فارین افرز: طوفان‌الاقصی پیوند بین غزه و مبارزه گسترده‌تر برای آزادی فلسطین را تقویت کرد

مجله فارین افرز هدف حماس از اجرای عملیات طوفان الاقصی را تقویت پیوند بین غزه و مبارزه گسترده‌تر برای آزادی فلسطین عنوان کرد.

مجله آمریکایی فارین افرز اعلام کرد که توانایی جنبش حماس برای قوی ماندن، با رهبری سازمان یافته، حضور رسانه‌ای فعال و شبکه حمایتی گسترده، ایجاب می‌کند که در ارتباط با تمام بحث‌های جاری در مورد آینده حماس و حکومت آن بر غزه به شکل جدی تردید کنیم.

این مجله در گزارشی به قلم لیلا سورات، محقق مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی در پاریس، با عنوان "هدف حماس در غزه" به این طرح پرداخته و تاکید کرده است که نبرد "طوفان الاقصی" و اتفاقات پس از آن، هدف حماس برای تقویت پیوند مجدد میان غزه و مبارزات گسترده‌تر برای آزادی فلسطین را تقویت کرد.

لیلا سورات با بیان اینکه که ۷ اکتبر گذشته، غزه را پس از سال‌ها در پس‌زمینه ماندن، به قلب تقابل اسرائیل و فلسطین بازگرداند، ابراز عقیده کرد که محوریت مجدد غزه سوالات مهمی را در رابطه با رهبری ارشد جنبش حماس ایجاد می‌کند؛ به گونه‌ای که حداقل از سال ۲۰۱۷، یعنی زمانی که یحیی سنوار رهبری جنبش در نوار غزه را به دست گرفت، حماس تغییرات سازمانی مهمی را در غزه انجام داده است.

به نوشته این مجله آمریکایی، یحیی سنوار علاوه بر ایجاد استقلال بیشتر برای منطقه از رهبری حماس در خارج از کشور، بر تجدید استراتژیک حماس به عنوان یک نیروی جنگی در غزه نظارت داشت و به ویژه هدف او اتخاذ اقدامات تهاجمی علیه «اسرائیل» و ایجاد پیوند میان غزه و مبارزه گسترده‌تر در تمام فلسطین بوده است.

این نویسنده با اشاره به اینکه رئیس حماس در غزه در همین حین استراتژی‌های جنبش را با هدف گنجاندن تحولات کرانه باختری و قدس در دستور کار آن، اصلاح کرد، گفت: طنز ماجرا اینجاست که محاصره غزه توسط اسرائیل به جای منزوی کردن آن، توجه جهانی به این منطقه را افزایش داد و این همان چیزی است که حماس روی آن کار کرده است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه، حماس همچنین استراتژی رسانه‌ای هماهنگی را برای تأکید بر محوریت غزه در مبارزات فلسطینی به کار گرفته است که مهمترین آن تأیید توانایی جنبش در برقراری ارتباط با جهان خارج در طول جنگ بود.

این مجله آمریکایی خاطرنشان کرد که علیرغم خاموشی شبکه اینترنت در غزه، جنبش حماس علاوه مخابره بمباران شدید اسرائیل و تخریب زیرساخت‌های مخابراتی در سراسر منطقه به جهانیان، به پخش اطلاعات از میدان جنگ ادامه داد و روایت رسمی رژیم صهیونیستی از اتفاقات را خنثی کرد.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس نیز، با انتشار تقریباً روزانه فیلم‌هایی از انهدام و هدف‌گیری تانک‌های اسرائیلی، تا حدودی بر پوشش اخبار جنگ توسط رسانه‌های بین‌المللی تسلط داشته اند.

از سوی دیگر، این مجله خاطرنشان کرد که نمایندگان حماس در لبنان نقش مهمی در جنگ رسانه‌ای کنونی ایفا می‌کنند، به گونه‌ای که اسامه حمدان، یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های دفتر سیاسی جنبش، کنفرانس‌های مطبوعاتی منظمی را در بیروت برگزار می‌کند که طی آن روایت‌های اسرائیلی درباره جنگ را به چالش می‌کشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار