سید عبدالله میرابراهیمی،مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تأکید بر اینکه برای بهبود رویه تفکیک پسماند خشک در مبدأ باید زیرساختهای شهر قم را تقویت کرد، اظهار کرد: در این راستا امسال طی فراخوانی از پلتفرمهایی که میتوانند در عرصه تفکیک از مبدأ فعالیت کنند، دعوت به عمل آمد که در شهر همکاری لازم را داشته باشند که دو پلتفرم اظهار علاقهمندی کردند و بحثهای امنیتی مرتفع شده و در حال تجهیز هستیم.
وی افزود: با اطلاعرسانی مطلوب در این حوزه هر شهروند میتواند اپلیکیشن مورد علاقه خود را در تلفن همراه نصب و میزان پسماند خشک و زمان مورد نظر جهت دریافت را مشخص کند و پسماند خشک خود را خودروهای مربوطه تحویل دهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: تأییدیههای سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در این زمینه انجام شده است و اکنون دو مجموعه در حال تجهیز ماشینآلات هستند تا وارد عرصه شهر شوند؛ این سامانههای نرمافزاری سازوکار مناسبی برای تحویل پسماند خشک از شهروندان و ارائه آن به سازمان مدیریت پسماند هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ درصد از پسماند خشک توسط شهروندان در مبدأ جمعآوری میشود، اضافه کرد: شهروندان آگاهی کامل در خصوص نحوه تفکیک دارند اما در نحوه و زمان تحویل پسماند به سازمان اختلاف وجود دارد که شهروندان در این اپلیکیشنها زمان مورد نظر خود را تعیین و ماشینآلات در زمان مشخص شده برای تحویل پسماند به درب منزل مراجعه میکنند.3
وی افزود: دو سامانه نرمافزاری جمعآوری پسماند خشک از در منزل بهزودی در قم آغاز به کار خواهد کرد.
میرابراهیمی یادآور شد: حداقل باید ۳۰ درصد از ارزش پسماند بهعنوان امتیاز بر مبلغ در سبد شهروند شارژ شود اما این اپلیکیشنها به دلیل رقابتی بودن میتوانند این درصد را بالاتر ببرند، همچنین پیشبینی میشود که با وجود اپلیکیشنها مشارکت شهروندان به ۱۱ درصد برسد.