداره
ب تو چه
تو برو ۱۰۰۰ تا بچه بیار حق نداری تو کار مردم دخالت کنی
Iran (Islamic Republic of)
منتقد
۱۲:۴۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
عجب!! شاید یکی آمادگی و توانایی روحی و فکری برای تربیت بچه نداشته باشه ... به شمای کوته فکر چه ربطی داره ؟ مثل شماها صدتا بچه بزان بدون توجه به هزینه و تربیت و شعورش چه فایده داره ؟ به قدر کافی جامعه پره از آدمهای بی مصرف و مشکلدار ...
Iran (Islamic Republic of)
هخامنش
۱۲:۵۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اگه بچه یه انگلی مثل تو شد تکلیف چیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
هزینه فرزند پروری خیلی بیشتر هست فرزند خانه لباس شیر خشک خودرو می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
والا ما هم یه سگ داریم هر موقع نهار و شام می خوریم یه لقمه هم برای اون میزاریم خودش میره تو باغ خودش رو تمیز میکنه اصلا نمیاد تو خونه میشینه دم در ورودی حال پارس میکنه یعنی گشنمه دقیقا هم موقع شام و نهار این کار رو میکنه تنها هزینه ای که داره دارو و واکسن ش هست خوب طبیعتا زبان بسته به خاطر نگهبانی از باغ باید مراقب باشه تازگی ها هم که چند تا طوله داره خرج اون ها خرجی نیست والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
افرین شما از سگ به جا استفاده می کنید نگهبانی نه تو زندگیتون بلوله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
نگهداری سگ باعث شده خیلیها به سگ وابسته شوند ازدواج نکنند وکسانی که ازدواج کردند باوجود سگ بجه دارنشوند یاسگ رابه همراه فرزندشان بزرگ کنند باسگها رااز آدمها جدا کرد جامعه یگ فرزندی وگربه فرندی میشود به جای نگهداری از سگ حاضرنیستند به به کودکان کارکمک کنند بادولت سگها رااز خانوادها وماشیها جمع کند سگ راسوار ماشین هواخوری می برند این چه زندگی هست درست کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
بگردید هر کی سگ گردانی میکنه مالیات سنگینی ازش بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۴۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
حکومت راست میگه و دلش به حال مردم میسوزه با پایین آوردن هزینه‌های زندگی و بر قراری امنیت شغلی مردم و جوانان اقدام به تشویق فرزندآوری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
من موندم به شما چه ربطی داره کی چقد خرج سگش میکنه.شما بروجلو دزدی واختلاس روبگیر مدیرعامل چای دبش .هرکس سگ داره میدونه چقدخرج میکنه . درضمن اون دامپزشکانی که.گفتن سگهای تو خونه گریه میکنن زیرچشاشون سیاهه بیسوادبودن سگها وقتی زیرچشاشون.سیاه میشه به اطرقی هست که صاحبانشون.تمیز نمیگنن درهرحال اقتصادجامعه.وجلوگیری دزدیهای کلان بزرگ مردان کشور رو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
دزدی های جامعه و گرفتاریهای مردم هم بهانه خوبی شده برای حاضر جوابی جماعتی مثل شما وگرنه این موضوعات برای شماها هیچ اهمیتی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
حضور سگ را در اماکن عمومی ممنوع و متخلفین را جریمه سنگین کنید ، این کار را کی باید بکند ، منه شهروند هیچ کاره ؟
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۱:۳۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
بگردید ریشه این اتفاق را در درون جکومت بیابید ، منی که بسیجی بودم جانباز شدم از این همه خبرهای بد دپرس شده ام ، طی این سال ها بحدی در ترویج فرهنگ اصیل ایرانی کوتاهی شده است که در آن دنیا خیلی از مسئولین بی کفایت و نالایق را خواهیم دید که راهی جهنم میشوند . تورم شکننده بزرگترین عامل عدم تمایل جوانان به ازدواج و فرزند آوری شده است . کشور غنی ایران که روی گنجی چون نفت و طلا و سایر فلزات گرانبهاست باید اینچنین فرهنگش بسمت نابودی برود . پر مسلم یکی از نهادهایی که طی این سالها خیلی کوتاهی داشته قوه قضائیه است که اکثراً با عدم برخورد با مسئولینن متخلف به این اتفاق ناگوارد دامن زده است .
