غربالگری بیش از ۲۰۰ هزار نفر در پویش ملی سلامت در هرمزگان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون بیش از ۲۰۵ هزار و ۲۵۵ نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه غربالگری شده اند.

غلامعلی جاودان گفت: در این طرح بیماریابی فشارخون بالا و دیابت در گروه سنی بالای ۱۸ سال در همه واحد‌های بهداشتی به صورت رایگان تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

او گفت: هدف از اجرای این پویش شناسایی و کنترل بیماری دیابت و فشار خون بالا است.

جاودان افزود: در صورتی که این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، کنترل و درمان آن راحت‌تر است.

وی گفت: گروه هدف در پویش ملی سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۳۴۹ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: تاکنون در جمعیت بالای ۱۸ سال که در این پویش غربالگری شده‌اند، ۳۴۳ مورد مبتلا به دیابت و ۵۵۷ مورد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شده است. با این تعداد، جمع کل مبتلایان به دیابت در استان به ۵۵ هزار و ۳۶۴ نفر و جمع کل مبتلایان به فشار خون بالا به ۱۲۲ هزار و ۳۰۱ رسید.

به گفته جاودان، تغییر سبک زندگی از دلایل اصلی افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله فشارخون بالا، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت است که برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تغییر سبک زندگی همچون کاهش مصرف غذا‌های آماده پرچرب، شیرین و شور، انجام فعالیت بدنی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و پرهیز از مصرف دخانیات بسیار کمک کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: با توجه به فرصت باقی مانده، از همه افراد بالای ۱۸ سال تقاضا داریم به منظور پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشارخون بالا و تشخیص به موقع، برای غربالگری به مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند تا از وضعیت ابتلا به بیماری دیابت و پرفشاری خون آگاهی یابند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار