اظهارات ناشیانه درباره مازوت‌سوزی موجب تصمیم‌گیری‌های اشتباه می‌شود

اعضای شورای شهر تهران، مازوت‌سوزی را عامل آلودگی هوای تهران معرفی می‌کنند.

میثم سعیدی مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در یادداشتی در خصوص اتفاقات پیرامون آلودگی هوا در روز‌های اخیر نوشت: در هفته‌های گذشته علی سلاجقه در گفتگو با رسانه‌ها بیان کرده بود «قول نمی‌دهم در زمستان امسال مازوت‌سوزی انجام نشود» این گفت‌وگویی صادقانه و بر اساس واقعیت بود، زیرا در صورت ناترازی گاز در کشور برخی نیروگاه‌های خارج از شهر برای تولید برق و ادامه خدمت‌رسانی به مردم مجبور خواهند بود از سوخت جایگزین استفاده کنند تا چراغ خانه مردم روشن بماند و در واقع بین هوای سالم و رفاه زندگی مردم، دولت مجبور به انتخاب دومی خواهد بود تا برق را تامین کند.

متاسفانه این مصاحبه صادقانه باعث شد در شرایط پایداری هوا و همچنین حاکمیت شرایط پایدار انرژی در شبکه توزیع گاز کشور در هفته گذشته آدرس غلطی به افکار عمومی داده شود و موجبات نگرانی افکار عمومی نسبت به سلامتی جمعی شهروندان شهر تهران و چند شهر دیگر گشت.

اعضای محترم شورای شهر تهران مسئولیت مستقیم نظارت و قانون‌گذاری شهری را بر عهده دارند و مسئولیت برخی از موارد قانونی «قانون هوای پاک» به صورت مستقیم متوجه پارلمان شهری است که مرور این وظایف و عمل به آن برای نمایندگان شهر تهران امری ضروری و ضامن سلامت شهروندان است.

در روز‌های اخیر سخنان علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص دستاویز برخی از اظهارنظر‌های ناشیانه توسط برخی از اعضای شورای شهر تهران شده است که باعث تعجب کارشناسان و افکار عمومی شده است و سؤالاتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده که نهادی که ضروری است زیرساخت‌های لازم برای خروج از بحران آلودگی هوا را تامین کند چگونه «مازوت‌سوزی» را در شرایط پایدار انرژی و در حالی که جوی پایدار در استان تهران و استان‌های همجوار حاکم است، به عنوان دلیل اصلی آلودگی هوای تهران عنوان می‌کنند و این ادعا را بر اساس گزارشات سال‌های گذشته کمیسیون اصل نود در سال‌های گذشته مطرح می‌کنند.

به همین منظور و جهت تنویر افکار عمومی، روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست با ابتکار عمل و دعوت از نمایندگان رسانه‌های مختلف و خبرنگاران حوزه محیط زیست «رویداد نظارت میدانی بر آلودگی هوا» را برنامه‌ریزی و اجرا کرد تا ضمن بررسی میدانی این موضوع گامی تعیین کننده در روشن شدن ابعاد مسئله بردارد.

در این رویداد که صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد خبرنگاران پای صحبت داریوش گل‌علی‌زاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، طاهری از بخش پایش هوا در سازمان و میثم سعیدی مدیرکل روابط عمومی سازمان نشستند و در این نشست به همه ابعاد فنی، علمی و نگرانی‌های افکار عمومی در خصوص آلودگی هوا پاسخ داده شد.

در این نشست مباحثی از جمله پلمب مخازن مازوت نیروگاه بعثت، عدم مازوت سوزی نیرگاه منتظرقائم و احتمال مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید رجایی قزوین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه این رویداد که با حضور نمایندگانی از بیش از بیست رسانه انجام شد، خبرنگاران محیط زیست به بازدید یکی از ایستگاه‌های پایش هوای تهران رفتند و با روش پایش هوای تهران و تکنولوژی‌های آن آشنا شدند.

در این رویداد اصحاب رسانه با حضور در یکی پایانه‌های شهر تهران از منابع آلودگی دیگر همچون موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌های فرسوده و خودرو‌ها و ترافیک شدید تهران بازدید کردند و با حضور در نیروگاه برق بعثت تهران پای صحبت‌های فنی و علمی مسئولین وزارت نیرو نشستند که همگی به اتفاق از عدم مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها سخن گفتند.

در جریان این بازدید نمایندگان افکار عمومی برای نخستین‌بار از پلمب مخازن مازوت نیروگاه بعثت که مربوط به سال‌های اخیر بود بازدید کردند و در برنامه پایش آنلاین سطح آلودگی لحظه‌ای نیروگاه نیز شرکت کردند تا از نزدیک ادعا‌های مطرح شده در این خصوص را بررسی کنند.

لازم به ذکر است بعد از این رویداد نیز معاون رئیس جمهور در جریان سفر دولت به استان البرز سرزده به نیروگاه منتظرقائم فردیس کرج رفت و همراه با خبرنگاران استانی از پلمب مخازن مازوت این نیروگاه بازدید کرد که گزارش کامل آن نیز در پرتال سازمان منتشر خواهد شد.