Iran (Islamic Republic of)
سلام برحسین شهید
۱۱:۲۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
توکشورمایکی بایدجلوی اینهابایستی.میخوای بری پارک کناررودخانه یاهرجای دیگه ای سک گثیف کاری کرده.یک جای پارک تمیزنیست حتی نمیشی زیراندازبگذاری نمازبخوانی قدم به قدم پارکهانجستی قبلآتوپیاده رونمازمیخواندندخدایی امروزچه اینهامردم رابه سخره گرفتندخیالشان راحتی کسی باآنهاکاری نداری.دنیاهم که رسیدگی کنی بازهمان سکی یاحیوان دیگرطرف ماررومی آری منزل نمیتونی نگهداری میری ول می کنی سطل آشقال همین حیوان به کسی آسیب برسونی کی میخوادجوابگوبشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
خوب دوست دارن چکارشون دارید؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اگه شخصی حیوان دوست داره وسگ نگهداری میکنه نشانه ی وفاداری وحیوان دوستیه وبه هیچ عنوان نه جرم هست نه کاری بکاردیگری داره هرکسی خودش میدونه دوست داره حقوقش صرف سگ کنه بهترازاینه که سگس بی پناه باشه وانسان براش تصمیم بگیره همچنان هم خرجی نداره واکسن اولیه که تموم بشه تایکسال واکسنی نداره خوراکشم که گردن یاسوپ هست که روزی ۲۰تومن هم نمیشه بیشترازاین ادمهااسراف میکنن خب لااقل زبان بسته ای سیربشه بعدم اینکه سگ وگربه وهرحیوان دیگرنجس نیست چرااینقدرافکارانسانهامنفی هست پس ماانسانهاهم نجس هستیم ؟خدای ماخدای آنهاهم هست کافیه خوب برنامه ریزی بشه ونظرهمه یکی بشه تادنیاهم برای ماهم سگهازیبابشه مادوست داریم زندگی کنیم وشادباشیم آنهاهم به خواست خدابدنیاآمدندوحق شادزیستن رودارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
خوراک سگ ۲۰ هزار تومان ؟!در ماه میشه ۶۰۰ هزارتومان یارانه دو نفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
ای دوست ساده .انها را در مراکز ویژه برای تجارت و کسب پول پرورش میدهند یعنی هدفمند واقتصادی .اسارت حیوانات وهمزیستی اجباری انان با انسان ، ستم به ان حیوانات زبان بسته هست . عنوان حمایت ، فریبی بیشتر نیست .ونگه دارنده سگ بدون ضرورت شغلی کمک به اسارت حیوانات ونقض حقوق ان بیچارگان اسیر وزبان بسته هست .
France
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
حیواناتی که امکان حیات انسان در این کره خطرناک شدند یکی سگ هست این حیوان نگهبان با گوشها و دندان‌های تیزش توانست ناتوانی انسانها در برقراری امنیتشون در همه شرایط را برطرف کند حتی مثل دوربین مجهز و رادارپیشرفته و سلاح اتوماتیک و دستگاه‌های تشخیص با کمترین هزینه خدمت کرد و هنوز تاریخ گذشته نشده است اما نگهداری آن داخل منزل و رعایت نکردن فاصله با سگ کارغیرمنطقی است.
