عادل مطوری مسئول امور موزه دیجیتال سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: با به وجود آمدن سیستمهای دیجیتال، فناوریهای زیادی برای تبدیل علم به عمل به وجود آمده و به سرعت در حال پیشرفت و توسعه است؛ به گونهای که امروزه شاهد آن هستیم که سیستمهای دیجیتال و فناوریهای جدید بیشتر ابعاد زندگی ما را فرا گرفته است. موزهها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فناوریهایی همچون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی، چندرسانهای و...، تحولات بسیاری را در ارائه خدمات به بازدیدکنندگان پدید آورده است.
او افزود: موزههای آستان قدس رضوی با تاریخچه هشتاد ساله و به عنوان یکی از قدیمیترین موزههای ایران به صورت رسمی از سال ۱۳۹۵ برای دیجیتالسازی و سازماندهی کلیه دادهها، اطلاعات و مفاهیم مرتبط با موزه و ایجاد خوراک فرهنگی و مورد نیاز برای مخاطبان در بستر فضای مجازی، اقدام به ایجاد و راهاندازی موزه دیجیتال کرده است.
مسئول امور موزه دیجیتال سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه بخش دیجیتالسازی موزه آستان قدس رضوی نیز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ در راستای مستندنگاری و معرفی آثار موزههای حرم مطهر امام رضا (ع) آغاز کرده است، ادامه داد: برای مستندنگاری از عکاسی و اسکن تخصصی آثار و فضاهای نمایشی استفاده میشود.
مطوری بیان کرد: همچنین این بخش برای معرفی آثار و موزهها به تهیه محتوایی همچون موشنگرافیک، ویدیوکلیپ، اینفوگرافیک، پوستر، تصاویر ۳۶۰ درجه تعاملی، تصاویر گیگاپیکسلی، عکسهای پانوراما، فایلهای سه بعدی و... پرداخته است که در قالب بازدید مجازی، سامانه راهنمای بازدیدکننده، شبکههای اجتماعی و... نمایش داده میشود.
دیجیتالسازی ۱۰ هزار اثر موزهای
او تصریح کرد: در طی سه سال اخیر نیز بیش از ۱۰ هزار اثر دیجیتالسازی شده است که بیشتر آنها در بستر مجازی در موزه دیجیتال آستان قدس رضوی بارگذاری شده و بقیه آثار نیز در حال بارگذاری است.
مسئول امور موزه دیجیتال سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه موزه دیجیتال آستان قدس رضوی در حال توسعه و تکمیل آثار است، تاکید کرد: علاقهمندان با مراجعه به این موزه دیجیتال به نشانی اینترنتی https://digimuseum.razavi.ir میتوانند از موزههای حرم مطهر امام رضا (ع) به صورت مجازی بازدید کنند چنانکه در هشت ماهه نخست سال جاری، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ بازدید از آن انجام شده است.
استفاده از قالبهای چندرسانهای
معرفی آثار، موزهها و همچنین رویدادهای مربوط به آنها از طریق شبکههای اجتماعی، یکی دیگر از خدمات موزه دیجیتال آستان قدس رضوی است.
مطوری اظهار کرد: موزه دیجیتال آستان قدس رضوی نیز همانند بسیاری از موزههای داخلی و خارجی بر آن است که با معرفی آثار موزهای و گنجینه میراث فرهنگی آستان قدس رضوی در قالب شبکههای اجتماعی برای تمام اقشار جامعه به خصوص جوانان، راهی برای آشنایی و ارتقاء فرهنگ عمومی و ارزشگذاری بر آثار ارزشمند و تاریخ اصیل این سرزمین فراهم کند.
او افزود: معرفی و اطلاعرسانی در زمینه معرفی آثار موزهای، قسمتهای مختلف موزه رضوی و میراث فرهنگی حرم مطهر رضوی در قالب کلیپ، موشن، پادکست، ویدئو، استوری، متن نوشته، عکس نوشته، ریلز و ... با همکاری و مشورت خادمیاران سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دعوت از کودکان و نوجوانان و خادمان حرم مطهر رضوی و سازمانهای زیرمجموعه آستان قدس رضوی انجام میگیرد.
معرفی آثار موزهای در شبکههای اجتماعی
مسئول امور موزه دیجیتال سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برای تحقق چنین امری در حال حاضر موزه دیجیتال آستان قدس رضوی که زیرمجموعه فضای مجازی این سازمان است با همکاری اداره ارزیابی، مستندنگاری و معرفی آثار معاونت سازمان در امور موزهها در شبکههای اجتماعی همچون «بله»، «گپ»، «ایتا»، «سروش پلاس»، «نسیم رضوان»، «روبیکا»، «روبینو»، «آپارات» و...، به معرفی آثار و رویدادهای موزهای میپردازد.
مطوری بیان کرد: فرهنگدوستان به سه روش اعم از جستوجوی شناسه موزه دیجیتال آستان قدس رضوی در شبکههای اجتماعی به نشانی @digimuseum_aqr استفاده از لینکهای مرتبط و همچنین اسکن رمزینههای مرتبط میتوانند عضو شبکههای اجتماعی این موزه دیجیتال شوند و صفحه آنرا در این شبکهها دنبال کنند.