بیش از ۶۱ هزار کیلو فرآورده دامی در زنجان از چرخه مصرف خارج شد

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از ضبط ۶۱ هزار و ۴۶۶ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون از مراکز تولید و عرضه و معرفی متخلفین طبق ضوابط به مراجع قضائی یا تعزیرات حکومتی خبر داد.

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۶۱ هزار کیلو فرآورده دامی در زنجان از چرخه مصرف خارج شد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۵ مورد بازرسی از واحدهای تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در استان انجام شد.

وی یادآور شد: کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان به صورت مستمر انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به نظارت بر کشتار طیور در کشتارگاه های صنعتی استان اشاره کرد و گفت: در همین مدت بر ذبح ۱۴ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۸۵۷ قطعه طیور از نظر بهداشتی و شرعی نظارت شده است.

به گفته حاج کاظمی، از ابتدای سال جاری تاکنون بر نحوه ذبح ۲۰ هزار و ۴۲۸ رأس گوسفند و بز، ۱۲ هزار و ۱۴۶ رأس گاو و گوساله نظارت بهداشتی و شرعی لازم صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مصرف کنندگان مواد خام دامی در این استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کشتار غیرمجاز، عرضه فرآورده دامی تاریخ گذشته و غیربهداشتی، مورد را جهت بررسی با سامانه ۱۵۱۲ به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.

حاج کاظمی، رعایت نکردن موازین بهداشتی در نگهداری، عرضه فرآورده های تاریخ مصرف گذشته و فاسد گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ را از جمله موارد غیر بهداشتی ذکر کرد.

وی تاکید کرد: در برخی موارد متصدیان عرضه گوشت مرغ، اقدام به قطعه بندی و بسته بندی غیرمجاز می کنند که این مورد نیز جزو تخلف بهداشتی محسوب می شود.

این مسوول یادآور شد: قطعه بندی هایی با این روش، بدون شناسه بوده و بدون نظارت دامپزشکی انجام می شود و در صورت مشاهده توسط بازرسان دامپزشکی به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

وی یادآور شد: مراکز توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی، رستوران ها، هتل ها، چلوکبابی ها و سایر اماکنی که از فرآورده های خام دامی برای طبخ غذا استفاده می کنند، خودروهای ویژه حمل فرآورده های خام دامی، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه های نگهداری، کارگاه های فرآوری و بسته بندی فرآورده های خام دامی تحت پوشش برنامه کنترل و نظارت بهداشتی قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.