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۰:۵۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اینا برده سگهای خوردند ناراحت نباشید بدون شک در دوا و درمان خودشان هم مشکل دارند چه برسد به حیواناتشان
تک ویروس کرونا نشان داد جهان پزشکی بدجور فاسد و در واقع تو باتلاق گیر افتاده بود حال بسیاری از بیماریها برای پزشکان و جهان پزشکی بسیار ناشناخته است حتی توی این قرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
مسئولین فکر میکنن که کارهای مهمی درکشور وجود داره که باید به اونا بپردازند ولی همین کارهای کوچیک که به اون بی اعتنا ند در آینده تبدیل به معضلی خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اونیکه ماهی ۱۰ میلیون خرج سگش میکنه حتما داره. شما مردم معمولی رو دریاب که ماهی ۵ میلیون هم درآمد ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
آدمای احمقی هم وجود دارند که از نون خانواده شون می زنند و خرج سگ شون می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
داره وخدا زیادش کنه ولی به قول جناب سعدی بنی ادم اعضای یک پیکرند که در افرینش ز یک گوهرند
اگر کسی دارد نشان شرف و جوانمردیش این است که به همنوعانش خدمت کند تا از درد ورنج انها بکاهد تا خدا از غم واندوه وی بکاهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
درهمه کشورهای جهان مالیات نگهداری حیوانات خانگی وجود داره ولی تو ایران میشه تو هرخونه ای ۵۰ تا سگ و شیر نگه داشت.خیابون و پارک رو کثیف و ناامن کرد مالیات هم نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اگر تو ایران هم مالیات بر اختلاس بگذارند مشکلات مردم حل می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
مختلس ها همین هایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
همین سگ نگهدارا اخرش هم اختلاس میکنند چون ستم به حیوان وانسان فرقی ندارد .کسی که با ایمان باشد ومومن وخداترس ، نه اختلاس میکند ونه سگ نگه میدارد.هردو از بی ایمانی است .هر کار زشتی ناپسند هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اینها هم اینجوری بدبختن. خدا شفاشون بدهد.نگهداران سگ ها منظورم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
قاسمی الان با سگ زندگی میکنند بعد مرگ هم با سگ محشورمیشن عه حالم بهم میخوره وقتی میبینم دارن با سگ راه میرم سگ نجس را باش زندگی میکنند تازه افتخارم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۱۰:۰۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
حالت از خودت بهم نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۰۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
اگه از افراد مثلا روشن فکر بپرسی میگن هزینه بچه داری زیاد شده و دردسرهای زیادی داره
ولی متاسفانه همین افراد برای یه حیوان که اسلام گفته نجس هس حاضرا ماهیانه 10میلیون هزینه کنن ولی برا یه بچه که اگه هر روز بهترین غذا و پوشاک وتفریح رو براش فراهم کنن عمرا به 10میلیون نمیرسه
به کجا داریم میریم که سنگ گردانی و نگه داشتن سگ یه نوع کلاس محسوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
به خدا به ما پول نمیدند منت هم میذارن بعد می خوان ما آخر عمر براشون جون بدیم. خداییش این جوری که برای سگه احترام قائلید برای بچتون احترام قائلید. احتمال این که سگ تو پیری کمکتون کنه بیشتره یا بچتون. تا حالا شده سگتون رک بزنید یا با سگ های دیگه مقایسش کنید؟ پس نگید چرا بچه هامون ولمون کردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سگ ها عامل انتقال انواع الودگی های میکربی و انگلی هستند حتی عقیم کردن هم جلوی فضولات و ادرار و گاز گرفتن مردم را نمیگیرد
Iran (Islamic Republic of)
منتقد
۱۲:۴۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سوادت در حد پیرزنای دوران قاجاره ..انقدر بیماری که میتونه از انسان به سگ و گربه منتقل بشه زیاده که از سگ به انسان فقط دو مورد منتقل میشه در شرایط خاص ... اگه سگها به این دلیل باید جمع آوری و کشته بشن خیلی از آدمها هر روز به طور آشکار و پنهان دارن به همنوعشون آسیب میرسونن پس باید همه ی نوع بشر رو کشت و از بین برد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سگ پرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آن دومورد بیماری منتقله از سگ را نام ببرید تا ما هم بدانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
دو بیماری منتقله از سگ چیست نگران شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
دو تا بیماری از سگ چیه نگران شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
خیلی نگران شدم این دو مورد بیماری منتقله چیه
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۰۹:۵۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
خداروشکر بالاخره یکی پیدا شد اینجوری کامل در مورد این مسائل صحبت کنه. ممنونم ازتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
باید جریمه سنگین بزارند تا سگ گردانی توخیابون وپارکها ممنوع بشه چند ماه قبل سگ از دست یکیشون بندش رها شد اومد به من حمله کرد بیش ازحد ترسیدم خدا لعنتوشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
منتقد
۱۲:۴۵ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
خوبه باز تو رو نخورد ..????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
وااااااااای
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۲:۳۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سگ از قیافه طرف می‌شناسه چکاره س اگه هم بهش حمله کنه می‌دونه از خود اون سگ وحشیتره پس بدون سگ بیخودی به کسی حمله نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
طرف مال خودشه دلش میخواد خرج حیوون خونگیش کنه به کسی چه ربطی داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
من خودم به هیچ عنوان از نگهداری حیوانات خوشم نمیاد دیگه چه برسه به سگ منتهی خبرگزاری محترم شما به فکر احقاق حقوق انسان ها باشید نگرانی حقوق سگ ها پیش کش و اینکه نوشتید دیگه از پارک ها صدای بازی بچه ها به گوش نمیرسه به نظرم پارکتون رو عوض کنید بهتر باشه چون از پارک های اطراف ما که صدای بازی بچه ها به گوش میرسه!!! نگهداری حیوانات خانگی اگر منع قانونی داره که جلوی همه رو بگیرید اگر نداره که اینهمه به در و دیوار نزنید بیخود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
دولت بايد سگ گرداني در خيابان و پارك را ممنوع كند ، و اگر حمله اي از جانب سگ صورت گيرد ، صاحب آن بايد مجازات شود
در دين اسلام سگ نجس است ، و بايد دور از خانه ، به عنوان نگهبان استفاده شود….