در واقع انباشت تکالیف انجام نشده در قوانین مرتبط با آلودگی هوا به ویژه قانون توسعه حمل و‌نقل عمومی و مدیریت سوخت مصوب سال ۱۳۸۶، قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب سال ۱۳۸۹، مصوبات سال ۱۳۹۰- ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ هیئت وزیران در خصوص کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها که موجب شد در حوزه مدیریت مصرف سوخت و انرژی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ارتقای کیفیت سوخت، توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدید پذیر، نصب تجهیزات کنترلی در نیروگاه‌های حرارتی، افزایش بازدهی نیروگاه‌های گازی و بخاری، از رده خارج کردن خودرو‌ها و‌موتورسیکلت‌های فرسوده اقدام موثر و کافی انجام نشده و با توجه به انباشته شدن و تاخیر در اجرای تکالیف، امروز کشور با مشکلات و محدودیت‌های بیشتری مواجه است.

دلایل فوق باعث شده تا بر اساس میزان اثربخشی و زمان و هزینه، برنامه‌های پیش‌بینی شده اولویت‌بندی و هدف‌گذاری شود، اما متاسفانه بسیاری از سیاست‌ها و طرح‌ها در کلانشهر‌ها مغایر سیاست‌های کاهش آلودگی هوا اجرا شده است و در حال حاضر شاهد لجام گسیختگی در حوزه مصرف انرژی هستیم که برای رفع ناترازی و کاهش وابستگی تولید انرژی کشور به سوخت‌های فسیلی و برون رفت از وضعیت موجود هوای کلانشهرها، کاهش آلودگی هوا در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در پایان، سازمان حفاظت محیط زیست از همه متخصصین، مسئولین، اساتید دانشگاه و دلسوزانی که در روز‌های اخیر ادله‌های واهی برای اثبات این ادعا مطرح می‌کردند تقاضا دارد که بر اساس رنگ آسمان نسخه مازوت‌سوزی در شهر تهران را برای افکار عمومی تجویز نکنند و موجبات نگرانی هموطنان عزیز و شهروندان تهرانی را فراهم نکنند.

کارشناسان و مسئولان مربوطه بار‌ها در این خصوص اذعان داشتند که آلودگی هوای شهر تهران و شهر‌های بزرگ ناشی از ترک فعل نهاد‌هایی از جمله شورا‌های شهر، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که از عدم توجه به اجرای قانون هوای نشات می‌گیرد. البته کمبود بودجه، عدم وجود سازوکاری برای نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر هزینه کرد منابع پیش‌بینی شده قانون هوای پاک و بی‌توجهی به لزوم توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه از جمله عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا است که به‌نظر اصلاح قانون و تولی‌گری سازمان محیط زیست در حوزه اجرا و تخصیص بودجه می‌تواند یکی از راهکار‌های اصلی کاهش و کنترل آلودگی هوا مورد بحث و بررسی نهاد‌های قانون‌گذار قرار گیرد، راهکاری که باعث می‌شود آلودگی هوا در کشور یک پاسخگو داشته باشد.

منبع: تسنیم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
تهران و قزوین و اصفهان رو نمیدونم ولی اراک اونقدر آلاینده داره که هر کدوم رو ببندی یکی دیگه جبرانش میکنه. نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی، آلومینیوم سازی، ماشین سازی، کوره های آجرپزی قدیمی با سوخت مازوت و ضایعاتی های متعدد در حاشیه شهر. نیروگاه الآن مازوت نمیسوزونه ولی پالایشگاه به طرز فاجعه باری از سوخت آلاینده استفاده میکنه که فکر کنم مازوت تولیدی خودش باشه. از اونطرف، کوره های آجرپزی مجاور شهر علیرغم برخی شهرها مثل همدان که گاز سوز شدند دارند با مازوت کار میکنند و به شدت هوا رو آلوده میکنند. از طرف دیگه آلومینیوم سازی هم چسب شهره. به جای اینکه دود از دودکش با فیلتر بیرون بره از سقف میزنه بیرون. ضایعاتی ها هم که هر آشغالی دستشون میرسه رو آتیش میزنن یا ذوب میکنند. شرق شهر آلومینیوم سازی و کوره قوس الکتریکی ماشین سازی، غرب شهر کوره های آجرپزی و ضایعاتی ها و شمال شهر نیروگاه و پالایشگاه و پتروشیمی. اراک در محاصره منابع آلاینده. حالا یه عده میرن آدرس غلط میدن آمار خاص چندین دهه قبل رو میارن میگن 60 درصد آلاینده اراک خودروها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
مازوت سوزی = مالچ پاشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اتوبوساشون و کامیوناشون و کلا بی عرضگی در حل مشکل گازوئیل سوزا رو میندازن گردن این و اون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
طبق معمول میندازن گردن بقیه
آخرین اخبار