-
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
امان از وقتی که چیزی و یا کاری در مملکت ما نشانه تشخص و کلاس شود و یک عده بجای کارهای خیر در آن کار بر هم دیگر پیشی بگیرند مخصوصا وقتی که از غرب آمده باشد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۱۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
در این مورد هم نبود قوانین به روز حس میشه و مثل همیشه معضل رو‌ میزارن انقدر بزرگ و حل نشدنی بشه تازه یاد قانون گذاری میوفتن! حداقل اینه این افراد آموزش و مجوز نگهداری از سگ داشته باشن و یارانشون هم قطع بشه چون پول زیادی دارن که خرج سگ میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
وای مگه مردم معطل یارانه هستند
کاش از مردم بی شعور مالیات گرفته می‌شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
وای مامانم اینا. با شعور تو هفته گذسته چه قدر پول خرج از یارانه کشور من رفت تو سونا و جکوزی تو و آرش ریدید توش و ریختید تو فاضلاب. اگر پول دارید بزارید یارانه کشور من خرج مدرسه و بیمارستان و ساخت جاده بشه. نه به اونی که حتی ضرب و تقسیم بلد نیست به خاطر پول بهش یارانه مفت بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
بجای این اخبار فساد ۳ میلیارد دلاری چای رو بنویسید ببینیم چه اتفاقی تفتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سگ های خیابونی کم بودن حالا سگ های مردم هم اضافه شدن هر پارکی میری یک نفر یکی یا دوتا سگ آورده داره میچرخونه ..برخورد جدی کنین با اینها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
به شما چه
مردم دوست دارن ۱۰۰۰ تا سگ داشته باشن
وفای سگ را هیچ کس نداره بزار کم اینکه کل کره ی زمین را موجود دوتایی ب نام انسان پر کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سگ گردانی در پارکها باید ممنوع و جریمه سنگین داشته باشه چون صاحبان سگ آنها را برای تخلیه فضولات به پارک می آورند و مردمی که در فضای پارک هستند را به فضولات نجس سگ آلوده و بیمار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
بی مغز اون سگ تا زمانی که محل آسایش و امنیت مردم دیگه توی آپارتمان و فضای مسکونی و پارک و خیابون و ... نشه به کسی ربطی نداره نه وقتی که مایه مزاحمت سلب آرامش بقیه س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
نگهداری سگ هزینه اش زیاده برای کمر درد سگ بیمارستان دازشکی 30 میلیون از یکی از دوستان گرفته بود هزینه فیزیوتراپی شبی 800 هزا رتومان می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
غلط میکنن تو خونه خودشون فقط بیرون ممنوع بعد حمله کنند به یکی مث من
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۰۸:۴۴ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
مراجع تقلید باید به نماینده گان بی غیرت مجلس فشار وارد آورند که سگ گردانی در معابر و مکانهایی عمومی را با تصویب قانون سختگیرانه ممنوع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
رسول چهره گشا از شهرستان عجب شیر
۰۸:۳۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
سلام متاسفانه اره سگ بازی نگهداری زیاد شده حتی در شهرهای کوچک هم رسیده .نجس بودن هم بجای خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
نجس فکر توعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
احمق نجس بودن فکر نیست قانون شرعی هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲
واقعا خارجی ها کنار نهادن تازه به دوران رسیدها ومنگلا شروع کردن سگ گردانی